- ons 23 mar 2016, 14:32
#1060733
Jag har inget emot att ha 80kg på kroken. 50kg är på tok för lite och det blir duktigt oroligt med min vagn efter.
Moderator: Moderatorer
mattish skrev:Jag har inget emot att ha 80kg på kroken. 50kg är på tok för lite och det blir duktigt oroligt med min vagn efter.Beror ju helt på vad du drar. Men har du en 8 m lång husvagn på 2000 kg skulle jag gärna vilja ha 80-100 kg.
Assar63 skrev:Hej!Kan verkligen rekommenderas, räcker med 2 vuxna i baksätet så märker man skillnaden.
Jag är husvagnsägare och står i begrepp att skaffa en bättre dragbil. Det jag siktar på är en XC70 D5 AWD och det jag undrar över är automatisk nivåreglering.
Hur mycket är det värt på denna bilen?
Jag vet att en del anser det nödvändigt, men skulle vilja veta från någon som kört XC70 både med och utan.
Orsaken är att jag hittat två bilar som jag är intresserad av. Nu har prisskilnaden på dessa exemplar fler orsaker, men det är 50000:- i skilnad.
// Assar
V9097 skrev:Vad olika det kan vara :oAtt det skulle påverka komforten en del i negativ riktning på V70 kan jag inte alls hålla med om. Jag har låtit eftermontera nivåreglering på både min V70 -02 och min V70 -15 och i ingendera fallet har fjädringskomforten påverkats det minsta i negativ riktning även när man kör bilen i olastat skick. Systemet är ju också utformat för att det skall fungera precis så. Fjädringen blir inte permanent hårdare utan blir det bara när bilen lastas. Det är en annan sak om man bara monterarar förstärkta fjädrar. I det fallet får man leva med en kompromiss mellan hur bilen beter sig i olastat och lastat skick.
Jag förstår er som drar släp och lastar mycket ofta att ni vill ha nivåreglering. Själv skulle jag göra vad som helst för att bli av med min, med andra ord kommer jag antagligen byta bil. Att bygga om bilen kostar i storleksordningen 30.000, och påverkar kanske även andrahandsvärdet negativt.
Vet inte hur det är på XC70, men på V70 påverkar det komforten en del i negativ riktning, och eftersom jag lastar tungt så pass sällan är det inte värt det.
Hade jag insett detta när jag köpte hade jag valt en annan bil.
apersson850 skrev:Idag är även husvagnar som rullar på en axel rätt långa. Min har nästan fyra meter mellan kulhandske och axel. Med en totalvikt på 1600 kg blir det en rätt rejäl momentarm som trycker till på bilen, när vagnen gungar till. Dessutom måste man ligga i överkanten på tillåtna kultrycket (90 kg för min bil) för att vagnen ska gå som mest stabilt.Du ska ha boogie axel nästa gång
Eftersom lastvikten dessutom är usel i de flesta husvagnar ska förtält, verktygslåda, kamera och en del annat som väger rätt mycket in i bagaget på bilen när man ska iväg också.
Nivåreglering gör stor skillnad i de lägena. Någon komfortförsämring när bilen är olastad har jag lidit av. Nu har jag ju haft denna bilen enbart med nivåreglering, men ändå.
andersuw skrev:Jag har en Momentum Dynamic Edition 2013. Dynamic edition kom med sänkt chassi (10mm) och nivåreglering, 17" fälgar med 245/45-17 sommar och 205/60-16 vinter. Med vinterdäcken är bilen småstötig, men på sommardäcken går den väldigt stötigt, det smäller i hela bilen när man kör över broskarvar etc. Jag har varit missnöjd sen dag ett.V9097 skrev:Vad olika det kan vara :oAtt det skulle påverka komforten en del i negativ riktning på V70 kan jag inte alls hålla med om. Jag har låtit eftermontera nivåreglering på både min V70 -02 och min V70 -15 och i ingendera fallet har fjädringskomforten påverkats det minsta i negativ riktning även när man kör bilen i olastat skick. Systemet är ju också utformat för att det skall fungera precis så. Fjädringen blir inte permanent hårdare utan blir det bara när bilen lastas. Det är en annan sak om man bara monterarar förstärkta fjädrar. I det fallet får man leva med en kompromiss mellan hur bilen beter sig i olastat och lastat skick.
Jag förstår er som drar släp och lastar mycket ofta att ni vill ha nivåreglering. Själv skulle jag göra vad som helst för att bli av med min, med andra ord kommer jag antagligen byta bil. Att bygga om bilen kostar i storleksordningen 30.000, och påverkar kanske även andrahandsvärdet negativt.
Vet inte hur det är på XC70, men på V70 påverkar det komforten en del i negativ riktning, och eftersom jag lastar tungt så pass sällan är det inte värt det.
Hade jag insett detta när jag köpte hade jag valt en annan bil.
Vad grundar sig egentligen dina erfarenheter på? Har du precis som jag kört samma bil med och utan nivåreglering? Eller jämför du olika bilar? I så fall misstänker jag starkt att det är något mer än nivåregleringen som skiljer bilarna åt.
EjS skrev:Du ska ha boogie axel nästa gångNja, jag kör ju ofta till tillfälliga campingar i samband med orienteringstävlingar, och då är den här vagnen så lång jag maximalt vill ha. Det blir bara värre att få plats med den annars. Boggievagnar idag är ännu längre.