Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dynaudio
#1061204
Fick just meddelande,"on call kräver service" och fick en diagnos på min Volvo verkstad att on call batteriet (VO 30775460 har mindre än 30% effekt och måste bytas ut. Var sitter batteriet, er det mycket arbete att byta
av andersuw
#1061389
Vilken årsmodell pratar vi om?
av andersuw
#1061396
Batteriet sitter vid styrenheten för telefonen (PHM), som i sin tur sitter ovanför handskfacket. Handskfacket måste tas bort för att komma åt. Annars verkar det inte krångligt. Efter bytet måste också räknaren för batteriets restkapacitet återställas till 100 procent med hjälp av VIDA.
av andersuw
#1061404
dynaudio skrev:Stort tack för informationen . Kan batteriet laddas , eller måste det bytas ut.
Det måste bytas ut. Det handlar om ett engångsbatteri men med lång livslängd eftersom det normalt inte används. Som du kanske vet sitter det där för att VoC skall fungera även om det ordinarie batteriet eller kablaget till det är satt ur spel efter en krasch. Jag har själv bytt detta batteri i min V70 -02 som är en av de ytterst få bilar i den generationen som har VoC. I vår är det nog dags igen. Är på väg ner mot 30-procentsgränsen såg jag när jag kollade senast.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1061505
TommyP86 skrev:Nu lånar jag tråden lite.

Andersuw: har din -02 oncall? Jag har aldrig sett det en gång, tala om ovanligt. Hur ser det ut, vad är det för funktioner?

Edit: hittade lite info, på spoilernytt av alla ställen... http://www.bilsport.se/artikel/volvo-in ... nodsystem/


Sorry till TS, litet sidospår till frågan Bild
Voc fanns 2002. Det kostade drygt 10 000 kronor. Jag hade det i min S80 T6 -02. Det var om jag inte minns fel en röd knapp vid tfn menyn som satt till vänster om stereon i mittkonsolen.

Systemet funkade ungefär som i dag och jag använde det både vid hotell och färjebeställningar ute i Europa. Fick dessutom ett felmeddelande i displayen om "Emissioner uppsök verkstad". Tryckte på knappen och Voc- killen som svarade sa att en tekniker kommer att ringa upp mig inom kort. Efter ett par minuter ringde han upp vår bil osv.
av andersuw
#1061515
TommyP86 skrev: Andersuw: har din -02 oncall? Jag har aldrig sett det en gång, tala om ovanligt.
Ja det är mycket ovanligt. Jag vet från rätt säker källa (ett examensarbete vid Chalmers) att det var ca 3 promille av bilarna i P2-generationen som hade det. ;-)
TommyP86 skrev:Hur ser det ut, vad är det för funktioner?
Till det yttre ser det ut så här. Som en vanlig PHM med två extra knappar nedtill: On Call och SOS, precis som i moderna varianter fast knapparna då sitter i takkonsolen. Innanför skalet är det i praktiken två telefoner. En för privat trafik med ett eget SIM-kort och en annan för VoC-trafik med ett annat SIM-kort.

Bild

Den grundläggande säkerhetsfunktionen var densamma som idag. Möjlighet för föraren att själv slå larm via SOS-knappen och då få möjlighet till snabb hjälp genom att VoC-centralen kunde utläsa bilens exakta position plus diverse data om bilens tillstånd samt, inte minst viktigt, att bilen själv kunde slå larm om en krockkudde utlösts och även då leverera data om bilens position m.m.

Tekniskt var det också redan då möjligt för VoC-centralen att inte bara läsa vissa data om bilen utan också manövrera den i vissa avseenden, t.ex. låsa upp den. Möjlighet fanns förstås också att spåra bilen vid stöld.

Problemet var att systemet a) var tokdyrt, b) kunskaperna för att marknadsföra det på något rimligt sätt gentemot köparna inte fanns hos Volvo ÅF samt VCC inte var särskilt behjälpligt med detta och c) att alla tilläggstjänster måste gå via samtal till VoC-centralen, inte via någon smartphone app som idag. Resultatet blev att ytterst få bilar med VoC såldes, vilket i sin tur innebar att Volvo snart upphörde med all service som inte var direkt olycksrelaterad och inte längre erbjöd någon möjlighet att abonnera på några tilläggstjänster. Sedan tog det sig inte igen förrän Volvo 2011-2012 började erbjuda möjlighet att fjärrstarta värmaren via VoC och därefter lanserade VoC-appen. "The rest is history". ;-)
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1061518
Bild

Hittade en bild på min S80 -02 som visar hur det såg ut.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]