jeg46 skrev: ↑ons 13 maj 2020, 19:43
Vid sådant trångt jobb under instrumentbrädan . Ta ur stolen blir det betydligt bättre plats! Tänk vad enkelt reparera en 850 Var allt bättre förr?
Precis! Jag sitter i stolen, ryggen på golvet vid pedalen fötterna mot taket. Det var inte roligt men går ändå!
apersson850 skrev: ↑ons 13 maj 2020, 22:04
Tänk på att det sitter airbag i stolen. Ge den tio minuter att spara allt efter det du kopplade bort batteriet, så får du inga problem sen.
Menar du att när man kopplar av batteriet och man ska vänta 10 minuter innan man koppla av stolens kontakt?
29000 mil har min rullat. Byte av motstånd skulle kosta lite över 6000:- fläktmotor över 15000:- detta med rabatt.
Enligt mitt tycke så borde byte av motor vara lättare. Dock mer delar som ska bort innan man kommer åt den, men tycker man om att skruva är det en baggis, om man har specialverktyget för att få bort fläkten då och är 2 man så man ska koppla loss den ( behövs tillgång från hålet genom lossad instrumentbräda vid losskoppling )
Solomon skrev:Menar du att när man kopplar av batteriet och man ska vänta 10 minuter innan man koppla av stolens kontakt?
Ja, det påstås så. Jag har gjort det när jag behövde ta ut en stol. Fick inga felmeddelanden eller nåt. Man jag har hört talas om de som kopplat bort stolen med strömmen på, eller om det var direkt efter det att batteriet lossats. De fick varningar som de fick köra till Volvo för att sudda bort. Eller till någon som hade VIDA, om de hade känt till någon.
I händelse av spänningsbortfall vid en kollision är SRS-komponenter kapabla att fungera självständigt en stund efter det att strömmen försvann. Det ska vara anledningen, såvitt jag har förstått.
Lorryquai skrev:29000 mil har min rullat. Byte av motstånd skulle kosta lite över 6000:- fläktmotor över 15000:- detta med rabatt.
Enligt mitt tycke så borde byte av motor vara lättare. Dock mer delar som ska bort innan man kommer åt den, men tycker man om att skruva är det en baggis, om man har specialverktyget för att få bort fläkten då och är 2 man så man ska koppla loss den ( behövs tillgång från hålet genom lossad instrumentbräda vid losskoppling )
Youtube är en guldgruva för att förbereda sig på div jobb. Nu är det väl litet off-topic för denna tråd men byte av fläktmotor kan gå till ungefär som visas i klippet nedan. Håller med om att det "borde vara lättare" - än vad det är -, men jag kan inte hålla med om att det är en baggis att byta fläktmotor på dessa modeller. Detta indikeras även av dina prisuppgifter på respektive jobb om man låter en verkstad göra det. Dock: 6000+ kr för att få bytt fläktmotstånd med komponentvärde av en femhundring (div onlinesajter) låter fortfarande väl saftigt i mina öron.
_____
PS. Ang verkstadspriser... jag fick en prisuppgift att det kostade 2500 kr att byta bränsletryckssensor (fuel rail) på min S80 2.5T 2007 - diagnos ställd med min egen utrustning, det vara bara prisuppgift för bytet jag efterfrågade. Tyckte det lät helt orimligt och avstod erbjudandet.
Hittade en dylik sensor i OEM-kvalitet (Bosch valdes i detta fall) online för en femhundring, byttes på en halvtimme av mig som total amatör.
Om man skulle räkna på att en verkstad med utbildad personal osv skulle gjort samma arbete på en halvtimme så skulle det betyda en timkostnad på 4000 kr. Högst troligt skulle de fixa det på en kvart dock... en baggis verkligen.