- sön 08 nov 2015, 17:18
#1018890
För att lägga mitt bidrag till denna brasa...
Jag har i veckan fått monterat en ramp, och det gjorde Volvo åt mig.
Visst, det vart dyrare än jag planerade från början. t.o.m. riktigt mycket mer än jag planerade med...
Kollade med Mekonomen och SC Styling bl.a. vad de skulle ha
Båda dessa gör en s.k. "fulkoppling" och tar styrströmmen för reläet från helljuset. Ingen av de ramper de monterar är av fabrikat VX eller R1.
Volvo kopplar in på bilens system och lägger in mjukvara så man kan styra genom infotainen ifall min vill ha extra-ljuset eller inte. Om jag inte är helt fel ute (här får ni rätta mig om jag har fel) så på de bilar som har helljusautomatik stänger man då av extraljuset på de bilar som "vrider/flyttar" helljusbilden. Min V70 vrider inte ljusbilden utan stänger ner helljuset när man använder denna funktion.
Jag valde att låta Volvo montera min ramp då om man bara tittade på arbetskostnaden och materialet exklusive rampen så var det inte så mycket dyrare än de övriga. Det som skilde och drog iväg var själva rampen. Sedan var också mitt argument detta med att kunna styra ifall man vill ha lyset på eller inte.
Hur lyser den då? Jag är ganska nöjd över den, tycker dock att inställningen från monteringen inte var optimal utan att ljusbilden är för hög, har inget intresse av att ha ljusfokusen på trädtopparna... Har därför idag justerat lite på den och kommer ikväll att förhoppningsvis kunna utvärdera min justering. Bara det inte är en massa dimma som det var igår, fast då är det skönt att kunna slå av rampen invändigt.
// J
På uppfarten: Efter drygt 4 år utan Volvo så står det numera även en XC60 D4 AWD -16 med Polestar som komplement till de 2 st elektrifierade bilarna från Tyskland på uppfarten.
Senast sålda Volvo-bilar... V70 D4 Classic Sport -16 Polestar , 780 -87 , S60 2,4 -08 , XC70 D5 -07 , V50 T5 -05 , S60 T5 -01 V70 -04 , S70 -99 , S70 GLT -98 , V70 GLT-98 , 850 GLT -83 , 745 16V -90 , 244 GLT -88B