Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1046576
Bild

Detta är LED-rampen som jag har beställt. 58 euro från Tyskland inkl. relä-kablage. Kommer köpa nummerskyltsfäste från Biltema. Allt sammanlagt lär landa på en tusenlapp.

Jag tror inte att den ens kommer i närheten av de 11000 lumen som säljaren utlovar men om jag så skulle få hälften 6000 lumen, så är jag mer än nöjd! En vanlig halogen-lampa H7 ger runt 1500 lumen och en xenon runt 3000. Så det skulle motsvara 4/2 extra helljus vilket är mycket prisvärt. Mycket lumen/kr. Får se hur det blir med ljusbilden.
#1046608
DTJ skrev:Bilden visar en diod.
En likriktare består av 4 st. dioder
Med fyra dioder kan man bygga en brygga och få helvågslikriktning, med endast en diod kan man göra en ful halvvågslikriktning men ändå kalla det för likriktning men det är inte det som det handlar om nu.

Roligt projekt! :)
#1046981
Det här ska följas :)

Går det att sno styrström från helljuset och via relä mata extraljus direkt från batteriet på en modern Volvo på samma sätt som man gjorde förr i världen på tex 240:ins tid?
Eller, att det går förstår jag, men det blir inte en massa knepiga larm eller felkoder?
#1048024
Nu har jag monterat och kopplat in allt*.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Plockar plus från batteriet och styrström från helljuset med en sk. strömtjuv som är placerad inne i strålkastaren. Jag kopplade korta kablar till strömtjuven och sen en sko så att jag kan ta ut strålkastaren vid behov.

*Har inte orkat/hunnit med att koppla styrström från markbelysningen men det kommer :)
#1051875
Gabriel skrev:Hur funkar det?
Felkoder?
Är du nöjd med ljuset i rampen?
Sorry för dåliga updates!

Det funkar strålande! Jag "fulkopplade" genom att ta styrström på gammalt hederligt vis från helljuset. Inga som helst felkoder. Kör en hel del med rampen tänd :)

Ljuset är jag nöjd med. Det är ingen revolutionerande historia direkt men det förbättrar definitivt helljuset! Men är man ute efter samma effekt som från två extraljus med xenon blir man besviken. Styrkan i LED-rampen är inte att den kastar långt utan att den kastar brett och förbättrar befintligt helljus där det redan lyser och breddar det avsevärt!

Så vill man kunna kasta ljuset långt fram är det nog bättre med vanliga extraljus ELLER den typen av led ramp som har sk. 4D-linser framför rampen. Den har ett betydligt mer koncentrerat ljus som kastar mycket längre.
Alternator V70 1999.

Jag har med en lös generator jag tittat p&ari[…]

Nån som vet allt om detta...! Kollade toppe[…]

B23A trimma

Kommer det att ge någonting att byta ut topp[…]

Vill man reda ut det här ordentligt så […]