Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laukan82
#1258870
Något billigare än vparts du.
Men sammantaget ca 5-6000kr komplett.
Ska fundera på det men supersjyst för länk och tips.
Måste gräva lite själv. Just i startgroparna.
av Schmoyoho
#1258886
Laukan82 skrev: tis 10 jul 2018, 00:30Kollade pris på nya lysen... Så nu tycker jag också att de gamla är snyggare! ;)
Du kan intala dig det, lycka till att kväsa köplusten nu när vi fått upp dina ögon :) Jag hade samma ekonomiska resonemang men blev en sisådär 5000 kr fattigare i slutändan. Inget jag ångrar iofs, tycker alla MY14-bakljusen är så oändligt mycket snyggare.
av Laukan82
#1258966
Känner jag mig själv lär jag nog ångra mig.

Du som gjort det, har du en inköpslista mån tro?
Så man inte står där med demonterad bil och saknar nån satans kontakt/modul/klipp.
av Johnson82
#1259085
Laukan82 skrev: tis 10 jul 2018, 20:15 Känner jag mig själv lär jag nog ångra mig.

Du som gjort det, har du en inköpslista mån tro?
Så man inte står där med demonterad bil och saknar nån satans kontakt/modul/klipp.
Köp ”nya” bakljus från skroten, du kommer inte att ångra dig. ;-)
av Schmoyoho
#1259262
Det kostar ju ändå typ 6000 kr, om du verkligen tvivlar så låt det vara för stunden, är väl ingen brådska. Kostar ju ingenting att vänta och infinner sig inte köpsuget så finns det ju mycket annat man kan göra med de slantarna.
av Laukan82
#1259327
Jag kommer nog avvakta.
Ska byta alla oljor /vätskor.

Som jag fattat det är det motor, vinkelväxel, haldexklumpen och automaten man ska byta.

Dock blir jag knäpp på alla de olika angivielserna på nivåerna.
Kollat div trådar och är hyggliga skillnader.
Polaren har verkstad så tänkte göra det där med honom men behöver ha koll på nivåerna.

Någon som kan pitcja in eller har service manual som dem kan skicka ett par sidor från med detta?
av Schmoyoho
#1259362
Vinkelväxeln hade jag skippat. Haldexen och automatlådan har lameller som smutsar ner oljan. Bakväxeln bör man kolla nivån på men då man gör detta genom att fylla och sedan extrahera en viss mängd kan man ju lika gärna byta. Vinkelväxeln är bara kugghjul, finns mig veterligen ingen som helst mening att byta där. Om du skriver vad du har för årsmodell så kan jag eller någon annan säkert kolla proceduren. Annars har Volvosweden en video på oljebyte i haldexen, tror det även finns för bakaxeln.
av Laukan82
#1259452
Tack!
Bra info.
2011 som jag har, 24 1st Facelift med 330hk Polestar.
Jättetack för info, då är det haldex, automat och bakväxel som gäller.

Har äntligen idag hämtat ut bilen.
Den skulle in på hjulinställning och även en snabbservice.

Första som sker är att bilen skakar och kränger värre än när jag provkörde den innan inställning samt att varning för låg oljenivå ges.
*suck..

Men hjulinställning samt ev. Balansera och lite ny olja borde lösa det.

Dock reagerar jag på att bilen nu drar ganska hårt höger vid gas och åt vänster vid inbromsning.

Något hjulinställning tar hand om eller annat klassiskt fel att vara aktsam på/kolla upp?

Tack igen för galet trevligt bemötande!
av Schmoyoho
#1259651
Jag är ingen expert men jag tänker länkarmsbussningar på att den drar åt olika håll, eller så är det bara en riktigt kass hjulinställning? Volvo gjorde en hjulinställning på min S80 som jag fick snedslitna däck av, den gjorde de om gratis 1-2 månader senare. Börja med det.

Skakningarna vet jag inte hur verkstaden kan klandras för, kanske imbalans i däcken? Har du kollat oljenivån? Min motor varnar när nivån på stickan är 50%, väldigt kinkig sak.

VolvoSweden har bra videor för oljebyte i växellådan och haldexen. Bakaxeln fylls upp till pluggen, därefter ska 50 ml extraheras. Haldexen tror jag är samma men när du fyllt till pluggen ska du provköra bilen så att oljan får cirkulera, sedan extrahera 40 ml.
av Laukan82
#1259932
Bussningar bytta, fick bilen hemkörd av handlaren så ska ut och testköra senare.

Återkommer med feedback.

En fråga, har era bilar mycket torque steer?
Han som lämna av den påpekade att det är typiskt för v70 t6 men vill kolla hur ni andra upplever det eller om det var BS från hans sida.
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 148

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen