TommyP86 skrev: Andersuw: har din -02 oncall? Jag har aldrig sett det en gång, tala om ovanligt.
Ja det är mycket ovanligt. Jag vet från rätt säker källa (ett examensarbete vid Chalmers) att det var ca 3 promille av bilarna i P2-generationen som hade det.
TommyP86 skrev:Hur ser det ut, vad är det för funktioner?
Till det yttre ser det ut så här. Som en vanlig PHM med två extra knappar nedtill: On Call och SOS, precis som i moderna varianter fast knapparna då sitter i takkonsolen. Innanför skalet är det i praktiken två telefoner. En för privat trafik med ett eget SIM-kort och en annan för VoC-trafik med ett annat SIM-kort.
Den grundläggande säkerhetsfunktionen var densamma som idag. Möjlighet för föraren att själv slå larm via SOS-knappen och då få möjlighet till snabb hjälp genom att VoC-centralen kunde utläsa bilens exakta position plus diverse data om bilens tillstånd samt, inte minst viktigt, att bilen själv kunde slå larm om en krockkudde utlösts och även då leverera data om bilens position m.m.
Tekniskt var det också redan då möjligt för VoC-centralen att inte bara läsa vissa data om bilen utan också manövrera den i vissa avseenden, t.ex. låsa upp den. Möjlighet fanns förstås också att spåra bilen vid stöld.
Problemet var att systemet a) var tokdyrt, b) kunskaperna för att marknadsföra det på något rimligt sätt gentemot köparna inte fanns hos Volvo ÅF samt VCC inte var särskilt behjälpligt med detta och c) att alla tilläggstjänster måste gå via samtal till VoC-centralen, inte via någon smartphone app som idag. Resultatet blev att ytterst få bilar med VoC såldes, vilket i sin tur innebar att Volvo snart upphörde med all service som inte var direkt olycksrelaterad och inte längre erbjöd någon möjlighet att abonnera på några tilläggstjänster. Sedan tog det sig inte igen förrän Volvo 2011-2012 började erbjuda möjlighet att fjärrstarta värmaren via VoC och därefter lanserade VoC-appen. "The rest is history".