Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269827
Lövet skrev: mån 18 apr 2016, 18:32 Ni jämför tekniker som inte har något att göra med varandra. Powershift, Haldex och Geartronic är helt olika saker.
ZF som tillverkar identiska lådor som i exemplet rekommenderar bytesintervall på 15.000 mil.
ZF lådan kostar 10.000 att byta olja i på mindre verkstad, bara olja och filter går på 7000 kr. Oljefiltret är integrerat i oljetråget och är omöjligt att byta, man byter hela tråget vid oljebyte.

BMW tar 12000-14000 för byte, så att byta var 5000 mil skulle ju bli 2-3 kr per mil.
#1269829
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 18 apr 2016, 18:32 Ni jämför tekniker som inte har något att göra med varandra. Powershift, Haldex och Geartronic är helt olika saker.
ZF som tillverkar identiska lådor som i exemplet rekommenderar bytesintervall på 15.000 mil.
ZF lådan kostar 10.000 att byta olja i på mindre verkstad, bara olja och filter går på 7000 kr. Oljefiltret är integrerat i oljetråget och är omöjligt att byta, man byter hela tråget vid oljebyte.

BMW tar 12000-14000 för byte, så att byta var 5000 mil skulle ju bli 2-3 kr per mil.
Låter oerhört dyrt. Jag har bytt olja i en ZF-låda i E60 540ia inklusive byte av tråg och det kostade mig 5.500kr hos BMW-specialist (GW Engineering) arbete och material.
#1269834
Nya 8-stegade ZF lådan jag pratar om på BMW, jag har arbetsinstruktionen här framför mig.

Till att börja med ska panelena bort under bilen

Hela oljetråget måste bytas då man integrerat oljefilter och magneter i själva tråget.

Sen måste bilen vara uppkopplad till datorn under bytet (många verkstäder har inte nya systemet)

Sen ska bilen upp och ned på lyften för den måste varmköras med nya oljan, Sen ska den upp igen för justering av oljenivå.

Finns bara ZF egen olja som är godkänd.

Summa summarum blir det väldigt dyrt, då det tar tid, kräver att bilen är uppkopplad och bara ZF olja är godkännd.

5500 får man inte ens materialet för även om man tar det från utlandet.
#1269874
VolvoB20 skrev:Nya 8-stegade ZF lådan jag pratar om på BMW, jag har arbetsinstruktionen här framför mig.

Till att börja med ska panelena bort under bilen

Hela oljetråget måste bytas då man integrerat oljefilter och magneter i själva tråget.

Sen måste bilen vara uppkopplad till datorn under bytet (många verkstäder har inte nya systemet)

Sen ska bilen upp och ned på lyften för den måste varmköras med nya oljan, Sen ska den upp igen för justering av oljenivå.

Finns bara ZF egen olja som är godkänd.

Summa summarum blir det väldigt dyrt, då det tar tid, kräver att bilen är uppkopplad och bara ZF olja är godkännd.

5500 får man inte ens materialet för även om man tar det från utlandet.
Tråg och dator behövs även på E60 och oljemängden är liknande. Samma typ av paneler under bilen ska bort. Oljan ska hålla exakt temperatur så det krävs varmkörning innan och efteråt.
#1269903
Lövet skrev: mån 17 sep 2018, 22:43 Tråg och dator behövs även på E60 och oljemängden är liknande. Samma typ av paneler under bilen ska bort. Oljan ska hålla exakt temperatur så det krävs varmkörning innan och efteråt.
Holy shit vilket bra pris. 5.500:- Var finns de? Får beställa en offert därifrån, det är ju nästan 1/3-del av BMW pris och nästan hälften av en liten firmas pris.
#1269912
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 17 sep 2018, 22:43 Tråg och dator behövs även på E60 och oljemängden är liknande. Samma typ av paneler under bilen ska bort. Oljan ska hålla exakt temperatur så det krävs varmkörning innan och efteråt.
Holy shit vilket bra pris. 5.500:- Var finns de? Får beställa en offert därifrån, det är ju nästan 1/3-del av BMW pris och nästan hälften av en liten firmas pris.
http://www.gwe.se/
Priset är absolut inte unikt. Fick ungefär samma av Per Larsson Bil och Motorteknik i Huddinge som är en annan välrenommerad BMW-specialist.
#1270063
Firmor som kan sina grejer har jobbat upp djup expertis och väldigt effektiva rutiner och det kan förklara bra priser.

Man ser liknande extremskillnader i priser på diverse automatlådejobb, väldigt mycket värt att hitta de verkliga specialisterna och inte bara de vanliga verkstäderna som bara klarar av att byta makrokomponenter typ kompletta växellådor.

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]