Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
#1060749
mattish skrev:Jag har inget emot att ha 80kg på kroken. 50kg är på tok för lite och det blir duktigt oroligt med min vagn efter.
Beror ju helt på vad du drar. Men har du en 8 m lång husvagn på 2000 kg skulle jag gärna vilja ha 80-100 kg.

När jag hyrde en helt ny Kabe Royal för semester för ett par år sedan var där 100 kg på krocken (1700 kg). Då hade jag en XC60 och med last och familjen syntes det inte på bilen.

Bild

Gick stabilt och fint i alla lägen även i 120 kmh men ska säga jag aldrig testad nivåmat.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1060772
Assar63 skrev:Hej!
Jag är husvagnsägare och står i begrepp att skaffa en bättre dragbil. Det jag siktar på är en XC70 D5 AWD och det jag undrar över är automatisk nivåreglering.
Hur mycket är det värt på denna bilen?
Jag vet att en del anser det nödvändigt, men skulle vilja veta från någon som kört XC70 både med och utan.
Orsaken är att jag hittat två bilar som jag är intresserad av. Nu har prisskilnaden på dessa exemplar fler orsaker, men det är 50000:- i skilnad.

// Assar
Kan verkligen rekommenderas, räcker med 2 vuxna i baksätet så märker man skillnaden.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1060810
Idag är även husvagnar som rullar på en axel rätt långa. Min har nästan fyra meter mellan kulhandske och axel. Med en totalvikt på 1600 kg blir det en rätt rejäl momentarm som trycker till på bilen, när vagnen gungar till. Dessutom måste man ligga i överkanten på tillåtna kultrycket (90 kg för min bil) för att vagnen ska gå som mest stabilt.

Eftersom lastvikten dessutom är usel i de flesta husvagnar ska förtält, verktygslåda, kamera och en del annat som väger rätt mycket in i bagaget på bilen när man ska iväg också.

Nivåreglering gör stor skillnad i de lägena. Någon komfortförsämring när bilen är olastad har jag lidit av. Nu har jag ju haft denna bilen enbart med nivåreglering, men ändå.

Bild
av andersuw
#1060811
V9097 skrev:Vad olika det kan vara :o

Jag förstår er som drar släp och lastar mycket ofta att ni vill ha nivåreglering. Själv skulle jag göra vad som helst för att bli av med min, med andra ord kommer jag antagligen byta bil. Att bygga om bilen kostar i storleksordningen 30.000, och påverkar kanske även andrahandsvärdet negativt.
Vet inte hur det är på XC70, men på V70 påverkar det komforten en del i negativ riktning, och eftersom jag lastar tungt så pass sällan är det inte värt det.
Hade jag insett detta när jag köpte hade jag valt en annan bil.
Att det skulle påverka komforten en del i negativ riktning på V70 kan jag inte alls hålla med om. Jag har låtit eftermontera nivåreglering på både min V70 -02 och min V70 -15 och i ingendera fallet har fjädringskomforten påverkats det minsta i negativ riktning även när man kör bilen i olastat skick. Systemet är ju också utformat för att det skall fungera precis så. Fjädringen blir inte permanent hårdare utan blir det bara när bilen lastas. Det är en annan sak om man bara monterarar förstärkta fjädrar. I det fallet får man leva med en kompromiss mellan hur bilen beter sig i olastat och lastat skick.

Vad grundar sig egentligen dina erfarenheter på? Har du precis som jag kört samma bil med och utan nivåreglering? Eller jämför du olika bilar? I så fall misstänker jag starkt att det är något mer än nivåregleringen som skiljer bilarna åt.
Användarvisningsbild
av EjS
#1060815
apersson850 skrev:Idag är även husvagnar som rullar på en axel rätt långa. Min har nästan fyra meter mellan kulhandske och axel. Med en totalvikt på 1600 kg blir det en rätt rejäl momentarm som trycker till på bilen, när vagnen gungar till. Dessutom måste man ligga i överkanten på tillåtna kultrycket (90 kg för min bil) för att vagnen ska gå som mest stabilt.

Eftersom lastvikten dessutom är usel i de flesta husvagnar ska förtält, verktygslåda, kamera och en del annat som väger rätt mycket in i bagaget på bilen när man ska iväg också.

Nivåreglering gör stor skillnad i de lägena. Någon komfortförsämring när bilen är olastad har jag lidit av. Nu har jag ju haft denna bilen enbart med nivåreglering, men ändå.

Bild
Du ska ha boogie axel nästa gång Bild
Användarvisningsbild
av Kriegarn
#1060894
Självklart val med nivåreglering. Svårt att veta när man som bäst borde ha det. Särskilt i vinterföre är det ingen nackdel att bilen håller en konsekvent distans till marken/snön...
Användarvisningsbild
av V9097
#1060912
andersuw skrev:
V9097 skrev:Vad olika det kan vara :o

Jag förstår er som drar släp och lastar mycket ofta att ni vill ha nivåreglering. Själv skulle jag göra vad som helst för att bli av med min, med andra ord kommer jag antagligen byta bil. Att bygga om bilen kostar i storleksordningen 30.000, och påverkar kanske även andrahandsvärdet negativt.
Vet inte hur det är på XC70, men på V70 påverkar det komforten en del i negativ riktning, och eftersom jag lastar tungt så pass sällan är det inte värt det.
Hade jag insett detta när jag köpte hade jag valt en annan bil.
Att det skulle påverka komforten en del i negativ riktning på V70 kan jag inte alls hålla med om. Jag har låtit eftermontera nivåreglering på både min V70 -02 och min V70 -15 och i ingendera fallet har fjädringskomforten påverkats det minsta i negativ riktning även när man kör bilen i olastat skick. Systemet är ju också utformat för att det skall fungera precis så. Fjädringen blir inte permanent hårdare utan blir det bara när bilen lastas. Det är en annan sak om man bara monterarar förstärkta fjädrar. I det fallet får man leva med en kompromiss mellan hur bilen beter sig i olastat och lastat skick.

Vad grundar sig egentligen dina erfarenheter på? Har du precis som jag kört samma bil med och utan nivåreglering? Eller jämför du olika bilar? I så fall misstänker jag starkt att det är något mer än nivåregleringen som skiljer bilarna åt.
Jag har en Momentum Dynamic Edition 2013. Dynamic edition kom med sänkt chassi (10mm) och nivåreglering, 17" fälgar med 245/45-17 sommar och 205/60-16 vinter. Med vinterdäcken är bilen småstötig, men på sommardäcken går den väldigt stötigt, det smäller i hela bilen när man kör över broskarvar etc. Jag har varit missnöjd sen dag ett.
Jag trodde mest det berodde på det sänkta chassiet och de breda däcken. Men så provkörde jag en V70 T4 Sport, den har som bekant sänkt chassi och 18" fälgar, men inte nivåreglering. Den upplevde jag som en helt annan bil med mycket bättre komfort än min egen. Trots att Sporten hade ännu lägre profil på däcken upplevde jag alltså den bekvämare, med god marginal.

Nu kan det ju vara så att Volvo har ändrat även andra saker modellerna emellan, tex stötdämpare eller bussningar. Även däckfabrikat kan påverka utfallet. Men den största skillnaden i spec mellan bilarnas chassi är nivåregleringen eller icke nivåreglering. Jag frågade till och med säljarna om vad det är som skiljer, men ingen av säljarna i hallen kände till om hjulinställningar, bussningar, stötdämpare etc har ändrats mellan årsmodellerna.

Egentligen hoppas jag att jag har fel, för nivåreglering som inte påverkar komforten är ju trevligt att ha :-)
av rid54
#1060938
Beror väl på hur en sänkning är gjord. Om det är "fabriksmonterat", med kortare fjädrar och anpassade nivomater (dvs de är i sitt neutralläge när bilen är i tjänsteviktsläget eller tom, så borde det inte märkas att det är nivåreglering. Om det bara är bytta fjädrar (kortare) så hamnar ju nivomaterna i lyftläge direkt från början och då blir det styvare. Det vanligaste är (brukade vara) att när bilen har nivomater så är fjädrarna lite vekare, men längre, för att komforten ska vara maximal. Lasttåligheten står sedan nivomaterna för. Att ta bort nivomaterna på en sån bil blir oftast inte bra. Att sätta på nivomater på en bil som inte haft det, blir inte alltid jättebra det heller, om man inte byter fjädrarna också. Jag talar inte specifikt om Volvo här, denna nivåreglering finns på många märken. Det kanske funkar utmärkt att trixa med vissa modeller, men inte med andra. Att det skulle vara komfortproblem med nivomater i en olastad bil är nog inget generellt. Jag hade en 960 med nivomater som var kassa, den blev rena drömmen när de byttes mot nya, både lastad, med släp och när den var tom.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1060939
Jag vill påstå att det är något annat som är orsaken. Om nivåreglering gör någon skillnad så blir bilen snarare mjukare när den inte är lastad. Ofta levereras nivåreglerade bilar med något mjukare fjädersättning än de som inte har reglering. De med sjunker ju inte ner ändå när de lastas.
EjS skrev:Du ska ha boogie axel nästa gång
Nja, jag kör ju ofta till tillfälliga campingar i samband med orienteringstävlingar, och då är den här vagnen så lång jag maximalt vill ha. Det blir bara värre att få plats med den annars. Boggievagnar idag är ännu längre.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]