Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1074912
Lycka till. Kan i tillägg nämna att den panel som måste bort är en ganska lång sak, utsträckt i bilens längdriktning, och placerad rätt nära golvet. Om jag minns rätt sitter den med tre clips (kanske sådana som kan lossas utifrån genom att vrida på dem). Sedan såg det i VIDA ut som om det fanns någonting innanför som måste skäras bort med kniv innan man kunde komma åt den aktuella komponenten. Därefter skall det bara vara att lossa kontaktstycke, vrida på komponenten och dra ut den. Tyvärr är VIDAs instruktioner ganska tystlåtna numera. Det är mest bara bilder på demontering/montering. Inte mycket till ord på vägen. Så du får ta vad jag säger med en nypa salt/försiktighet. Gissningsvis kan dock en Volvomek berätta mer om hur man kommer åt att byta prylen ifråga.
Användarvisningsbild
av Lorryquai
#1379427
Bytte mitt på V70 -14 igår då kupefläkten vägrade sluta blåsa, även fast bilen var avstängd och låst. Fick rycka batteriet för att få stopp.

Det var det vidrigaste skitgörat jag någonsin gjort.
Tog mig 5 timmar.
Det ligger så illa placerat så det är löjligt. Trångt, extremt svårt att komma åt. Förstår varför verkstad tar så pass mycket betalt.

Procedur:
Ta bort list längst med golvet mot mittkonsol förarplats.
Skruva loss 3 bult på gaspedal, koppla loss gaspedalkontakt. Ta bort pedalen.
Skära bort 10cm ljudmatta bredvid effektmotståndet (som det kallas hos volvo)
Ta loss kontakten som sitter kopplad i motståndet, snäpp på omöjligt med en hand.
Vrida loss motståndet, moturs 5 grader.
Ta loss och in med nya i bakvänd ordning sedan klart.

Låter ju inte allt för jobbigt eller? Tänk dig då att du ligger med ryggen på golvet, dina ben är antingen utanför bilen eller uppe vid nackstödet. Det är så trångt så du måste ha pannan under bromsen för att ens se något. Motståndskabeln sitter som berget. Allt ska loss med en hand. Motståndet sitter ännu hårdare. Du kommer knappt åt med verktyg.

Ett riktigt skitjobb.

För min del så gjorde det susen. Fläkten är återigen som den ska efter bytet. Kostade mig 1500:- och en mör kropp.
av Solomon
#1379432
Lorryquai skrev: tis 12 maj 2020, 20:27 Bytte mitt på V70 -14 igår då kupefläkten vägrade sluta blåsa, även fast bilen var avstängd och låst. Fick rycka batteriet för att få stopp.

Det var det vidrigaste skitgörat jag någonsin gjort.
Tog mig 5 timmar.
Det ligger så illa placerat så det är löjligt. Trångt, extremt svårt att komma åt. Förstår varför verkstad tar så pass mycket betalt.

Procedur:
Ta bort list längst med golvet mot mittkonsol förarplats.
Skruva loss 3 bult på gaspedal, koppla loss gaspedalkontakt. Ta bort pedalen.
Skära bort 10cm ljudmatta bredvid effektmotståndet (som det kallas hos volvo)
Ta loss kontakten som sitter kopplad i motståndet, snäpp på omöjligt med en hand.
Vrida loss motståndet, moturs 5 grader.
Ta loss och in med nya i bakvänd ordning sedan klart.

Låter ju inte allt för jobbigt eller? Tänk dig då att du ligger med ryggen på golvet, dina ben är antingen utanför bilen eller uppe vid nackstödet. Det är så trångt så du måste ha pannan under bromsen för att ens se något. Motståndskabeln sitter som berget. Allt ska loss med en hand. Motståndet sitter ännu hårdare. Du kommer knappt åt med verktyg.

Ett riktigt skitjobb.

För min del så gjorde det susen. Fläkten är återigen som den ska efter bytet. Kostade mig 1500:- och en mör kropp.
Hur lyckades du att koppla av kontakten till fläktmotstånd? Jag håller de men fick jävla ont på mina fingrar. Bilen står på garaget nästan två veckor pga kontakten!
Bilagor
93E5FF33-E7C9-4D55-AC19-F12103D644E2.jpeg
93E5FF33-E7C9-4D55-AC19-F12103D644E2.jpeg (449.99 KiB) Visad 4025 gånger
av Leopold
#1379455
Iofs inte exakt samma modell eller årgång men troligen snarlikt - det sitter några hakar på sidorna som man måste trycka in som i det här klippet:


Om det är samma på din bil kan jag inte svära på men jag har precis gjort motsvarande på min gamle bmw, fick ta hjälp av en polygrip för de där stiften satt rejält fast i kontakten efter alla år i tillägg till väldigt motspänstiga hakar som skulle tryckas ihop i en knölig arbetsställning... en sån där smidig svetstång han visar i början på klippet hade varit guld värd.
Användarvisningsbild
av Lorryquai
#1379503
Jadu. Efter att fått ett utbrott så fick jag till det genom att i ren vrede på nåt sätt få bort den.

Jag pressade in en pigg i taget och drog lite, sedan så drog jag i kabeln och då släppte det. Krävdes lite kraft.

Gör detta på egen risk dock då jag inte vet hur mycket kabeln tål.

Jag funderar på om Volvo har nån specialklämma för detta då det var extremt svårt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1379510
Kontakten brukar sitta av bara helvete. Att både trycka in spärren samtidigt som man ska dra hårt är skitsvårt. Känns som man behöver båda händerna i det trånga utrymmet. Är man ung och vig kan man ligga upp och ned i stolen med huvudet vid pedalerna och fötterna ut genom takluckan, :-D :-D :-D

Annars är det enklast att man har bilen på billyft upp drygt en meter så man står bredvid bilen och lutar sig in vid pedalerna.
av Leopold
#1379513
Nu har jag inte behövt byta på min s80-07 (ännu..) men som sagt, en smalkäftad liten svetstång ska införskaffas till sådana här svåråtkomliga och bångstyriga jobb där fingrarna gråter blod bokstavligt talat... Biltema har några varianter och jag tänker att den översta borde funka fint:
Skärmklipp 2020-05-13 09.50.15.png
Skärmklipp 2020-05-13 09.50.15.png (13.93 KiB) Visad 3998 gånger
Sedan blev jag förvånad över prisuppgiften i trådens första inlägg, 13.000+ från en verkstad för att utföra detta jobb. Komponenten (ofta kallad "fläktmotstånd" på reservdelssajterna men kan heta FSU - Final Stage Unit, blower fan resistor etc) kostar ca en femhundring online av OEM-kvalitet (tex Hella, Mahle på Autodoc och Bildelaronline24).

Kanske menade man byte av fläktmotor vilket verkar vara ett större projekt på dessa årsmodeller (inte kollat). Hur som helst finns mycket pengar att spara på småjobben och symptomen på defekt "fläktmotstånd" är lätta att känna igen - sporadisk funktion till och från, kanske att den fastnar på fullt blås. På mina senaste bilar har detta inträffat när bilen gått 20-25k mil mellan tummen och pekfingret men kan säkert ske tidigare.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1379519
Egentligen är det inget motstånd i de här modellerna, utan ett drivsteg. Vanligtvis bestyckat med en MOS-FET som driver motorn. De gamla motstånden fastnade sällan på fullfart, men det är inte alls ovanligt för drivstegen. Drivsteg med MOS-FET har använts så länge ECC har funnits.
av Solomon
#1379570
Grisen är klart! Tog 54 minuter.
En tips klämma kontakten med plast kläm som ni ser på bilden sen bara dra lätt. Går fint

Frågan är vad ska jag säga till Volvo jag har tid till nästa vecka för byte fläktmaodtsånd och bak bromsok. Hittar en fin bromsok som gott 100 mil och fläkten begagnad men nästan ny. Nu har jag byt själv allt o bilen går den ska.
Bilagor
4E1A2311-3F19-4545-B7F2-D5FD3F202EF5.jpeg
4E1A2311-3F19-4545-B7F2-D5FD3F202EF5.jpeg (586.97 KiB) Visad 3983 gånger
A2A8A3F1-B028-4FAF-86D0-0E4290B1011D.jpeg
A2A8A3F1-B028-4FAF-86D0-0E4290B1011D.jpeg (264.06 KiB) Visad 3983 gånger
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]