Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Assar63
#1060944
Härligt med all input!
Tackar och bugar!
Jag blir bara stärkt i min uppfattning att se på bilar med nivåreglering.
Som tidigare sagts så är ett kultryck på 50 kg i det närmaste ohållbart.
Idag kör jag en V50 med ett maxtryck på 50 kg, vilket i det närmaste är omöjligt att uppnå.
Dessutom blir vagnen lite flipprig vid lågt kultryck, speciellt vid möte med stora fordon.

// Assar
av andersuw
#1060946
V9097 skrev:Nu kan det ju vara så att Volvo har ändrat även andra saker modellerna emellan, tex stötdämpare eller bussningar. Även däckfabrikat kan påverka utfallet.
Ja den möjligheten finns förstås. Vet inte hur mycket Volvo experimenterar med olika chassisättningar när det gäller olika "sportvarianter". Var båda bilarna (din egen och T4an du provkörde) utrustade med de fjädrar och dämpare de fick från fabrik?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1060950
rid54 skrev:Det vanligaste är (brukade vara) att när bilen har nivomater så är fjädrarna lite vekare, men längre, för att komforten ska vara maximal.
Även om vi är överens om det mesta ställer mig lite frågande på just den här punkten. Mig veterligen är inte fjädrarna till nivomaterna längre utan bara vekare (eftersom nivomaterna bär en del av vikten även när bilen är olastad). Hur det var i "tidernas begynnelse" (när nivomaterina infördes hos Volvo) gör jag inte anspråk på att veta. Men på V70N och V70 II tror jag fjäderlängden är densamma oavsett om bilen utrustas med nivomater eller inte.
Användarvisningsbild
av V9097
#1060955
andersuw skrev:
V9097 skrev:Nu kan det ju vara så att Volvo har ändrat även andra saker modellerna emellan, tex stötdämpare eller bussningar. Även däckfabrikat kan påverka utfallet.
Ja den möjligheten finns förstås. Vet inte hur mycket Volvo experimenterar med olika chassisättningar när det gäller olika "sportvarianter". Var båda bilarna (din egen och T4an du provkörde) utrustade med de fjädrar och dämpare de fick från fabrik?
Min egna köpte jag ny och var missnöjd redan på väg hem från handlaren. T4an var en demobil med något hundratal mil på mätaren.

Känns surt när jag hade tänkt ha bilen länge, men jag får skylla mig själv som inte provkörde Dynamic Eition på sommardäck. Nu kommer jag antagligen byta efter tre år istället för 5-6 år
av andersuw
#1060957
V9097 skrev:Känns surt när jag hade tänkt ha bilen länge, men jag får skylla mig själv som inte provkörde Dynamic Eition på sommardäck. Nu kommer jag antagligen byta efter tre år istället för 5-6 år
Ja sådant är tråkigt men jag tror som sagt att det inte är nivåregleringen som sådan du skall lägga skulden på.

Efter min 855 T5 som var plågsamt obekväm på dålig väg (fast trevlig på bra) håller jag mig personligen borta från allt vad sportfjädring heter (även om den kanske blivit bättre avstämd med tiden). Har varit helt nöjd med fjädringskomforten på min V70 T5 -02 (där jag kört med 205/55 R16 på både sommar- och vinterhjul) och är om något ännu mer nöjd med den i min V70 D4 -15 (som jag hittills bara kört med vinterhjul 205/60 R16; blir 225/50 R17 när sommarhjulen sätts på). Och båda har som sagt varit precis lika komfortabla efter att jag låtit montera nivåreglering som före.
Användarvisningsbild
av V9097
#1060961
andersuw skrev:
V9097 skrev:Känns surt när jag hade tänkt ha bilen länge, men jag får skylla mig själv som inte provkörde Dynamic Eition på sommardäck. Nu kommer jag antagligen byta efter tre år istället för 5-6 år
Ja sådant är tråkigt men jag tror som sagt att det inte är nivåregleringen som sådan du skall lägga skulden på.

Efter min 855 T5 som var plågsamt obekväm på dålig väg (fast trevlig på bra) håller jag mig personligen borta från allt vad sportfjädring heter (även om den kanske blivit bättre avstämd med tiden). Har varit helt nöjd med fjädringskomforten på min V70 T5 -02 (där jag kört med 205/55 R16 på både sommar- och vinterhjul) och är om något ännu mer nöjd med den i min V70 D4 -15 (som jag hittills bara kört med vinterhjul 205/60 R16; blir 225/50 R17 när sommarhjulen sätts på). Och båda har som sagt varit precis lika komfortabla efter att jag låtit montera nivåreglering som före.
Trots allt så är det ju andra fjädrar, och nivådämparen tar upp viss last till skillnad från en vanlig dämpare. Så att det i vissa lägen påverkar komforten håller jag inte för otroligt. Men din upplevelse är ju lika rätt som min :D

Lärdomen är hur som helst att provköra bilen med exakt den chassisättning och de hjul som man beställer.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1060964
I min bil märks det att nivåregleringen påverkar komforten. Men det märks bara med last och/eller tyngre släp. Då blir bilen inte så obehagligt gungig i bakänden, utan "svarar emot" mer när det fjädrar till. Så komforten påverkas, men i mitt fall på rätt håll, alltså till det bättre. När bilen är tom tänker jag inte på att jag har någon nivåreglering.
Jag upplevde det på motsvarande sätt i min 854 Turbo, som också hade nivåreglering från köp. Även om den var betydligt styvare satt än vad XC70:n är i alla lägen.

På XC70:n kan jag tydligt se verkan av regleringen. Olastad kan jag utan vidare köra in handflatan vågrätt mellan skärmkant och däckets ovansida där bak. Fyll bagaget med allt som behövs till att arrangera en orienteringstävling (det är mycket, det) och häng på släpet eller husvagnen, och det går inte alls att få in handen. Kör några km och bilen är tillbaka i samma nivå som olastad igen.
av rid54
#1060965
andersuw skrev:
rid54 skrev:Det vanligaste är (brukade vara) att när bilen har nivomater så är fjädrarna lite vekare, men längre, för att komforten ska vara maximal.
Även om vi är överens om det mesta ställer mig lite frågande på just den här punkten. Mig veterligen är inte fjädrarna till nivomaterna längre utan bara vekare (eftersom nivomaterna bär en del av vikten även när bilen är olastad). Hur det var i "tidernas begynnelse" (när nivomaterina infördes hos Volvo) gör jag inte anspråk på att veta. Men på V70N och V70 II tror jag fjäderlängden är densamma oavsett om bilen utrustas med nivomater eller inte.
Med "vekare men längre" menade jag fjädrarna i obelastat läge. Bilens markhöjd är nog tänkt att vara samma. På just 960 var det ju en bladfjäder av glasfiber som fanns i några olika styvheter (för taxibruk, med eller utan nivåreglering) och vad jag kunde få fram var det lite olika fjäderkonstant på de varianter som fanns. Men bilarna skulle såklart vara ungefär lika höga (obelastade).
av andersuw
#1060971
apersson850 skrev:I min bil märks det att nivåregleringen påverkar komforten. Men det märks bara med last och/eller tyngre släp. Då blir bilen inte så obehagligt gungig i bakänden, utan "svarar emot" mer när det fjädrar till. Så komforten påverkas, men i mitt fall på rätt håll, alltså till det bättre. När bilen är tom tänker jag inte på att jag har någon nivåreglering.
Bara för att förtydliga mig: Vad jag avsåg att säga var inte att nivåreglering generellt lämnade komforten opåverkad utan bara att den enligt min erfarenhet gjorde det när bilen kördes olastad eller med lätt last. Det är egentligen bara där jag direkt kan jämföra situationen före och efter montering av nivåreglering. Jag hade inte tillfälle att köra någon av de två bilar där jag eftermonterat nivåreglering med tung last innan nivåregleringen sattes dit. Men jag är rätt säker på att effekten i det läget är just den du beskriver. Det var exempelvis inte särskilt trevligt att köra min gamla 745:a, som inte hade någon nivåreglering, när den var tungt lastad. Då blev det svajigt och gungigt värre.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1060973
rid54 skrev:Med "vekare men längre" menade jag fjädrarna i obelastat läge. Bilens markhöjd är nog tänkt att vara samma.
Ja jag förstår att du menade i obelastat läge. Men jag tror inte fjädrarna är längre i det läget heller. Bilens markhöjd är definitivt tänkt att vara densamma i olastat skick (och högre med nivåreglering när bilen lastats förutsatt att man hunnit köra en liten bit så att nivomaterna fått jobba). Men denna oförändrade markhöjd i olastat läge kan uppnås med oförändrad fjäderlängd och mjukare fjäder tack vare att nivomaterna bär en del av vikten redan i det läget.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...