Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1015060
Hjälp......!!!!

Har köpt mig en ny R-Design 3-ekrad utbytesratt och glad i hågen tog min an uppgiften imorse att byta ut den nuvarande 4-ekrade något utslitna ratten. fick loss plastpanelerna framför instrumenthuset och skulle pilla bort 2 springfjädrar som håller airbagmodulen på plats. Och zonk...... kan omöjligen peta bort dessa..... Hur gjorde ni som lyckats byta ratten? Använde mig självklart av Volvos monteringsanvisning men fjäderfaan hår inte att pilla bort från hakarna. Har bytt rattar i andra bilfabrikat och allt hade gått smidigt och bra, tills nu.... Bär mig verkligen emot att behöva lämna in bilen till Volvo för detta och behöva betala 1800kr för besväret.

Kan nå'n guida mig hur ni burit er åt med dessa springfjädrar? Bilen det handlar om är en XC70 Summum '12.

Tacksam för svar

Dominik
#1015070
StefanN skrev:Går det över huvud taget att byta mellan tre och fyrekrade?
Från och med MY '12 går det att lyfta airbagen från bilen med en 4-ekrad ratt till en modell med 3 ekrar. Airbagmodulen är identisk till formen.

/Dominik
#1015087
Jag har en treekrad ratt och tycker den är trevligare att hålla i än de fyrekrade jag hittat i andra bilar jag kört. Men om min är samma som R-design vet jag faktiskt inte. Finns det olika treekrade, månne?
#1015088
Alexas skrev:Var köpte du den och vad fick du ge? Jag är sugen på att göra samma sak :D är r-design mycket skönare att hålla i än standard du hade?
Gav 2800kr på Bilia Haga Norra under deras kampanjhelg (20% rabatt) + ytterligare 15% genom jobbet. Ratten ser mkt fet ut i hålat nappaläder, tumgrepp 10 i 2 och tillplattad nertill. Kan varmt rekommendera den till alla som önskar piffa till inredningen. Knappar och airbagen lyfter man över från befintliga ratten.
Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]