Sida 1 av 1

[Guide] MY14-spolarmunstycken

Postat: tor 11 feb 2016, 16:00
av Schmoyoho
Hej,

Kanske inte regelrätt en guide utan snarare lite kort dokumentation jag ville dela med mig av. Från och med årsmodell 2014 har V70, XC70 och S80 spolarmunstycken på huven med färgkoordinerade kåpor kontra tidigare årsmodeller där munstyckena var av svart knottrig plast. Dessutom har man ändrat munstycket (men inte samtidigt?) till att varje munstycke ger två strålar medan tidigare utförande gav ifrån sig den så kallade "dimman" av spolarvätska. Fördelen med strålmunstyckena är att en stråle på varje munstycke är lägre resp. högre siktad, samt att man själv ska kunna rikta om strålarna om så önskas. Bytte personligen för att jag tyckte mina duschmunstycken hamnade för långt ner i landsvägsfart och fick svårt att göra rent övre delarna av rutan.

Dessa munstycken ska passa V/XC70 2008-, S80 2007- samt V-/S-/XC60 2009-2013 (60-serien verkar ha fått någon form av dolda munstycken fr.o.m MY14? Någon med en 60-serie som kan bekräfta?). Kåporna passar bara över munstycken avsedda för kåpor - går alltså inte att montera kåporna på de gamla munstyckena. Finns även strålmunstycken i vanlig svart plastutförande.

Gamla vs nya:
Bild

Så här ser det ut under huven. Bort med gummipluppen, koppla bort uppvärmningen om du har det och bryt försiktigt loss fästet av kontakten i huven (nya munstyckena har nya clips, ingen fara), lossa spolarvätskans matning genom att dra i slangen lite lätt och använd sedan ett falsben eller något liknande skonsamt verktyg så du inte skadar varken huven eller de gamla munstyckena.. Bort med de gamla munstyckena upp genom huven, montering i omvänd ordning.
Bild

Nya vs. gamla. Tack vare lite taskig bildredigering ser det nya munstycken mindre ut men de är förstås samma storlek i verkligheten.
Bild


Några artikelnummer:

Munstycken, strålar, med värme (vä/hö): 31349729, 31349730
Munstycke, strålar, utan värme (vä/hö): 31349727, 31349728.
Kåpa: 39817605 (Liksidiga, köp två. Levereras endast grundmålade så du behöver köpa till sprayfärg också)
Finns även munstycken avsedda för kåpor men i dusch-/"dim"-utförande men plockade inte med de artikelnummerna (men har senare läst många föredrar duschversionen så jag kan lägga till duschnummerna om så önskas). Finns som sagt även strålmunstycken i vanligt icke-kåpförberett utförande, alltså svart plast.

Uppvärmda munstycken kostade 230 kr/st och kåporna ca 70 kr/st. Just den version jag behövde fanns inte på skroten, upptäckte jag efter att jag fick fel version hemskickade och redan köpt kåpor. Så det fick bli nya. Kanske inte gjorde någon massiv skillnad på min ostrongråa lack men kanske mer så på ljusare färger.

Re: [Guide] MY14-spolarmunstycken

Postat: tor 11 feb 2016, 16:27
av Perra83
Mycket snyggt!!!!!

V60 MY14- har inte spolarmunstyckena på motorhuven längre utan under kanten mot torkarna. 3st, 6st strålar.

Re: [Guide] MY14-spolarmunstycken

Postat: tor 11 feb 2016, 17:43
av StefanN
Håll lite koll på skroten, jag betalade bara 100:- ink frakt för en komplett uppsättning nya modellen elvärmda med kåpor.

Re: [Guide] MY14-spolarmunstycken

Postat: tor 11 feb 2016, 17:53
av Schmoyoho
Jag betalade också 100 kr för en uppsättning med rätt artikelnummer men som visade sig vara med de gamla plastöverdelarna som kåporna inte passade på. Returnerade och konstaterade det då inte fanns några av rätt modell på skroten vad jag kunde hitta och köpte nytt istället. Slutet gott allting gott får man väl se det som.

Re: [Guide] MY14-spolarmunstycken

Postat: tor 11 feb 2016, 23:15
av Steffe3
Gött, funderat ett tag på att byta till dom med strålar, och skaffa värme samtidigt ^^ Verkar nästan enklare än jag trodde ;p

Klarar mig nog utan att lacka dom jag med, Magic Blue är ju rätt mörk av sig, men vi får la se.