Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1156394
Hade tänkt väcka liv i denna gamla tråden då jag själv fick upp samma felkod här om dagen (p1932).

Gjorde lite research och visade sig att dom mindre dieslarna (mindre än D3?) har en liten additiv tank på 1,8 liter bakom bakaxeln på bilen.
Denna tank ska fyllas med eolysvätska för att hjälpa partikelfiltret regenerera ordentligt, men det går dock inte att fylla denna ifrån motor-rummet eller tanklocket utan måste monteras ner vid påfyllning om jag förstod det hela rätt.

Var i vilket fall inget jag själv hade tid eller lust att fixa med just nu, så jag lät gubbarna på verkstaden fixa det, och mycket riktigt så var additiv behållaren nästan tom.

Lite prisuppgifter om vad det gick på, för er som kanske hamnar i samma sits.

Additiv Volvo, 870kr ex moms (finns säkert billigare märken, men ville köra på volvos)
Arbete, 273kr ex moms (gjordes på Autoexperten)
Totalpris inkl moms 1429kr
#1156610
Macka skrev:Hade tänkt väcka liv i denna gamla tråden då jag själv fick upp samma felkod här om dagen (p1932).

Gjorde lite research och visade sig att dom mindre dieslarna (mindre än D3?) har en liten additiv tank på 1,8 liter bakom bakaxeln på bilen.
Denna tank ska fyllas med eolysvätska för att hjälpa partikelfiltret regenerera ordentligt, men det går dock inte att fylla denna ifrån motor-rummet eller tanklocket utan måste monteras ner vid påfyllning om jag förstod det hela rätt.

Var i vilket fall inget jag själv hade tid eller lust att fixa med just nu, så jag lät gubbarna på verkstaden fixa det, och mycket riktigt så var additiv behållaren nästan tom.

Lite prisuppgifter om vad det gick på, för er som kanske hamnar i samma sits.

Additiv Volvo, 870kr ex moms (finns säkert billigare märken, men ville köra på volvos)
Arbete, 273kr ex moms (gjordes på Autoexperten)
Totalpris inkl moms 1429kr
1,6-liters PSA/Ford-motorn, eller hur?
#1426802
Pierregoteborg skrev: tis 26 jan 2021, 19:11 Hej. Fick också denna felkod. Borde de inte fixa detta på serviceen? Min bil var inne på service med kamremsbyte för 2 månader sedan.
Eolys ska fyllas med 6000 mils intervall. Om det görs vid service beror väl på vad för service du beställer, men är det Volvo originalservice utgår jag ifrån att det ingår.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]