Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1018064
R-designratten är inte alls som standardratten! För det första är ratten uppbyggd i två delar. Yttersta "lagret" är gjort av perforerat läder och innersta lagret av vanligt läder. Ratten är också tjockare. De ganska små olikheterna ger ändå Stor skillnad på känslan. Testade båda två hos Volvohandlaren. Särskilt det perforerade lädret ger en unik känsla som jag gillade starkt!
#1018119
Märkte en liten detalj igår. Knapparna på den nya ratten lyser svagt grönt istället för vit som på förra. Troligtvis för att den kommer från en S60 och jag inte tagit av knapparna. Och det passade faktiskt bra. Det är samma grön som övriga gröna indikations-knappar på instrumentpanelen fast i mycket svagare ton. Tyckte det blev snyggt :)
#1018152
Hmm, låter märkligt. Jag körde in skruvmejseln tills det tog stopp. Sen snurrade jag på den som man ska. När jag kände att fjädern hade tryckts upp drog jag lite lätt i airbagen på den sidan där jag hade lossat. Sen andra sidan. Och därefter kunde jag dra ut den. Svårt att förklara men hoppas det går fram. Du kan skicka ett PM om du vill så kan vi ta det mer ingående där.
#1018157
Alexas skrev:Hmm, låter märkligt. Jag körde in skruvmejseln tills det tog stopp. Sen snurrade jag på den som man ska. När jag kände att fjädern hade tryckts upp drog jag lite lätt i airbagen på den sidan där jag hade lossat. Sen andra sidan. Och därefter kunde jag dra ut den. Svårt att förklara men hoppas det går fram. Du kan skicka ett PM om du vill så kan vi ta det mer ingående där.
Jag får testa med en skruvmejsel med lite bredare ände och testa igen. Blir bara förbannad på detta då jag har strippat bilar inpå bara plåten och lyckats återställa allt sedan och nu detta.... :twisted:
#1018159
mitsu00 skrev:
Alexas skrev:Hmm, låter märkligt. Jag körde in skruvmejseln tills det tog stopp. Sen snurrade jag på den som man ska. När jag kände att fjädern hade tryckts upp drog jag lite lätt i airbagen på den sidan där jag hade lossat. Sen andra sidan. Och därefter kunde jag dra ut den. Svårt att förklara men hoppas det går fram. Du kan skicka ett PM om du vill så kan vi ta det mer ingående där.
Jag får testa med en skruvmejsel med lite bredare ände och testa igen. Blir bara förbannad på detta då jag har strippat bilar inpå bara plåten och lyckats återställa allt sedan och nu detta.... :twisted:
Haha. Surt.
#1018161
Alexas skrev:Yttersta "lagret" är gjort av perforerat läder och innersta lagret av vanligt läder. Ratten är också tjockare.
Aha, så det är ungefär som ett extra lager utanpå det första, då.
#1018512
mitsu00 skrev:Sådär.... Då har man lyckats tillslut. En 6.5 mm bred mejsel gjorde susen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Den nya ratten är tvärskön att hålla i.
Härligt att höra! Jag tyckte detsamma :D hur Volvo får till det med en mejsel som ska vara 5,2 mm (enl. instruktionerna) är ett under. Men men :D
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!