Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
#1077739
Men man ska inte behöva ha kunskapen om hur systemet funkar som användare, för då har volvo nog missat något.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1077748
Angående statusuppdateringen. Kan det ha att göra med att den fösöker använda så lite datamängd som bara är möjligt?
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1077750
Det tycker jag inte stämmer.
Ibland så är statusen på startsidan en halv dag gammal fast jag både kört och låst bilen flera gånger.

Vet att den uppdaterar sig om man går in på lås t.ex

Men om jag istället vill titta på min senaste resa så går det inte komma till den direkt. Längst ner står ju en gammal resa jag gjort, gå in där trycka bakåt sen igen trycka på senaste resa.

Det är onödigt många steg, lättare om det fanns ett val från startsidan att hämta senaste status. Alternativt att man drar nedåt som i de flesta andra appar.
Senast redigerad av 1 andreas 80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1077753
Hur lämnar du appen och hur går du in i dem?
Jag får aldrig dessa problem med gammal status. Har Android mobil och startar alla appar från iconen/genvägen. Aldrig från något tidigare fönster eller så.
En kompis startade via tidigare öppna appar och då kunde han få flera hundra minuter gammal info.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1077757
Kör med Android om det är någon skillnad skall tilläggas.

Trycker bara på hemknappen, sen startar med ikonen.
Appen i sig stängs ju inte av utan ligger ju kvar i minnet antar jag.
Skulle jag starta om telefonen emellan eller om jag går in och rensar bland "pausade" appar så uppdateras det när jag startar igen.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1077759
andreas 80 skrev:Kör med Android om det är någon skillnad skall tilläggas.

Trycker bara på hemknappen, sen startar med ikonen.
Appen i sig stängs ju inte av utan ligger ju kvar i minnet antar jag.
Skulle jag starta om telefonen emellan eller om jag går in och rensar bland "pausade" appar så uppdateras det när jag startar igen.
Så gör ja med.
Du får fram VOC startbilden när du går in i VOC, en man som står och tittar ut över havet?
Får du den ska appen vara uppdaterad.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1077765
Nej den startbilden får jag inte vanligtvis, bara om jag rensat apparna eller startat om telefonen.
Kommer direkt in till första statussidan när jag öppnar appen. Så är det på både min och frugans telefon. (jag kör LG och hon Samsung)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1077774
Jag ser startbilden när jag trycker på appens ikon. Kanske därför det fungerar, då?

Klart man behöver veta hur appen fungerar. Det står i en bruksanvisning jag läst om hur uppdateringarna fungerar. Bilen uppdaterar inte servern med information stup i kvarten. Om inte bilen var låst minuten efter det att man tog nyckeln därifrån, då ligger den informationen i servern, och det är den man ser. Går man in på detaljer anropar servern bilen och får senaste information, om det är möjligt där bilen står. Har man inte täckning där får man inte senaste resan heller.

Att man sen skulle kunna standardisera hur man anger att man vill uppdatera informationen, det är ju helt rätt tänkt.
av andersuw
#1077777
Uppenbarligen funkar detta med automatisk uppdatering rätt olika på olika telefoner med tillhörande OS. På min iPhone 6s med senaste iOS-version ser jag aldrig till någon startbild som antyder att appen startat om och därvid uppdaterat. Det gäller även om jag gått in och manuellt rensat bort den från den serie appar som sedan tidigare är aktiva. Om appen redan är aktiv när jag pekar på dess ikon kommer jag till den sida i appen jag kikade på sist. Om appen inte redan är aktiv kommer jag direkt till startmenyn, den som visar bilens identitet och position överst. Vill jag uppdatera informationen går jag helt enkelt in på den sida där det finns närmare information om det jag vill titta på, t.ex. dörrar och lås.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1077784
Derank skrev:Kollade min egen nyss och bilen har stått i 10 timmar och appen har nyss uppdaterat och det står fönster öppna.
Det är viktigt att hålla isär brister hos VoC-tjänsten från fel på själva bilen. Vid ett tillfälle hävdade VoC envist att fönster var öppna på min V70 -15 trots att de i själva verket var stängda. Efter att ha jojjat lite med fönstren fram och tillbaka visade VoC så småningom rätt status. När jag gick in och läste felkoder visade det sig att det system i bilen som känner av fönsterstatus fallerat vid tidigare körcykel (intermittent, icke-aktivt fel). Alltså handlade det i detta fall inte om någon brist hos VoC utom om ett temporärt fel på bilens fönsteravkänningssystem.
Derank skrev:De voc som en fjärrstart till värmaren, det duger den till
Den duger till det också men det är inte det enda den duger till.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]