Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoknasen
#1013163
hej

Gäller en V70 2009.
Har ett bekymmer jag tänkte höra mig för om någon kan hjälpa mig med.
Under golvmattan (har gummimattor) på vänster sida i baksätet (bakom förarstolen) så är det mer eller mindre blött rätt så ofta. Verkar komma och gå lite, men det verkar inte bli så blött att de "plaskar" så att säga, men när det är som fuktigast så känns det helt klart att det är fuktigt.
Luktar inte glykol eller liknande heller, utan jag vill tycka att det är luktlöst..
Någon som har nåt tips om vad det kan vara?

MVH
JOHAN
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1013227
Lurigt, inte alls blött någon annan stans? Det som brukar ställa till med vatten under golv vad jag minns är värmepaket, ac-dränering samt dräneringen till takluckan.

Hade iaf direkt satt in en torrboll där, drar inte upp allt men varje droppe den tar upp är en som inte hör hemma där
#1013257
Micce1980 skrev:Lurigt, inte alls blött någon annan stans? Det som brukar ställa till med vatten under golv vad jag minns är värmepaket, ac-dränering samt dräneringen till takluckan.

Hade iaf direkt satt in en torrboll där, drar inte upp allt men varje droppe den tar upp är en som inte hör hemma där
Nej, bara där det är blött vad jag kunnat hitta hittills. Har ingen lucka i den bilen heller, och jag misstänker något annat än värmepaketet då jag ej har bekymmer med immiga / kladdiga rutor och eftersom det är "luktfritt".. Känns som vatten letar sig in någonstans men känns inte som de finns någon röd tråd i det hela..
Har sett till att det torkat upp vid tidigare tillfällen men vattnet verkar åter leta sig in emellanåt.. hmm
#1013289
Jag har haft samma problem i en Ford jag hade för en herrans massa år sedan. Där var dräneringen i botten av dörren igenkleggad av entusiastisk rostskyddsbehandling av någon tidigare ägare. När det blev fullt med vatten i botten på dörren rann det ut på insidan istället.
av 780xlt
#1388899
Jag väcker liv i denna gamla tråd.
Jag har råkat ut för exakt detta på min XC70 -15.
Vid vanlig städning/dammsugning igår så konstaterade jag att det var ganska rejält blött under gummimattan vänster bak.
Ser inga spår av att det har runnit från dörren.
Vad sjutton kan det vara?
Finns det några erfarenheter att det tex rinner från list i bakruta in i kaross och ner till mattan?
Eller är trots allt dörren mest misstänkt trots att jag inte kan se rinnmärken därifrån?
av 780xlt
#1389280
Efter ytterligare kolla av detta så tyder det på att vattnet kommer in från dörren.
Den täckplast som är på golvet när man går in i baksätet och som är över tröskeln så att säga; när jag lyfter på den så är golvmattan blöt under, men jag ser inget spår av vatten ovanpå tröskeln.
Skumt.

Finns det någon dräneringsfunktion i dörren, eller i gummilisten som skall täta runt dörren, som kan vara igensatt och som gör att det rinner in i bilen istället?
Jag blir sjutton inte klok på vad felet är.
Bör man riva upp mattan för att torka ur vattnet eller räcker det att torka från ovansidan av mattan där allt är blött?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]