Sida 124 av 148

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: tor 13 feb 2020, 19:45
av StefanN
Varför skriver dom inte nåt att den har Inscription?

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: tor 13 feb 2020, 20:29
av Nexus
Den blå? Eller har den annat klädsel pga ventilerade stolar? Jag är inte helt insatt :party:
De skriver ju att den grå har executive klädsel fast det är en inscription :-D

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: tor 13 feb 2020, 21:12
av StefanN
Ja, Executive finns ju bara på S80.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: fre 14 feb 2020, 22:05
av joakim740
Vad är konstruktionsskillnaden emellan 285 hk motorn kontra 304 hk. Någon som vet ,jag har googlat men utan resultat.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: fre 14 feb 2020, 23:59
av SWEDENMADED
joakim740 skrev: fre 14 feb 2020, 22:05 Vad är konstruktionsskillnaden emellan 285 hk motorn kontra 304 hk. Någon som vet ,jag har googlat men utan resultat.
Minns inte exakt alla detaljer men de var inte så många vill jag minnas, man fintrimmat för att öka verkningsgraden med lägre rörlig massa och lägre friktion, samt tuning av motorstyrningen minns jag. Sägs dra 1dl/mil lägre i den senare utgåvan och så är det lite högre effekt i den då. (i samma veva uppdaterades Haldexsystemet och visst fick dessa bilar en annan växellåda där någonstans också, men det kan ha varit långt tidigare också)
Det finns fakta att finna på nätet exakt vad som skiljer motorgenerationerna

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 feb 2020, 10:35
av drbrain

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 feb 2020, 13:09
av joakim740
Tack. Ja mycket arbete med att få ned friktionen i motorn. Inte dåligt att sänk förbrukningen 1 dl. 285:än har sin insprutning i insuget, så mycket vet jag. Men om 304:än blev direktinsprutad, derekt in i cylindern vet jag ej.
Jag har läst en hel del också om BMW:s sexor, finns en uppsjö med info på nätet om dessa motorer. Men de har ju tillverkats i betydligt större antal också.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 feb 2020, 13:20
av mikebike
joakim740 skrev:Tack. Ja mycket arbete med att få ned friktionen i motorn. Inte dåligt att sänk förbrukningen 1 dl. 285:än har sin insprutning i insuget, så mycket vet jag. Men om 304:än blev direktinsprutad, derekt in i cylindern vet jag ej.
Nej, den är inte direktinsprutad. Det kom med VEA.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 feb 2020, 13:49
av SWEDENMADED
mikebike skrev: lör 15 feb 2020, 13:20
joakim740 skrev:Tack. Ja mycket arbete med att få ned friktionen i motorn. Inte dåligt att sänk förbrukningen 1 dl. 285:än har sin insprutning i insuget, så mycket vet jag. Men om 304:än blev direktinsprutad, derekt in i cylindern vet jag ej.
Nej, den är inte direktinsprutad. Det kom med VEA.
Vilket innebär en stor fördel då dessa slipper elaka avlagringar på insugsventilerna (se "carbon build-up") Många gick på direktinsprutat tidigare och på senare år är det i princip det som alla använder sig av. Börjar så smått komma kombinationer av konventionellt sprut och direkt, som ger än lite bättre verkningsgrad då man nyttjar bägge systemens fördelar, samt inte minst slipper carbon build-up. (se "dual injection") Jag valde bort en BMW 135 just pga att den snurran va direktinsprutad, likaså en Audi S3:a.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 feb 2020, 13:59
av mikebike
Dessutom låter direktinsprutade bensinare nästan som dieselmotorer!