Sida 113 av 148

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: tor 16 maj 2019, 08:19
av StefanN
Tråkiga inredningar på bägge XC, att den US-import skrämmer inte så mycket om historiken stämmer.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: tor 16 maj 2019, 08:20
av AndreasThn
Fasen va snygg tmpolice! Hade lätt önskat att vi kunde byta ut Saaben mot den :-)

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: tor 16 maj 2019, 09:32
av UnleashFusion
Fredrikjohan skrev: tor 16 maj 2019, 08:15
Själv har man ju inhandlat den fina v70n som visas ovan så är numera stolt ägare av v70 t6 😊
Snyggt, hoppas du är riktigt nöjd över den!
och grattis :D

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 18 maj 2019, 09:12
av Fredrikjohan
UnleashFusion skrev: tor 16 maj 2019, 09:32
Fredrikjohan skrev: tor 16 maj 2019, 08:15
Själv har man ju inhandlat den fina v70n som visas ovan så är numera stolt ägare av v70 t6 😊
Snyggt, hoppas du är riktigt nöjd över den!
och grattis :D
Tack.

Är väldigt nöjd med den än så länge. Är en otrolig skillnad mot xc70 o d4a. Drar inte överdrivet med bränsle heller om man kontrollera r högerfoten.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 jun 2019, 09:26
av SWEDENMADED
Såg lite intressant statistik, finns 90st XC70 T6 reggade i landet mellan 2008-2013 och 92st V70 T6. Inga dussinbilar precis. Sannolikt är enbart en bråkdel av dessa med 304hk motorn så det är rätt unika bilar. Kan jämföras med att det finns över 400st XC90 V8 bara mellan åren 2003-2006 och den va ju med många år efter det....en annan trevlig bil men som dock är dyrare i drift och skänker mindre körglädje pga "gunghäst".

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 jun 2019, 09:33
av SWEDENMADED
Någon som mappat om sin T6a och fått bort det störande, förhöjda motorvarvtalet vid kallstart? Känns inte nyttigt för automaten att lägga i växel på förhöjt varvtal heller. Typ BSR etc seriösare aktörs mapp.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 jun 2019, 09:42
av StefanN
Finns ett par på Blocket som inte är allt för tokiga nu.
Ett par riktiga fälgar på denna så är den ok. https://www.blocket.se/horby/Volvo_V70_ ... w=3&last=1
Och ett par Erakir på denna så är det bara köra sen. https://www.blocket.se/ostergotland/Vol ... ?ca=11&w=3

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 jun 2019, 09:47
av Steffe3
SWEDENMADED skrev:Någon som mappat om sin T6a och fått bort det störande, förhöjda motorvarvtalet vid kallstart? Känns inte nyttigt för automaten att lägga i växel på förhöjt varvtal heller. Typ BSR etc seriösare aktörs mapp.
Det är för att få upp driftstemperaturen på avgasreningen lite fortare, men den brukar hoppa över den sekvensen om man gasar till lite (vilket inte heller är speciellt bra innan driftstemperatur).
Växellådan slirar oavsett när den är så pass kall vad jag vet, så den blir det nog ingen skillnad på.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 jun 2019, 10:11
av VolvoB20
Steffe3 skrev: lör 15 jun 2019, 09:47
SWEDENMADED skrev:Någon som mappat om sin T6a och fått bort det störande, förhöjda motorvarvtalet vid kallstart? Känns inte nyttigt för automaten att lägga i växel på förhöjt varvtal heller. Typ BSR etc seriösare aktörs mapp.
Det är för att få upp driftstemperaturen på avgasreningen lite fortare, men den brukar hoppa över den sekvensen om man gasar till lite (vilket inte heller är speciellt bra innan driftstemperatur).
Växellådan slirar oavsett när den är så pass kall vad jag vet, så den blir det nog ingen skillnad på.
Automaten tar ingen skada av förhöjda varvtalet, det tas upp av convertern som ju låter lockupen vara öppen så inget slits och den kommer snabbare upp i drifttemperatur. Sen kan det ju vara irriterande att förbrukningen rusar helt enormt om man kör många kortkörningar till följd av detta, men orolig för lådan ska du inte vara.

Re: V70 T6 304hk tråden

Postat: lör 15 jun 2019, 10:26
av SWEDENMADED
Ja det är av miljöskäl men det släpper inte av att gasa till, före tempen kommit upp en del. Förstår att det behövs om man inleder färd med att kököra utan gas, av miljöskäl då, men jag har alltid fri lejd så helt onödig funktion för mig och växellådan gillar sannolikt inte detta även om det säkert funkar eftersom de gjort så. Bäst mår en automat om man vid start inleder med att utan gå från P till D och låt stå 5s, sen via N till R samma procedur, före man åker. Framförallt vintertid. Olja släpps då på i de flesta kanaler. Det känns så där att ligg med 1700varv om ma n vill vårda på detta sätt, såväl som att man alternativt omedelbart kastar i D och kör iväg. Visserligen avbryts det förhöjda varvandet något så fort man lägger i ett körläge, men inte helt OK ändå. Jag avskyr motorstyrningar som ger gas annat än precis då jag själv lägger på gas. OT men känslan av att köra bil förstörs duktigt ifall gaspådrag inte omedelbart upphör när man släpper gasen. Får eksem av bilar som fortsätter gasa när man släpper av. En del turbomotorer är mappade så, speciellt dieslar jag haft. T6an är perfekt mappad, varmkörd och med Polestar, men inte kall då...