Sida 4 av 148

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: ons 21 okt 2015, 22:59
av Krollspell
Its1more skrev:Det finns en ny generation trim som t.ex. håller växlarna på automatlådor vid kurvtagning, snabbare växlingar osv. Dessa optimeringar finns så vitt jag vet bara till vissa VEA-motorer. Övriga motorfamiljer får de trim som funnits innan VEA-optimeringarna. Det kommer alltså inte några nya generationens trim till de gamla generationernas motser (4:or, 5:or och 6:or). Såhär står det ju på Polestars hemsida:
"I den nya generationen Polestar Performance-optimering för Drive-E-motorer får du en helt ny körupplevelse i din Volvo."
Jag tror inte det finns två olika trim till samma drivlina. Jag tror heller inte att de utvecklar, förfinar och förbättrar trim till motorer som är 4-5 år gamla. De får helt enkelt leva med de som finns.

/Fredrik
Och tyvärr blir det inte många fler hk vid den nya generationens Polestar. Det är förmodligen därför man nu ägnar sig åt att optimera andra delar för att ens försöka motivera oss att köpa Polestartrim framöver. Eller vad sägs om 9 200:- för 4 hk!?

Men som sagt vill vi öka prestandan i vea-motorerna, ja då är Polestar inte längre något att ha, surt.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: ons 21 okt 2015, 23:03
av TommyP86
Gissar på att det är svårt att ta ur effekt på euro6-certifieringen. Vi kommer nog få se ganska ordentliga effektökningar hos de som inte har "certifieringstvång" framöver.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: ons 21 okt 2015, 23:15
av Krollspell
TommyP86 skrev:Gissar på att det är svårt att ta ur effekt på euro6-certifieringen. Vi kommer nog få se ganska ordentliga effektökningar hos de som inte har "certifieringstvång" framöver.
Jag tror att det blir väldigt svårt att ta ut mer effekt ur de större motorerna T5, T6, T8, D5 och om det blir någon D6 då dess grundmotor till dessa modeller förmodligen redan är så hårt trimmad att man var tvungen att ladda på med extra kompressor, el etc.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: ons 21 okt 2015, 23:32
av TommyP86
Fast allt är under förutsättningen euro6. Tro mej, det kommer trilla ut optimerade typ t5 vea på typ 270-280 hk minst, hos nån av de kända företagen. Rica har väl redan "skyltat" med typ 273 eller nåt sånt.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: tor 22 okt 2015, 00:58
av Krollspell
TommyP86 skrev:Fast allt är under förutsättningen euro6. Tro mej, det kommer trilla ut optimerade typ t5 vea på typ 270-280 hk minst, hos nån av de kända företagen. Rica har väl redan "skyltat" med typ 273 eller nåt sånt.

Fast den "gamla riktiga" T6:an från 2011 chippad med med Polestar och 350 HK, den som sitter i S60 AWD Polestar är väl också miljöklassad i 6b.

Sen vet jag inte om man är beredd att köpa en ny S90/V90 T6 AWD för vad, runt 6-700 000 kr och chipstrimma hos ärlige Harry med risk för nybilsgarantin vid ev. en upptäckt?

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: tor 22 okt 2015, 20:32
av the_dolph
Bara några dar kvar nu. Ska bli intressant att känna om det blir någon större skillnad.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: mån 26 okt 2015, 06:46
av Its1more
Idag är det måndag:-)

Se till att få intyget för besiktningen. De missade det när jag gjorde uppgraderingen.

/Fredrik

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: mån 26 okt 2015, 07:09
av the_dolph
Nu är den inne för uppdatering. Ska bli spännande.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: mån 26 okt 2015, 07:19
av na96gen
I med sportläget och köör!! 8)

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: mån 26 okt 2015, 07:25
av the_dolph
Passade på att kolla in v60 t6 polestar under tiden. Rätt snygg men dyr. Undrar vad det är för sportsystem på den, stod enbart polestar.