Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255528
Jag blir helt tokig på min ratt. När jag lossat fjädern på ena sidan och försöker få loss den andra, då hakar den första fast igen.
#1255537
Efter mycket slit och förbannelser fick jag ordning på det till slut. Så snart airbagen var loss gick allting snabbt och enkelt! Nu har jag en treekrad R-designratt med ljusa sömmar, matchar växelspaksdamasken och armstödet med likadana sömmar finfint!
#1257128
Tycker det var mycket värre att få bort MY08 airbagen än MY10+ trotts vana från MY02 till MY07 bytet tidigare med samma princip på infäsningen av airbag. På den nyare var det bara peta in ett brett fiskben och vrida lite i dom mer än generösa hålen för denna uppgift, på gamla var det först svårt att hitta fjädern och sen flytta den i sidled i hålen som kunde vara bättre och inte minst ha metaliskt motstånd i sig och inte sitta i "plastdelen" av ratten.

Var inne på 3-ekrade R-designratten med värme från MY16 med fåtal mil jag köpte för ett (2016) tag sedan när det blev klarlagt att det gick att byta ratt MY08/09 till MY10+ och ratt med värme dök upp mitt framför nosen på mig.
För att få tag på airbag köpte jag nyligen via kontakter en komplett ratt från en XC60 MY17 med ynka 1000mil på mätaren och den hade dels mjukare skinn än R-design, kändes som att kringlan även var fetare med bättre grepp för mina händer samt såg maffigare och exklusivare ut än den i sammanhanget "billiga" R-design som såg tanig ut och heller ej kändes rund i kringlan delvis pga att det är olika skinn i över och underhalvan.
Slutade med att "standardratten" med elvärme sattes in och elen för uppvärmningen nu är prio ett att fixa.
Rattarna var knappt inkörd(R-design) resp. inte inkörd("Standardratten") så nivå på slitaget kan inte vara orsaken att andra kändes mjukare än den första när dom var sågott som nya.

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]