Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1060976
Vilket förstås inte hindrar att fjädern kan vara lite längre, så att den måste tryckas ihop lite mer vid monteringen. Jag har ingen aning, jag har inte sett dem ligga lösa bredvid varandra.
av andersuw
#1061018
apersson850 skrev:Vilket förstås inte hindrar att fjädern kan vara lite längre, så att den måste tryckas ihop lite mer vid monteringen.
En helt korrekt iakttagelse. ;-)
apersson850 skrev:Jag har ingen aning, jag har inte sett dem ligga lösa bredvid varandra.
Men det har jag. ;-) Nu fann jag tyvärr ingen anledning att mäta upp dem när det begav sig men om det fanns någon skillnad i längd var den i så fall alltför subtil för att jag spontant skulle lägga märke till den. Till någon del kanske den försummelsen kan kompenseras i efterhand med hjälp av bildelsbasens bilder. Den första länken nedan går till fjädrar av det slag som satt i min V70 -15 innan nivåreglering monterades och den andra till fjädrar av det slag som nu sitter där tillsammans med nivomaterna. Ser du/ni någon skillnad? I så fall vilken/vilka? (OBS att det kan finnas viss risk för att några av dessa fjädrar är felmärkta men knappast allihopa).

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31202534/

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31360800/
Användarvisningsbild
av palmqvist
#1061147
Jag bytte från std till nivåmatic dämpare på min XC70 my10 (tack vare en säljare som prompt påstod att Alla XC70 har nivåregleringen han jobbar inte där längre) där var fjädern till nivåmatic dämpar längre men mjukare än std fjädern. Köpte dämpare o fjädrar för 2500 på skroten hade rullat 68 mil, tog ca 1h på varje sida o byta. De längsgående bäraarmarna borde bytts till ett par med M16 gänga, dock slutade Volvo med M16 o kör bara med M14, tror det var my11 någon gång höll för mig i 15000 mil ett par 1000 av de med husvagn.
Jag ligger strax under 100kg i kultryck med husvagnen då väger vagnen 2000 kg o är 8,60 totalt, idag är det ju svårt o fåtag på en boogie vagn under 2000, saknar inte boogie ett dugg dock.
av andersuw
#1061157
palmqvist skrev:De längsgående bäraarmarna borde bytts till ett par med M16 gänga, dock slutade Volvo med M16 o kör bara med M14,
Ja det stämmer. Men även efter övergången till M14 generellt vid infästningen av stötdämparen i bärarmen skall det vara olika bärarmar (enligt reservdelsförteckningen) beroende på om man har nivåreglering eller inte. Exakt vad som skiljer verkar ingen utom ett fåtal invigda på Volvo centralt egentligen veta, men med all sannolikhet utformning och/eller placering av diverse infästningar i bärarmarna. Även de krokformade övre länkarmarna skiljer sig åt. På bilar utan nivåreglering är de symmetriska, d.v.s det är samma länkarm på höger som på vänster sida. På bilar med nivåreglering är de däremot asymmetriska och båda ser lite annorlunda än dem till bilar utan nivåreglering.
av hakano
#1499962
Hur vet man om man har nivåreglering eller inte på en XC70 AWD 2015? Eller är det så att alla har det?

Tittar man på ex.vis Mekonomen och slår via reg.nr så verkar det komma upp en vanlig gasstötdämpare bak för drygt 1500 kr. Men känns inte som att jag litar fullt ut på de där uppgifterna.

Kan man se det fysiskt på stötdämparen t.ex.? Om den har en gummibälg runt sig är det nivåreglering då?
av hakano
#1499986
fjohan82 skrev: sön 22 maj 2022, 13:38 Bilar med nivomat har dessa dämpare med en "bälg" bak, så det är inte så svårt att se om bilen har detta: http://www.bildelsbasen.se/71-W602689.html
Tackar!

Då har jag inte nivåreglering. Bara plåt utvändigt hela vägen på stötdämparen, inget gummi...

Vet du något om "variant-koder"?
Tittade efter bakfjädrar men då finns det flera alternativ på fjädrar beroende på vad man har för variant-kod.
Vet du var man kan hitta sin egen variant-kod?
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]