Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1016653
Jonnybcool skrev:
III skrev:Idag kollade jag under min. Ser likadant ut på den. Blir att besöka Volvo imorgon och åberopa garanti. Ska bli intressant. Du har inte hunnit kolla med Volvo?
Okej, intressant att det finns fler som har liknande. Nej de hade kort om folk så fick ingen tid förens 26 November. Återkom gärna sen när du talat med din verkstad och om du får tid innan mig får du gärna säga vad och om de nu utför nån åtgärd vad de blir i så fall :-)-)
Alla volvo-dieslar även gamla modellen fuktar olja någonstans vid alla slangar som hör till insuget. Du har ju upp till 1,5 bar tryck i systemet och då kryper det ut lite av oljedimman från vevhusventilationen (det är därför oljan är extra svart som kryper ut) som ju dumpas i insuget.

Är det så mycket att det blir droppar på marken under bilen ? Då läcker det definitivt för mycket.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1016666
Jag köper inte ditt resonemang B20. Inte skall det by design läcka ut olja. Skulle det dessutom vara läckage på högtrycksidan av turbon skulle maskinen gå som skit.
#1016696
Min gissning är att slangklammern inte är stenhårt dragen, då kan olja krypa ut.

Det räcker ju att någon centiliter tar sig förbi klammern för att det ska märkas att det är olja utanför.

Om det smiter förbi en centiliter luft på 500 mils körning kommer det inte att märkas så motorn går skit, motorn förbrukar ju tusentals kubikmeter luft under under den resan och någon centiliter under 500 mil är en flugskit i kosmos :mrgreen: .

Men jag är öppen för andra förklaringar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1016712
Något är ju absolut fel iallafall, det skall inte läcka.
av mf135
#1016716
Vad är detta? Tycker någon att det ok om det läcker olja på nya bilar? För dåligt dragna slangklämmor ! Olja från vevhusventilation hittar ut ! Inte ens en gammal B20 läckte från början. Vad är det ni försvarar? Ska Volvo inte stå för kvalité framöver?
#1016725
VolvoB20 skrev:Alla volvo-dieslar även gamla modellen fuktar olja någonstans vid alla slangar som hör till insuget. Du har ju upp till 1,5 bar tryck i systemet och då kryper det ut lite av oljedimman från vevhusventilationen (det är därför oljan är extra svart som kryper ut) som ju dumpas i insuget.

Är det så mycket att det blir droppar på marken under bilen ? Då läcker det definitivt för mycket.
Sitter ju ett skydd under motorn så krävs en hel del läckage innan det syns på golvet om det skulle rinna från motorn ner på skyddet och sen vidare men om jag nu inte skulle ha skyddet under motorn hade jag nog haft nån/några droppar på marken. 100% tätt kanske man aldrig kan få systemet så lite lite fukt av olja kanske man kan ta men inte som det är nu. Läste att turbotrycket skulle va 300 kpa = 3 bar? Men det vetefan om de kan stämma att den laddar så mycket.

Det är ju just de att om den nu "ska" läcka lite olja och fortsätter den som den gör nu lär man väl få påbackning på besiktningen sen när den skall dit första gången och är sur av olja under. Så ska det ju ändå inte va. Kan ju inte va "tänkt" att en motor ska fukta olja på utsidan, varken ur miljösynpunkt eller av andra anledningar.
#1016733
Jonnybcool skrev: Läste att turbotrycket skulle va 300 kpa = 3 bar?
Om man skriver 3 bar så är det nog relativt vacum som det är 3 bar i röret. Det är ju 1 bars atmosfärstryck vid jordytan och då är det relativa trycket 2 bar högre i insuget.
#1016916
apersson850 skrev:Det är lite taskigt när man måste gränsla ett dike längs vägen, på med overallen, in under och torka och sen köra till besktningen...

Been there, done that.
Hehe, jag med.. Hade en pedantisk besiktningsman på en gammel Toyota för länge sen, han påvisade att det var lite oljefukt på tråget, trodde han drev med mig när han sa att det blev ombesiktning på det. Var mest "fastgrodd" olja från slarvig oljepåfyllning eller något liknande. Sagt o gjort, tog fram högtryckstvätten och borste - åkte dit ett par dagar senare, han hissade upp bilen och sa att det hade jag löst snyggt, berättade då min åtgärd och han blev lite småstött men kunde inte efter febrilt letande hitta något läckage :lol:
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.