Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
#1015442
Upptäckte häromdagen när jag kika under bilen att det såg ut som att det var olja under motorn och tog nu bort skyddet som sitter under där för att kika lite närmare.

Bild

Bild

Som synes på bilderna är det ganska blött med olja. Det ser ut att komma från insugsröret till turbon eftersom det rinner ner på slangen som går därifrån. Vet inte om det syns så bra på bilden men i princip hela framvagnbalken på höger sida är fuktig/blöt av olja.
Ska det vara så på en diesel som gått 1400 mil? Den är ju nästan mer blöt under än min förra V70 T5 va efter 28000 mil.... Tänkte fråga här innan man tar upp det med verkstaden så man inte blir idiotförklarad som tror att en diesel ska va snustorr under...
Senast redigerad av 1 Jonnybcool, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EjS
#1015454
Jag vet att på D5 finns ert typfel där packningen på returloppet från turbo läcker. Där finns modifierad packning så jag tror inte du ska vara rädd.

Dock så ska närmast hela motorn lossnas för att man kan komma åt turbon - sittar på baksidan.

Återkom med resultat när du har fått fixat på garanti.
#1015463
Okej ja jag ska åka till verkstaden idag och prata med dem får vi se. Återkommer med resultat.

Edit: Va hos verkstaden förut och de hade kort om folk så första tiden de hade ledig va 26 November. Så återkommer väl när den varit där.
#1015768
least skrev:Om det läcker mycket olja, glöm inte att hålla koll på motorns oljenivå.
26 november är trots allt många dagar/mil bort....
Läcker ju inga mängder men helt klart för mycket på en "ny" bil. Kollade nivån häromdagen och då låg den bra :-)-)
#1015788
Vevhusventilationen (som alltid har lite oljedimma i sig) går inte ut i fria luften utan skickas in i insuget.

Turbon ser till att det är rejält tryck i insuget, det gör att lite av oljan som alltid kommer från vevhusventilationen fuktar ut där insugsrören inte är 100% täta. Har inte sett en Volvodiesel som inte gör så.
#1016603
III skrev:Idag kollade jag under min. Ser likadant ut på den. Blir att besöka Volvo imorgon och åberopa garanti. Ska bli intressant. Du har inte hunnit kolla med Volvo?
Okej, intressant att det finns fler som har liknande. Nej de hade kort om folk så fick ingen tid förens 26 November. Återkom gärna sen när du talat med din verkstad och om du får tid innan mig får du gärna säga vad och om de nu utför nån åtgärd vad de blir i så fall :-)-)
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]