Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nemo100
#1064923
Jag har en V70 2,5FT -09, och belysningen när man öppnar backluckan fungerar ibland men oftast inte, jag har sett till att öppna luckan
ända upp och försökt motionera brytaren, men lampan lyser ibland ibland inte, är det någon som vet var brytaren/switchen sitter någonstans? jag har letat på nätet men inte hittat något, jag misstänker att den behöver smörjas/rengöras eller nåt, tacksam om nån har något tips.......
#1064950
Såvitt jag kan se i VIDA sitter brytaren i bakluckans låsenhet, d.v.s. den del som sitter mitt i bakluckans nederkant och greppar tag i resten av bilen när man låser. Den kan vara en mikrobrytare i den som börjat ge upp. Som svergie2 påpekade är kabelproblem i överföringen mellan luckan och bilen ytterligare en möjlighet. Men jag skulle nog hålla en slant på dålig mikrobrytare i det här fallet. Hade samma problem på min 855 och då var det mikrobrytaren det var fel på. Om det skulle vara så i ditt fall också tror jag det snarare det kan handla om att byta ut den än om att få den gamla att fungera. Så var det i alla fall när det hände mig. Du kanske inte kan hitta den lilla prytteln på Volvo (gissar att de kommer att säga att du måste byta hela låsenheten) men kanske hos Kjell & Co. e. dyl. Fast innan dess kanske det inte skadar att prova något enkelt, t.ex. att spruta in lite CRC 5-56 e. dyl. :wink:
Användarvisningsbild
av Sceptic
#1065028
Belysningen slutade nyligen fungera i bagaget på vår bil (har kollat glödlampan) och när jag frågade teknikern på Bilia trodde han som Andersuw att det var brytaren i låsenheten som givit upp. Skulle kosta några tusen så jag skippar en lagning tills vidare. Vet inte om det är mer än en brytare då bakljusen tänds (i mörker) precis som de ska när luckan är öppen.
Användarvisningsbild
av Sceptic
#1065037
Bilnörden skrev:
Sceptic skrev:Vet inte om det är mer än en brytare då bakljusen tänds (i mörker) precis som de ska när luckan är öppen.
Men då måste ju brytaren fungera, troligast borde väl vara kabelbrott.
Okey, ska fråga igen på Fredag när bilen ska in på 7500-milaservice.
#1065039
Förmodligen kabelbrott tänds backljusen fungerar brytare korrekt, funkar plåtbelysningen korrekt
Användarvisningsbild
av Sceptic
#1065043
palmqvist skrev:Förmodligen kabelbrott tänds backljusen fungerar brytare korrekt, funkar plåtbelysningen korrekt
Jodå här funkar den.
#1065110
Om man har mer än en indikation på öppen baklucka att gå på, t.ex. tända positionsljus bak som på sena årsmodeller, skall man naturligtvis titta på det. Om positionsljusen går igång och bagagerumsbelysningen inte gör det är det naturligtvis inte brytaren det är fel på. På min gamla 855:a fanns bara en signal att gå på (bagagerumsbelysningen). Nu är det bättre. Bara att vara tacksam för det. ;-)

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]