Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1501576
Klantigt att skruva en bil när den redan kommit till sverige :-o
Bilagor
Skärmavbild 2022-06-07 kl. 22.52.39.png
Skärmavbild 2022-06-07 kl. 22.52.39.png (341.58 KiB) Visad 1136 gånger
Skärmavbild 2022-06-07 kl. 22.51.19.png
Skärmavbild 2022-06-07 kl. 22.51.19.png (204.26 KiB) Visad 1138 gånger
Skärmavbild 2022-06-07 kl. 22.50.57.png
Skärmavbild 2022-06-07 kl. 22.50.57.png (16.2 KiB) Visad 1138 gånger
av Lövet
#1501994
Finns tecken på att luften börjar gå ur begmarknaden. Att ge 200k för en 11 år gammal XC70 kanske inte alls känns lockande framöver. Det är många just nu som har oerhört höga prisförväntningar som kanske funkade för 1 år sen men det har vänt nu.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1502000
Jag bytte in min T6:a i augusti 2021. Den hade då gått under 7000 mil och hade full servicebok, nya sommar- och vinterdäck, nytt batteri, nya stift, ny AC-kompressor och fullservad hos Volvo. Den var Polestaroptimerad med registreringsbesiktning. Mycket välvårdad och hade Four-C, Premium Sound. Elstolar fram, sollucka, navigator, hastighetsberoende servo, med mera. Twilight Bronze med Blonde-inredning och Modern Wood-paneler. Jag fick 190’ och den såldes för 229’. Ett kap!

Jag förstår att en bil som gått nästa 13’ mil och medioker utrustning för 200’ blir stående.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1502008
Känns som att åldern börjar ta ut sin rätt, XC70 börjar ju se rätt gammal ut nu, dessutom är ju prestandan ganska medioker med dagens mått mätt. Lägg på det dagens bränslepriser...
av Volvo_S60
#1502012
Jag hade tur som lyckades sälja min XC70 T6:a privat i mars.
Kom ut rätt många till salu då och dom flesta ligger kvar fortfarande.

Lyckades få 195tkr för min 2011 som gått 13.000mil.
Intresset var rätt dåligt trots att den var extremt välskött.

Börjar bli en gammal bil som någon sa i tråden, men vilken fantastisk motor och kvalité.
Så tyst, problemfri och bekväm vid långturer.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1502015
Jag håller verkligen med om att XC70 T6 är en fantastisk långfärdsbil. Vår nya XC90 T8 är inte dålig den heller trots 22”, men XC70:n var tystare.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1502052
Biltillverkarna brukar sedan ganska många år räkna fram accelerationstiderna, inte mäta dem.
Det var det som gjorde att det blev "rabalder" (storm i ett vattenglas var kanske en rättare benämning) när S70 T5 inte nådde de accelerationstider som publicerats i verkligheten. Det visade sig bero på att datorn, som räknade fram accelerationstiden, utgick från motorns vridmomentkurva och vilket varvtal man hade, när man accelererade genom växlarna. Det den inte tog med i beräkningen var att motorstyrningen gick in i ett läge där den drog ner effektuttaget, för att hålla avgasnivåerna i schack även under accelerationen.

Jag är inte helt säker på om det var den modellen som klarade det bättre om man kört med högt effektuttag en stund innan, så motorn var väldigt varm. Då fick den ge upp och ta till det gamla tricket att spruta in mer bränsle för att kyla cylindrarna, vilket fick till effekt att den gick bättre. Någon var det. Men jag minns säkert att Volvo bland annat justerade varvtalsstoppet för att kunna nå 100 km/h utan att växla en gång till.
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 148
Volvo v60 2022 plåtskada

Hade det varit min bil hade jag inte varit nö[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]