Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1042400
Får alltid mess om att "din volvo är olåst" fast den är låst. djävligt irriterande.
Användarvisningsbild
av cdr85
#1042444
När du får meddelandet, syns det då i appen vilken dörr som den tycker är olåst/öppen?

Har du kontrollerat så att alla dörrar och bakluckan verkligen är låsta när du får meddelandet i VOC?

Jag har problemet på min S80 att förardörren inte låser sig vid första försöket när det är minusgrader. "Låspinnen" åker ner, men direkt upp igen. Man kan då öppna dörren och larmet går. Jag måste i dessa lägen trycka på låsknappen en gång till, ibland flera, innan den låser. Efter att ha läst lite andra trådar på forumet så verkar detta vara ett vanligt problem eftersom Volvo har använt fel typ av fett i låsen som gör att det blir segt vid kyla.

Är dörrarna låsta känns det ju som att det är nån givare som inte vet om att dörrarna är låsta?
#1042873
Står ofta på startskärmen att bilen är olåst (typ 1 gång av 10), trots att den är låst och trots att det står "upd. just nu". Går jag in på Meny-->Dörrar och lås så uppdaterar den med rätt status.

Har också haft att det står att fjärrstart är igång, trots att jag aldrig aktiverat den. Var lite läskigt första gången då den stod i ett garage, fick gå ut och kolla. Har dock bara hänt ett par gånger och väljer jag i appen att stänga av den så säger den att det blev ett fel så står det sedan att den är avstängd.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1254126
Jag fick på min gamla mobil också meddelande om att bilen inte var låst men efter ett tag fick förslag om jag ville välja att bilen stod på säker plats,då valde jag det då jag bor ute i skogen sen kom det inte fler notiser om det.
Nu har jag ny mobil och den tjatar om att bilen är olåst och jag kan inte hitta någonstans där jag kan välja säker plats i volvo on call
#1254133
Det är i alla fall inte Volvo on Call i sig självt det är fel på, utan något med din bil. Annars skulle vi ju alla få meddelande om att bilen är olåst, fast den inte är det. Men det får vi inte. Nu har vi två bilar med Volvo on Call, och de fungerar precis som de ska, båda två.
av Daviddd
#1254149
apersson850 skrev: sön 10 jun 2018, 10:18 Det är i alla fall inte Volvo on Call i sig självt det är fel på, utan något med din bil. Annars skulle vi ju alla få meddelande om att bilen är olåst, fast den inte är det. Men det får vi inte. Nu har vi två bilar med Volvo on Call, och de fungerar precis som de ska, båda två.
Så kategorisk går inte att vara när det gäller mjukvara, finns säkert en myriad av faktorer som VOC-utvecklarna kan ha missat att ta höjd för. Men visst kan det vara något med bilen, eller kommunikationen mellan app och bil som stökar.

Det är inte ofta det händer men jag kan få falsk rapport om olåst emellanåt. Tror det brukar ske i kombination med parkering i garage, så kanske har något med kommunikationskvaliteten att göra. Men vi har nattförvaring i garage utan falsklarm så det är inte ofta det sker.
Användarvisningsbild
av joel80
#1254169
Kan det vara så att du har dålig täckning där du parkerar? Om bilen inte kan skicka statusuppdatering om att den har blivit låst kanske du får meddelandet?
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]