Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
#1014183
Its1more skrev:Det finns en ny generation trim som t.ex. håller växlarna på automatlådor vid kurvtagning, snabbare växlingar osv. Dessa optimeringar finns så vitt jag vet bara till vissa VEA-motorer. Övriga motorfamiljer får de trim som funnits innan VEA-optimeringarna. Det kommer alltså inte några nya generationens trim till de gamla generationernas motser (4:or, 5:or och 6:or). Såhär står det ju på Polestars hemsida:
"I den nya generationen Polestar Performance-optimering för Drive-E-motorer får du en helt ny körupplevelse i din Volvo."
Jag tror inte det finns två olika trim till samma drivlina. Jag tror heller inte att de utvecklar, förfinar och förbättrar trim till motorer som är 4-5 år gamla. De får helt enkelt leva med de som finns.

/Fredrik
Och tyvärr blir det inte många fler hk vid den nya generationens Polestar. Det är förmodligen därför man nu ägnar sig åt att optimera andra delar för att ens försöka motivera oss att köpa Polestartrim framöver. Eller vad sägs om 9 200:- för 4 hk!?

Men som sagt vill vi öka prestandan i vea-motorerna, ja då är Polestar inte längre något att ha, surt.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1014184
Gissar på att det är svårt att ta ur effekt på euro6-certifieringen. Vi kommer nog få se ganska ordentliga effektökningar hos de som inte har "certifieringstvång" framöver.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1014188
TommyP86 skrev:Gissar på att det är svårt att ta ur effekt på euro6-certifieringen. Vi kommer nog få se ganska ordentliga effektökningar hos de som inte har "certifieringstvång" framöver.
Jag tror att det blir väldigt svårt att ta ut mer effekt ur de större motorerna T5, T6, T8, D5 och om det blir någon D6 då dess grundmotor till dessa modeller förmodligen redan är så hårt trimmad att man var tvungen att ladda på med extra kompressor, el etc.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1014194
Fast allt är under förutsättningen euro6. Tro mej, det kommer trilla ut optimerade typ t5 vea på typ 270-280 hk minst, hos nån av de kända företagen. Rica har väl redan "skyltat" med typ 273 eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1014212
TommyP86 skrev:Fast allt är under förutsättningen euro6. Tro mej, det kommer trilla ut optimerade typ t5 vea på typ 270-280 hk minst, hos nån av de kända företagen. Rica har väl redan "skyltat" med typ 273 eller nåt sånt.

Fast den "gamla riktiga" T6:an från 2011 chippad med med Polestar och 350 HK, den som sitter i S60 AWD Polestar är väl också miljöklassad i 6b.

Sen vet jag inte om man är beredd att köpa en ny S90/V90 T6 AWD för vad, runt 6-700 000 kr och chipstrimma hos ärlige Harry med risk för nybilsgarantin vid ev. en upptäckt?
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1014481
Bara några dar kvar nu. Ska bli intressant att känna om det blir någon större skillnad.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1015391
Idag är det måndag:-)

Se till att få intyget för besiktningen. De missade det när jag gjorde uppgraderingen.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1015397
Nu är den inne för uppdatering. Ska bli spännande.
Användarvisningsbild
av na96gen
#1015399
I med sportläget och köör!! 8)
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1015400
Passade på att kolla in v60 t6 polestar under tiden. Rätt snygg men dyr. Undrar vad det är för sportsystem på den, stod enbart polestar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 148

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]