Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1015174
Hej.

Är det någon som har den nya VEA-motorn som går på diesel och har problem med ryckig gång? Min D4 (V60) rycker i måttlig belastning, ex motlut eller acceleration. Fenomenet inträffar mellan 70 och 100 km/h på sexans växel. Märks på andra växlar med vid samma varvtal. Börjat med enstaka ryck till att vara rutinmässigt nu. Volvo har inte varit intresserade då den inte sätter felkod.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1015179
III skrev:Hej.

Är det någon som har den nya VEA-motorn som går på diesel och har problem med ryckig gång? Min D4 (V60) rycker i måttlig belastning, ex motlut eller acceleration. Fenomenet inträffar mellan 70 och 100 km/h på sexans växel. Märks på andra växlar med vid samma varvtal. Börjat med enstaka ryck till att vara rutinmässigt nu. Volvo har inte varit intresserade då den inte sätter felkod.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &p=1013034
av Jonnybcool
#1015203
Har upplevt nått enstaka ryck ett par gånger på min V70 D4 med manuell men inget som jag kontaktat volvo om än i alla fall.
av III
#1015216
Jag startade den tråden men ingen i det forumet hade lösningen så jag kollar om någon här har upplevt liknande symtom efter som det borde vara motorrelaterat och samma typ av motor finns både i 70 och 60 serien.
av III
#1015218
Jonnybcool skrev:Har upplevt nått enstaka ryck ett par gånger på min V70 D4 med manuell men inget som jag kontaktat volvo om än i alla fall.
Hoppas det stannar med det. Men är rädd att det kommer bli ett problem för fler än mig allt efter som. Hoppas Volvo hittar vad det är och skickar ut en servicelösning. Tyvärr har inte Bilia varit intresserade att felsöka då bilen inte sätter felkod. Mina ryckningar började också med någon enstaka, har växt till sig.
av Jonnybcool
#1015335
III skrev:
Jonnybcool skrev:Har upplevt nått enstaka ryck ett par gånger på min V70 D4 med manuell men inget som jag kontaktat volvo om än i alla fall.
Hoppas det stannar med det. Men är rädd att det kommer bli ett problem för fler än mig allt efter som. Hoppas Volvo hittar vad det är och skickar ut en servicelösning. Tyvärr har inte Bilia varit intresserade att felsöka då bilen inte sätter felkod. Mina ryckningar började också med någon enstaka, har växt till sig.
Okej ja får hoppas att det inte blir värre då. Min slår snart om till 1400 mil. Ska skruva bort skyddet under motorn imorrn och kika på ett eventuellt "oljeläckage" som jag tyckte jag såg så kanske får ta upp det med ryckningarna om jag nu ändå måste lämna in den. Tyckte det såg väldigt blött ut med olja vid tryckröret till den nedre turbon så måste kolla de. Ska väl inte va så mycket olja i tryckrören så det blir blött runt skarven.
av mathiasgu
#1030573
Min fars Xc60 vea automat beter sig likadant !
Den rycker som om den har för hög växel vid måttligt gaspådrag vid ca 60-100 km/h
Igår när jag backade på en parkering med nästan ingen gas ryckte det också !
det liksom vibrerar i gaspedal motor/låda ,Gasar man till försvinner det.
känns verkligen inte okej finns det någon info från Volvo?
av III
#1030796
Inte ännu. ÅF jobbar med frågan. Ny programvara är testad utan framgång. Blir nog nya tag efter helgerna. Många hos ÅF som prövat utan att bli kloka. Dock är dom överens med mig att något är tok.
av andersuw
#1030811
III skrev:Inte ännu. ÅF jobbar med frågan. Ny programvara är testad utan framgång. Blir nog nya tag efter helgerna. Många hos ÅF som prövat utan att bli kloka. Dock är dom överens med mig att något är tok.
Det enda egentliga "designproblem" jag hört talas om när det gäller de nya VEA-motorerna är trassel med EGR-ventilen. Som jag förstått det sätter det ibland/så småningom felkod men inte nödvändigtvis så snart de första symptomen märks. Kan det inte vara det som krånglar i det här fallet också?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av III
#1030814
Min egr är bytt. Jag har frågat om det är den som kan spöka igen och det avfärdar verkstaden. Tydligen så fastnar dom i ett läge och då tänds motorlampan. Jag märkte ingen ändring i motorgången när egr:n felade.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]