Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1040862
HakanF skrev:Min förra bil en peugeot 406 2.2 hdi ryckte när jag körde på ST1 diesel och bara då,
Har inte testat den dieseln i volvon
Jag tankar på olika bolag och märker ingen skillnad. Jag har ryckningar som Volvo inte lyckats lösa ännu. Tråkigt för motorn i övrigt är ju genialt bra.
av andersuw
#1041069
mathiasgu skrev:Hej!
Idag var vi inne med min fars bil på verkstad för ryckningarna som vi upplevt !
De ringde tillbaka i eftermiddags och konstaterade att ventilerna sotar igen och toppen ska bytas .
Vi ska hämta bilen och köra vidare tills de fått hem en ny topp !
Alltså ganska allvarligt problem detta men skönt att det konstaterats och kommmer åtgärdas.
Har de alltså redan lyft av topplocket och tittat efter och sedan återmonterat det utan att sätta dit ett nytt? Om inte: Hur kan de veta att ventilerna "sotat igen". Om problemet sitter i topplocket överhuvudtaget tycker jag problem med insprutningssystemet låter mer sannolikt som förklaring till ryckningarna än ventilerna.
av mathiasgu
#1041356
Bilen lämnades över dagen med lånebil,de ringde på eftermiddagen och sa att vi kunde hämta bilen .
Vet ej vad de kontrollerat men de nämnde ett trasigt spjäll (har tyvärr glömt exakt vad det hette) som orsakat igensotningen av ventiler.
Jag undrade om det inte gick rengöra men de hade order ifrån volvo att toppen ska bytas, det tar någon vecka innan detta görs .
av andersuw
#1041364
mathiasgu skrev:Bilen lämnades över dagen med lånebil,de ringde på eftermiddagen och sa att vi kunde hämta bilen .
Vet ej vad de kontrollerat men de nämnde ett trasigt spjäll (har tyvärr glömt exakt vad det hette) som orsakat igensotningen av ventiler.
Jag undrade om det inte gick rengöra men de hade order ifrån volvo att toppen ska bytas, det tar någon vecka innan detta görs .
Troligen har de inte monterat av toppen och tittat efter. Misstänker att det är mycket jobb med det plus åtföljande återmontering och därför inget de gör förrän den nya toppen skall monteras. Kanske vet de ändå, på basis av tidigare erfarenheter, vad bekymret normalt sett är.

Bra att du nämner det trasiga spjället. Det antyder åtminstone att detta inte är något man skall behöva räkna med på snart sagt varje motor av den här typen. Min gissning är att det kan vara den så kallade EGR-ventilen de avser (den ventil som avgör hur mycket av avgaserna som återcirkuleras in i motorn). Den har trilskats/kärvat på en del bilar med VEA-motor och ryckningar verkar vara ett av symptomen.
av III
#1055759
Nu är min topp bytt pga ryckningar. Det sotar på avgasventilerna så dom inte sluter helt tätt. Ojämn komp. Men det rycker likväl. Blir nytt besök hos åf. Börjar bli trött på detta. Varit många olika försök att lösa utan framgång.
av III
#1055812
Reparatören sa att lugn körning kan påverka men en ny programvara är framtagen för att råda bot på sotningen. Tydligen inte helt ovanligt. Men den körs ju relativt lugnt. Följer trafikrytmen och inte för fort. En bit i projektet egr-ventil tydligen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1072379
igensotad kärra lär ju en annan slippa iaf, med tanke på min körstil :-))
av AED
#1194488
Jag har en V70 D4 2014 automat 8 steg och upptäckte i Juni dessa symtom och det är mellan 7 -100 varvtal mellan 1100 - 1500, och det märks tydligt när man ligger och bakom långsamgående fordon och det blir ett motstånd, verkstan har aldrig hört talas om detta men ser att detta verkar vara ett gammalt fel, undrar om det inte finns någon kommunikation mellan verkstäderna och Volvo med deras kvalitetssystem.
Funderar även om ni har blivit hjälpta som har haft detta fel. Har varit på verkstad 4 gånger utan resultat. Bilen har gått 7300 mil vid första felanmälan.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]