Partikelfilterproblem V70 1.6 Drive
Postat: lör 09 jan 2016, 12:15
V70 2010 1.6 D Drive
14000 mil
"Långa" mil
Jag har läst av felkoder samt nollställt med VIDA men har svårt för att utröna om det trots allt är partikelfiltret som är igensatt eller det är tryckgivaren som strular. Just nu verkar det som om den regenererar hela tiden eftersom förbrukningen gått upp till närmare 0.6 på plan väg i cirka 90 km/h. Jag har kört igenom bränning av sotpartiklar i partikelfiltret innan jag gjorde det så var mängden sot så låg som 2,3 gr nu är den på 0,05 g. Additiv ligger på 7/15 så det behöver inte fyllas på. Bilen har tidigare hamnat i "limp mode" då nollställdes felkoder och den har sedan dess rullat 250 mil men nu verkar det som det börjar kärva igen eftersom förbrukningen gått upp.
Här är en dump av data (utlästa när motor igång för att se hur högt tryck givaren gav 8 hPa);
284: ECM-P245809 Varaktighet regenerering dieselpartikelfilter (bank 1).
Felorsak
* Igensatt partikelfälla.
* Skadad tryckgivare partikelfälla
V70 (08-),2010,D4164T,Parameter Värde
ECM-Sotmängd i partikelfilter 0,05 g
ECM-Tryckgivare partikelfilter 8 hPa
ECM-Temperaturgivare partikelfilter 99,96 °C
ECM-Atmosfärstryck 1000 hPa
ECM-Laddtryck 1056 hPa
ECM-Laddtryck, börvärde 1023 hPa
ECM-Ström genom bränsletryckreglerventil 713 mA
ECM-Lufttemperatur inlopp 16 °C
ECM-EGR-ventil, lägesgivare 0 %
ECM-Bränsletryck 408200 hPa
2016-01-07
Hur kan jag utesluta givaren?
Kan det vara något annat än givaren eller att partikelfiltret är trots allt igensatt?
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Patrik
14000 mil
"Långa" mil
Jag har läst av felkoder samt nollställt med VIDA men har svårt för att utröna om det trots allt är partikelfiltret som är igensatt eller det är tryckgivaren som strular. Just nu verkar det som om den regenererar hela tiden eftersom förbrukningen gått upp till närmare 0.6 på plan väg i cirka 90 km/h. Jag har kört igenom bränning av sotpartiklar i partikelfiltret innan jag gjorde det så var mängden sot så låg som 2,3 gr nu är den på 0,05 g. Additiv ligger på 7/15 så det behöver inte fyllas på. Bilen har tidigare hamnat i "limp mode" då nollställdes felkoder och den har sedan dess rullat 250 mil men nu verkar det som det börjar kärva igen eftersom förbrukningen gått upp.
Här är en dump av data (utlästa när motor igång för att se hur högt tryck givaren gav 8 hPa);
284: ECM-P245809 Varaktighet regenerering dieselpartikelfilter (bank 1).
Felorsak
* Igensatt partikelfälla.
* Skadad tryckgivare partikelfälla
V70 (08-),2010,D4164T,Parameter Värde
ECM-Sotmängd i partikelfilter 0,05 g
ECM-Tryckgivare partikelfilter 8 hPa
ECM-Temperaturgivare partikelfilter 99,96 °C
ECM-Atmosfärstryck 1000 hPa
ECM-Laddtryck 1056 hPa
ECM-Laddtryck, börvärde 1023 hPa
ECM-Ström genom bränsletryckreglerventil 713 mA
ECM-Lufttemperatur inlopp 16 °C
ECM-EGR-ventil, lägesgivare 0 %
ECM-Bränsletryck 408200 hPa
2016-01-07
Hur kan jag utesluta givaren?
Kan det vara något annat än givaren eller att partikelfiltret är trots allt igensatt?
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Patrik