- sön 08 jul 2018, 14:41
#1258576
Ja, inte för att vara smolket i din glädjebägare men fel på bilarna finns det ju, eftersom du nu frågar. T6 som drivlina är rätt skottsäker men bilen i övrigt kan du nog få fel på. Det händer att haldexarna lägger av, oftast pumpen som pajar då. Kostar några tusen. Handtagen kan börja kärva och framförallt låskistorna brukar kunna ge huvudbry, kostar skjortan att byta på verkstad men den händige byter de själv, lite pilligt men inte jättedyrt och inte jättesvårt. Händer även att slutväxeln pajar, typ pinjonglagret (?) som ger sig pga att den fuktar olja tills lagret skär. Kolla oljenivån var 5-10 år är nog ett gott tips, kostar inte så mycket, inte svårt att göra själv heller. Byt olja i haldexen också, Volvoswedens youtubekanal nämnde någon och det är en mkt bra resurs.
Kolla kabelstammarna till dörrarna om det finns buntband där, under gummidamasken. Klipp i sådana fall buntbandet, de kan skava bort isoleringen och ge elfel. Byt olja i växellådan också om det inte är gjort, brukar vara en bra förebyggande åtgärd, om inte annat så brukar det förbättra kvaliteten på växlingarna.
Uppgraderingar: typ facelift exteriört? Nya bakljusen som kom 2014 är ett måste enligt mig, då även med nya kromlisten på bakluckan. Finns ett nyare T6-emblem också, både större och snyggare typsnitt, kom 2013 om jag minns rätt. Sen ett par kul fälgar också, tycker personligen 18" är en sweet-spot men jag kör 17" på vintern på min S80 och det gillar jag också på sitt sätt.