Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebabpizza
#1018817
Har haft några VisionX på jobbet som har lagt av helt efter bara ca 2 år, troligen mest på grund av att de var slarvigt ihopmonterade (värmeledande pasta saknades nästan helt mellan kretskortet med lysdioderna och kylflänsen) Och kopplingstrådarna var dessutom felkopplade så jag fick lägga plus på svart och minus på röd.
Användarvisningsbild
av ER
#1018846
Uninium skrev:Vparts kommer att om nån vecka börja sälja detta med fästen för volvo. Kanske kan vara nått?
Samma skräp som andra lycksökare säljer, överspecade så det räcker och blir över och ingen match för dom två stora.
Är man i budgetträsket så är Viklight ER2 är vad som bäst erbjuds och vinklar anpassade för oss och inte vinklar mera anpassade för arbetsbelysning och 10m räckvidd.

AMS testet bekräftar bara detta "ovetenskapliga" testet än mera så den dumsnåle som köper skräp har inget att skylla på mer än sig själv och sin dumhet.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
#1018870
ER skrev:
Uninium skrev:Vparts kommer att om nån vecka börja sälja detta med fästen för volvo. Kanske kan vara nått?
Samma skräp som andra lycksökare säljer, överspecade så det räcker och blir över och ingen match för dom två stora.
Är man i budgetträsket så är Viklight ER2 är vad som bäst erbjuds och vinklar anpassade för oss och inte vinklar mera anpassade för arbetsbelysning och 10m räckvidd.

AMS testet bekräftar bara detta "ovetenskapliga" testet än mera så den dumsnåle som köper skräp har inget att skylla på mer än sig själv och sin dumhet.
Det är ju synd bara att dom har sådana överpriser på sina ramper, deras lyser knappast 4 gånger men ( dåligt ljus per krona) , hade dom det så finns det ingen vits med att sälja vanliga runda extraljus. Sen tror jag inte att den som köper en ramp är ute efter max ljus, för då är man ute på fel väg. En ramp är perfekt kompromiss av storlek och prestanda. En ramp som kostar runt 3500kr räcker hur bra som helst. Om man nu inte väljer och vara negativ till allt som inte kostar över 10 000kr.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1018875
Ser identisk ut med den 900kr ramp jag monterade förra veckan. (Inte på min bil dock. Och visst, det är inte nåt att hurra för. I det fallet används den för att kompensera ljusbortfall nära bilen vid helljus (h4 skräpstrålkastare) och då är det ok, annars inte. Visst, den kostar en fjärdedel av en rejäl RI men ger också en fjärdedel av ljuset.
Användarvisningsbild
av ER
#1018876
Bilnörden skrev:Det är ju synd bara att dom har sådana överpriser på sina ramper, deras lyser knappast 4 gånger men ( dåligt ljus per krona) , hade dom det så finns det ingen vits med att sälja vanliga runda extraljus. Sen tror jag inte att den som köper en ramp är ute efter max ljus, för då är man ute på fel väg. En ramp är perfekt kompromiss av storlek och prestanda. En ramp som kostar runt 3500kr räcker hur bra som helst. Om man nu inte väljer och vara negativ till allt som inte kostar över 10 000kr.
Finns VX XPR 23" för strax under 8000kr utan rabatt tillfälligt och en bra bit under 7500kr via rabatt från FB klubb med 10% på butikspriset. Den är mer än dubbelt så bra som valfri ramp av valfri bredd för 3000-4000kr.
Poängen med VX och RI är att dom alltid har förstatjing på dioderna som har högsta kvalitet och levererar vad som utlovas och dessutom är dessa förhållandevis lågt specade men håller utlovade 20-50000timmar mot dom överspecade som håller så lite som 5000timmar pga att det är andra eller tom tredjesorteringen som blir över när VX/RI tagit vad dom vill ha och får betala 10-20ggr mera för mindre än hälften antalet dioder och sen så VET dom att hålla sig till under 70% av kapaciteten för livslängd samtidigt som man adderar riktig kylning. Resten av dioderna/dom sämre kan du få i stort sett "gratis" i förhållande till dom bästa dioderna och detta reflekteras i priset på produkten men givetvis får du betala för namnet lite, men sålänge dom levererar så är det inte fel att betala en liten summa för namnet, man gör ju det samma för Volvo över tex Kia, Dacia mfl osv liksom varje dag i matbutiken mfl ställen där man tvingas välja mellan två produkter.
Tar alla dagar i veckan en VC XPR 23" över 40"+ valfri ramp som är överspecad. Skulle tom kunna ta Hellas diodramp som Volvo säljer för runt 3-4000kr över mindre namnkunnig ramp.
Dom flesta som köper ramp är tydligen ute efter "max ljus", annars skulle dom inte falla för trixet med lumen som säger nada om inget, är lux som säger nåt liksom candela.
Att sen falla för ebayrampen som ser identisk ut till mycket lägre pris fast inte ens är densamma pga att den som säljs dyrare här har mindre spridning och anpassad som extraljus och inte arbetsbelysning med ströljus som stör fokus och direkt olämplig som extraljus på mörk landsväg och livsfarlig pga att man då omedvetet fokucerar på tok för nära bilen och missar det viktiga 300m fram. Men skulle ta Viklight ER2 24" under premissen att jag VET att den inte är på "240W" utan mera maximalt halva effekten på sin höjd då knappt 5A i förbrukning inte kan bli 240W och det stämmer med andras uppgifter över förbrukningen.
Användarvisningsbild
av keroan
#1018879
Mekonomen har ju ett erbjudande nu, ramp monterat och klart för 4990:- nånting.
Nån som har monterat? Är det nåt att ha?

edit: Volvo vill ha 8500:- för sin ramp monterat och klart.
Användarvisningsbild
av ER
#1018880
keroan skrev:Mekonomen har ju ett erbjudande nu, ramp monterat och klart för 4990:- nånting.
Nån som har monterat? Är det nåt att ha?

edit: Volvo vill ha 8500:- för sin ramp monterat och klart.
Vilken är det, "Sverigerampen" från Strands?
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b ... pa287205sv

Då är den testad här som "Strands 120W" : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=309608
av JEriksson
#1018890
För att lägga mitt bidrag till denna brasa...

Jag har i veckan fått monterat en ramp, och det gjorde Volvo åt mig.
Visst, det vart dyrare än jag planerade från början. t.o.m. riktigt mycket mer än jag planerade med...

Kollade med Mekonomen och SC Styling bl.a. vad de skulle ha
Båda dessa gör en s.k. "fulkoppling" och tar styrströmmen för reläet från helljuset. Ingen av de ramper de monterar är av fabrikat VX eller R1.
Volvo kopplar in på bilens system och lägger in mjukvara så man kan styra genom infotainen ifall min vill ha extra-ljuset eller inte. Om jag inte är helt fel ute (här får ni rätta mig om jag har fel) så på de bilar som har helljusautomatik stänger man då av extraljuset på de bilar som "vrider/flyttar" helljusbilden. Min V70 vrider inte ljusbilden utan stänger ner helljuset när man använder denna funktion.

Jag valde att låta Volvo montera min ramp då om man bara tittade på arbetskostnaden och materialet exklusive rampen så var det inte så mycket dyrare än de övriga. Det som skilde och drog iväg var själva rampen. Sedan var också mitt argument detta med att kunna styra ifall man vill ha lyset på eller inte.

Hur lyser den då? Jag är ganska nöjd över den, tycker dock att inställningen från monteringen inte var optimal utan att ljusbilden är för hög, har inget intresse av att ha ljusfokusen på trädtopparna... Har därför idag justerat lite på den och kommer ikväll att förhoppningsvis kunna utvärdera min justering. Bara det inte är en massa dimma som det var igår, fast då är det skönt att kunna slå av rampen invändigt.

// J

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]