Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Assar63
#1060692
Hej!
Jag är husvagnsägare och står i begrepp att skaffa en bättre dragbil. Det jag siktar på är en XC70 D5 AWD och det jag undrar över är automatisk nivåreglering.
Hur mycket är det värt på denna bilen?
Jag vet att en del anser det nödvändigt, men skulle vilja veta från någon som kört XC70 både med och utan.
Orsaken är att jag hittat två bilar som jag är intresserad av. Nu har prisskilnaden på dessa exemplar fler orsaker, men det är 50000:- i skilnad.

// Assar
Användarvisningsbild
av StefanN
#1060694
Jag har det nu men hade inte på förra, skulle nog säga att det inte kvittar för det är skönt att ha. Man får ju helt enkelt värdera hur mycket man kör med tung last.
av andersuw
#1060696
Om du undrar över vad nivåreglering kostar extra vid nybilsköp så ligger det runt 5000 kr. Man kan eftermontera men det är lite småmeckigt och dyrbart eftersom Volvo i den här generationen av bilar, i motsats till tidigare, inte tänkte sig att man skulle göra det. Det är fler delar som måste bytas och det finns ingen färdig tillbehörssats att köpa. Jag har trots det låtit göra det på min V70 -15 och det kostade runt 20000 kr trots att merparten av delarna köptes begagnade (bildelsbasen). Av flera skäl valde jag att låta min Volvo ÅF göra jobbet (ca 10000 kr). Lämnar man över jobbet till någon annan verkstad kan man kanske komma billigare undan när det gäller den delen och självfallet också om man kan/vill göra jobbet själv.

Hur viktigt nivåreglering är vid just husvagnskörning kan jag inte bedöma eftersom jag aldrig kört med husvagn. Jag vill ha nivåreglering därför att jag ibland kör ganska långa sträckor med rätt tung last i bagageutrymmet.
av Assar63
#1060701
Det låter som att jag skall försöka hitta en bil inklusive nivåreglering.
Tack för åsikter och insikter. :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1060705
Jag har haft olika Volvo, både med och utan nivåreglering, tillsammans med olika husvagnar. Sen jag köpte den första med nivåreglering har jag aldrig köpt någon utan.

Det räcker kanske?

Annars tycker jag skillnaden i stabilitet är rätt markant. Volvo använder ju Sachs Nivomat, och de reagerar på nerlastad bil först när man börjar köra. Därför känner man hur det skulle vara utan nivåreglering en liten stund, innan Nivomaten hunnit kompensera. Bilen blir rätt mycket stabilare baktill när Nivomaten är färdig med sitt jobb.
Jag kör ju dessutom ganska ofta på dåligt underlag med släp efter och last i bilen. Därför valde jag just en XC70, inte bara en V70 AWD. Men utan nivåreglering försvinner ju en del av finessen med markfrigången när släp hänger på.
Det händer att Nivomat slutar fungera, men det har inte hänt mig än. Då har jag kört närmare 50000 mil med den som gick längst. Efter det fungerade Nivomat fortfarande.

Nu, när det är Xenonljus på bilarna, ingår ju nivåreglering av ljuset alltid. Men förr, när det var halogen, fick jag i princip sluta köra när det blev kväll, för sen bländade jag alla mötande. Det var på den tiden när vi drog med några olika Volvo 244 utan nivåreglering.
av andersuw
#1060706
Assar63 skrev:Det låter som att jag skall försöka hitta en bil inklusive nivåreglering.
Absolut. Du lär inte behöva betala särskilt mycket extra för att få det den vägen och när det gäller XC70 AWD är det nog inte alltför sällsynt. Om man som jag föredrar V70 FWD är det däremot knepigt värre att hitta bilar med nivåreglering på begagnatmarknaden, särskilt i de allra senaste årsmodellerna. Det var därför det slutade med eftermontering i mitt fall.
Användarvisningsbild
av V9097
#1060711
Vad olika det kan vara :o

Jag förstår er som drar släp och lastar mycket ofta att ni vill ha nivåreglering. Själv skulle jag göra vad som helst för att bli av med min, med andra ord kommer jag antagligen byta bil. Att bygga om bilen kostar i storleksordningen 30.000, och påverkar kanske även andrahandsvärdet negativt.
Vet inte hur det är på XC70, men på V70 påverkar det komforten en del i negativ riktning, och eftersom jag lastar tungt så pass sällan är det inte värt det.
Hade jag insett detta när jag köpte hade jag valt en annan bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1060716
Ni är ju helt bakvända ...... :D :D :D

När man drar släp behöver man inte nivåreglering, man lastar ju inte släpet så det tynger på bilen, det är ju max typ 50 kg..

Om man däremot har två pers i baksätet, eller lastar i bagaget då är nivåreglering superbra-
Användarvisningsbild
av palmqvist
#1060721
Kan bara hålla med B20 lastas släpet ok har det ingen betydelse däremot när man fyller bilen med folk o packning takbox o husvagn det är då det är bra o ha
av rid54
#1060730
Kultrycket brukar väl kunna vara upp till 75 kg även med en normalt lastad (hus)vagn. Med den angreppspunkten som en vagn har, absolut längst bak och definitivt bakom bakaxeln, blir ju verkan som om det satt en grupp människor i baksätet med en vikt på typ 200 kg eller nåt, så att dra vagn lägger mycket tryck på bakaxeln. Jag skulle valt att ha Nivomat e.d. för en bil som är tänkt att vara dragbil.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]