Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1078364
snepo skrev:Det jag menar,om den inte låser vad är vitsen med keyless?
Det är väl rätt enkelt. Du behöver aldrig ha någon "apparat" (kalla den vad du vill) i handen för att öppna, köra, och låsa bilen. Du öppnar med din nakna hand, du startar med din nakna hand (påminner mig om in ungdoms traktorer) och du låser med din nakna hand. Jättebra alltihop. Min enda reservation gäller stöldskyddet som potentiellt är avsevärt sämre än för andra bilar.
Användarvisningsbild
av snepo
#1078366
andersuw skrev:
snepo skrev:Det jag menar,om den inte låser vad är vitsen med keyless?
Det är väl rätt enkelt. Du behöver aldrig ha någon "apparat" (kalla den vad du vill) i handen för att öppna, köra, och låsa bilen. Du öppnar med din nakna hand, du startar med din nakna hand (påminner mig om in ungdoms traktorer) och du låser med din nakna hand. Jättebra alltihop. Min enda reservation gäller stöldskyddet som potentiellt är avsevärt sämre än för andra bilar.
Jag förstår men det verkar ju inte som det funkar för alla,typ Rillee
Användarvisningsbild
av Rillee
#1078369
Jo det fungerar för mig som det är nu men det hade varit ännu lite smidigare om bara kunnat stänga dörren och bilen hade låst sig själv när nyckeln är ett par meter ifrån bilen.
av andersuw
#1078371
snepo skrev:Jag förstår men det verkar ju inte som det funkar för alla,typ Rillee
Men "herregud"! Det avgörande för din del måste väl ändå vara om det funkar för dig, inte om det funkar för Rillee? ;-) Se'n är ju keyless inget jättesteg och har sina sidor på stöldskyddsfronten. Jämfört med centrallås är det ju inget att skryta med i utvecklingshistorien för oss som har lite perspektiv. ;-)
av andersuw
#1078372
Rillee skrev:Jo det fungerar för mig som det är nu men det hade varit ännu lite smidigare om bara kunnat stänga dörren och bilen hade låst sig själv när nyckeln är ett par meter ifrån bilen.
Men hade det alltid varit så önskvärt?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1078418
Nej, definitivt inte. Det fungerar ju bra för sån körning som till affären, in och handla, ut igen och köra vidare.
Men när man har bilen stående och inte vill ha nyckeln i, men den ska vara olåst så fler än jag kan komma åt grejorna i den, då är det ett rent elände med bilar som låser så snart den som har nyckeln inte är inom räckhåll.

Det som inte fungerade för trådskaparen var ju instruktionsboken. Där står hur keyless, så som det är implementerat, ska hanteras.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1078440
Har själv inte keyless, men jag skulle bli galen milt sagt om bilen per automatik låser så fort jag avlägsnar mig med "nyckeln" , kanske är praktiskt för stadsbor som numera måste låsa så fort man vänder ryggen till bilen men som landsbygdsbo där det behovet inte (ännu) föreligger vore det galet!
Men det kanske ska finnas som ett val i bilens inställningar, precis som så mycket annat som går att ställa in.

Mike
av Termik
#1078452
En lite stökig konsekvens, om bilen låste automatiskt när man lämnade den, skulle kunna vara när man tex har motorn igång och går ifrån för att hjälpa svärmor med väskorna eller öppna hänglåset på grinden för att köra igenom.

Då skulle det ställas högre krav på räckvidd så man i alla fall kund vara 10 meter från bilen innan den låser. Idag måste man vara nära. Frågan är då också om motorn automatiskt skulle stänga av sig när den låser....

Bara en tanke, bilen "klagar" ju på att nyckeln saknas (via meddelande på kombiinstrumentet) så fort man bara kliver ur med motorn igång.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1078453
mikethebik skrev:Har själv inte keyless, men jag skulle bli galen milt sagt om bilen per automatik låser så fort jag avlägsnar mig med "nyckeln" , kanske är praktiskt för stadsbor som numera måste låsa så fort man vänder ryggen till bilen men som landsbygdsbo där det behovet inte (ännu) föreligger vore det galet!
Men det kanske ska finnas som ett val i bilens inställningar, precis som så mycket annat som går att ställa in.

Mike

Vad spelar det för roll om bilen låses per automatik? så fort du tar i handtaget låses den ju upp. Jag tycker det skulle vara en superfunktion om den nu fans. Det skulle iaf finnas som alternativ i en meny, och det kan inte vara så svårt att få in iom att funktionen autolåsning redan fins.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1078457
Renault har den lösningen att den låser när man går någon meter från bilen. Börjar man sen använda "nyckeln" mitt i allt då blir det knas. Den funktionen föll inte mig smaken. Jag brukar gilla bra funktioner men inte denna.
Men ett val för dom som vill ha så stör inte mig.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]