Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1258576
Ja, inte för att vara smolket i din glädjebägare men fel på bilarna finns det ju, eftersom du nu frågar. T6 som drivlina är rätt skottsäker men bilen i övrigt kan du nog få fel på. Det händer att haldexarna lägger av, oftast pumpen som pajar då. Kostar några tusen. Handtagen kan börja kärva och framförallt låskistorna brukar kunna ge huvudbry, kostar skjortan att byta på verkstad men den händige byter de själv, lite pilligt men inte jättedyrt och inte jättesvårt. Händer även att slutväxeln pajar, typ pinjonglagret (?) som ger sig pga att den fuktar olja tills lagret skär. Kolla oljenivån var 5-10 år är nog ett gott tips, kostar inte så mycket, inte svårt att göra själv heller. Byt olja i haldexen också, Volvoswedens youtubekanal nämnde någon och det är en mkt bra resurs.

Kolla kabelstammarna till dörrarna om det finns buntband där, under gummidamasken. Klipp i sådana fall buntbandet, de kan skava bort isoleringen och ge elfel. Byt olja i växellådan också om det inte är gjort, brukar vara en bra förebyggande åtgärd, om inte annat så brukar det förbättra kvaliteten på växlingarna.

Uppgraderingar: typ facelift exteriört? Nya bakljusen som kom 2014 är ett måste enligt mig, då även med nya kromlisten på bakluckan. Finns ett nyare T6-emblem också, både större och snyggare typsnitt, kom 2013 om jag minns rätt. Sen ett par kul fälgar också, tycker personligen 18" är en sweet-spot men jag kör 17" på vintern på min S80 och det gillar jag också på sitt sätt.
av Laukan82
#1258685
Får då bli en to do/önskelista:
1. Byta motorolja (ca 1000kr)
2. Byta olja automat (ca 1500kr)
3. Byta olja haldex (ca 1000kr)
4. Byta växelspakställ till MY16 (ca 1500kr)
5. Byta grillar. (Ca 1000kr)
6. Nya gummimattor. Ca 800kr
7. Uppgradera optik bak. Pris??

Får fylla på med mera sen och uppdatera priserna med vad det faktiskt landade på.

Någon som har koll på vilket kit för bakre optiken man ska ha?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1258686
Du behöver fyra delarna från en 14 eller nyare, dom delarna som sitter i karossen är lite svåra att hitta begagnade av nån anledning, dom i bakluckan finns det gott om. Sen behöver du antingen en modul från V-parts för att det ska lysa rätt eller så kopplar du själv om det. Sen ska du nog ha kromlisten på luckan för att det ska bli komplett.
fullsizeoutput_6.jpeg
fullsizeoutput_6.jpeg (599.86 KiB) Visad 867 gånger
Nya emblem är fint.
IMG_2232.JPG
IMG_2232.JPG (252.2 KiB) Visad 867 gånger
Sen nya sargar till dimljus och reflex.
4t2n0TJMS3upRXhH9v5o%g.jpg
4t2n0TJMS3upRXhH9v5o%g.jpg (699.8 KiB) Visad 867 gånger
Nya större bromsar i fram finns att få till om man vill.
IMG_2085.JPG
IMG_2085.JPG (460.43 KiB) Visad 867 gånger
R-designstag från V60 kostar inte många kronor.
fullsizeoutput_3e1.jpeg
fullsizeoutput_3e1.jpeg (970.46 KiB) Visad 867 gånger
av Laukan82
#1258754
Tack!!
Är det samma lyktor på xc70 och min v70?
Liknar varandra men är dem identiska?
Samma med rdesign v70 staget, passar även v70?

Verkar ju som Volvo är superuniversal!

Bra tips som sagt.
Ska försöka mig på att spåra upp delarna.

Framlisterna blir det ju inget av, är ju en v70 och inte xc70. ;)
Användarvisningsbild
av StefanN
#1258762
Ja, XC är samma lampor. Staget passar också, det är gallren man får modda lite och det finns ett par olika lösningar på det.
av mikebike
#1258781
Jag tycker gamla baklysena är snyggare. Likaså tycker jag de gamla emblemen är snyggare, och tydligare.
Bild
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 148
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]