- mån 09 maj 2016, 23:39
#1074756
Inte alls. Det är en förstärkare, oftast baserad på någon typ av FET, som driver motorn.
Motstånd har man haft i de gamla manuella systemen, t. ex. det som satt i 850 utan ECC. Fyra lägen på fläkten, ett med direktdrift och tre genom olika mycket motstånd. Men det där börjar vara längesedan.
Ska man riva instrumentbrädan för att komma åt så kostar det jobbet runt 10000. Sen ska man göra nåt också. Så jag förstår att verkstäderna vill ha betalt. Blir ju fånigt när en förhållandevis billig del sitter så dumt till.
Senast jag hade en krånglande sådan mojäng var när jag hade en 745 med ECC. Den förstärkaren blev det kortslutning i, så fläkten gick inte att stänga av. Fullt rus, även med avstängd motor. Jag hittade en leverantör av FET:en som satt i den i Nyköping eller var det nu var. Vill minnas det kostade 49:- eller nåt sånt att reparera förstärkaren. Köpa ny kostade en dryg tusenlapp. I den bilen var den ganska lätt att komma åt. Bara att ta ner täckplasten under handskfacket. Men i en ny V70 har jag aldrig letat efter den själv.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.