Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245159
Hur gick det med det här? Jag sålde min XC70 förra sommaren men är antagligen på väg att köpa en ny nu. Den var förbannat bekväm, praktisk och prisvärd. Har faktiskt saknat den trots att drivlinan var ett skämt. Funderar faktiskt på en FWD med VEA den här gången. Växlar den lådan bättre?

Har sett ut två alternativ.

1. 2016 FWD, 244 900:-, 7100 mil https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 5.htm?aw=1
2.2015 AWD, 259 000:-. 9250 mil https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC ... 7.htm?aw=1

Ja, egentligen talar väl det mesta för nummer 1. Nyare och rullat mindre. Dessutom billigare, har lägre skatt och lägre förbrukning.

Det som trots allt talar för #2 är att den är snyggare och har lite mer utrustning, samt att det trots allt känns lite fjantigt med en FWD XC70.

Finns det några problem med VEA-motorn och nya lådan som framkommit under de här åren? Hur mycket skiljer det i förbrukning i verkligheten?
Senast redigerad av 1 Verdi, redigerad totalt 0 gånger.
#1245160
Verdi skrev: ons 18 apr 2018, 08:50 Hur gick det med det här? Jag sålde min XC70 förra sommaren men är antagligen på väg att köpa en ny nu. Den var förbannat bekväm, praktisk och prisvärd. Har faktiskt saknat den trots att drivlinan var ett skämt. Funderar faktiskt på en FWD med VEA den här gången. Växlar den lådan bättre?
Nu har jag varken xc eller diesel, men dock vea + 8-stegsautomat och det är en riktigt trevlig kombo :-)
#1245192
Jag har ingen åskit om själva växlandet, för jag tycker min sexstegade sköter det bra.
Däremot har även VEA sina bekymmer. Krokiga topplock, spruckna cylinderblock och läckande packboxar är det vanligaste på de verkstäder som jag frekventerar med någon regelbundenhet. Den femcylindriga klarar sig bra för de modeller som du tittar på. Tidigare årgångar hade framförallt problem med konsekvenserna av problem med sekundära aggregat, typ kompressor och generator. När de havererade tog aggregatremmen in årorna, och drev sen ibland in i kamremmen, med herrejössesstopp som resultat. En del problem med själva motorn förekom också i början.
För VEA verkar det mest handla om att Volvo ville bevisa att man kan ta ut minst lika hög effekt ur en mindre motor. Oklart varför, eftersom alla redan vet att det går, fast oftast inte lika länge.
#1245193
apersson850 skrev:Jag har ingen åskit om själva växlandet, för jag tycker min sexstegade sköter det bra.
Däremot har även VEA sina bekymmer. Krokiga topplock, spruckna cylinderblock och läckande packboxar är det vanligaste på de verkstäder som jag frekventerar med någon regelbundenhet. Den femcylindriga klarar sig bra för de modeller som du tittar på. Tidigare årgångar hade framförallt problem med konsekvenserna av problem med sekundära aggregat, typ kompressor och generator. När de havererade tog aggregatremmen in årorna, och drev sen ibland in i kamremmen, med herrejössesstopp som resultat. En del problem med själva motorn förekom också i början.
För VEA verkar det mest handla om att Volvo ville bevisa att man kan ta ut minst lika hög effekt ur en mindre motor. Oklart varför, eftersom alla redan vet att det går, fast oftast inte lika länge.
Tack för varningen. Får väl bli en 5-cylindrig den här gången också. Men en Summum istället för en Classic Sport som jag hade förut. Den var lite avig i chassit. För hård mot små ojämnheter men ändå för mjuk vid hårdare körning.

Frågan är om det är värt en slant extra för en Classic istället för en -15? Är väl lite annan utväxling på sista växeln t ex?
#1245214
De flesta VEA problem man läser om är relaterade till oljeläckage och EGR problem, båda vilka i de flesta fall har tagits hand om inom ramen för garanti. Femman är nog ännu steget driftssäkrare men så har den ju också producerats ett bra tag. VEA är dock MYCKET trevligare vad gäller ljudnivå och växlingskvalitet. BRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLLLLLET som femman häver ur sig vid minsta gaspådrag är rätt omodernt vid det här laget. Något särskilt behagligt ljud är det ju inte heller förrän närmare varvstoppet. Skillnaden mellan den gamla sexväxlade lådan och den nya åttaväxlade är precis så stor som det decennium det skiljer mellan dem...

Såvida du inte behöver AWD regelbundet har du mycket att vinna på den modernare drivlinan. Håller med om att AWDns utförande bland de två länkade är trevligare dock.
#1245223
Lövet skrev:De flesta VEA problem man läser om är relaterade till oljeläckage och EGR problem, båda vilka i de flesta fall har tagits hand om inom ramen för garanti. Femman är nog ännu steget driftssäkrare men så har den ju också producerats ett bra tag. VEA är dock MYCKET trevligare vad gäller ljudnivå och växlingskvalitet. BRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLLLLLET som femman häver ur sig vid minsta gaspådrag är rätt omodernt vid det här laget. Något särskilt behagligt ljud är det ju inte heller förrän närmare varvstoppet. Skillnaden mellan den gamla sexväxlade lådan och den nya åttaväxlade är precis så stor som det decennium det skiljer mellan dem...

Såvida du inte behöver AWD regelbundet har du mycket att vinna på den modernare drivlinan. Håller med om att AWDns utförande bland de två länkade är trevligare dock.
Nej, det är ju det som är femmans stoooora nackdel. Brölandet och den långsamma växellådan. Men känns ju jäkligt trist med FWD också. Mer känslomässigt kanske. :)

Har lite andra alternativ också.

Hyfsat trevlig 520d som faktiskt har den utrustning jag vill ha förutom adaptiv farthållare: https://www.blocket.se/sodermanland/BMW ... ?ca=10&w=2

Det som talar mot är att jag har högre krav på en BMW än på annat märke och därför tar emot med 4-cyl diesel. Fanns en 530d med M-Sport och all utrustning jag ville ha till salu för 298 500:- men den gick jävligt fort...Surt.

En Audi Allroad med dieselvärmare men i stort sett ingenting mer: https://www.blocket.se/uppsala/Audi_A6_ ... ?ca=10&w=1

Den har dock 6-cylindrig spis och är rätt fräsch utseendemässigt. Men med vissa nackdelar då vad gäller utrustning...
#1245245
Jag har inte kört VEA speciellt mycket, men det lilla jag har så reagerade jag på att den gick lite "rått", typiskt fyrcylindrigt, på låga varv. Men det kan ju också bero på att när man åkt diesel i några år, och dessutom med automatlåda, då kan det bli olämpligt låga varv när man hamnar i en manuell bensinare.
Det är väl det faktum att den sexväxlade byter växlar mjukt och lugnt, inte som en orm som hugger, som en del av er inte gillar, antar jag? Personligen tycker jag att det kvittar. Så länge jag kör bil med automatlåda och inte reflekterar över när den byter växel är jag nöjd. Det är ytterst få gånger jag ställer mig frågan "Vad hittade den på nu?" med den här lådan. Till skillnad från en del hyrbilar av andra fabrikat som jag kört, där jag även i jämn fart på landsväg ibland undrade om växellådan fått fnatt.
Vill jag har tvärare växlingar finns ju sportläget, men det är sällan jag känner att det passar bättre.
Däremot är fyrhjulsdriften och automaten kapacitet att hantera tunga släp guld värt.
#1245250
Verdi skrev:
Lövet skrev:De flesta VEA problem man läser om är relaterade till oljeläckage och EGR problem, båda vilka i de flesta fall har tagits hand om inom ramen för garanti. Femman är nog ännu steget driftssäkrare men så har den ju också producerats ett bra tag. VEA är dock MYCKET trevligare vad gäller ljudnivå och växlingskvalitet. BRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLLLLLET som femman häver ur sig vid minsta gaspådrag är rätt omodernt vid det här laget. Något särskilt behagligt ljud är det ju inte heller förrän närmare varvstoppet. Skillnaden mellan den gamla sexväxlade lådan och den nya åttaväxlade är precis så stor som det decennium det skiljer mellan dem...

Såvida du inte behöver AWD regelbundet har du mycket att vinna på den modernare drivlinan. Håller med om att AWDns utförande bland de två länkade är trevligare dock.
Nej, det är ju det som är femmans stoooora nackdel. Brölandet och den långsamma växellådan. Men känns ju jäkligt trist med FWD också. Mer känslomässigt kanske. :)

Har lite andra alternativ också.

Hyfsat trevlig 520d som faktiskt har den utrustning jag vill ha förutom adaptiv farthållare: https://www.blocket.se/sodermanland/BMW ... ?ca=10&w=2

Det som talar mot är att jag har högre krav på en BMW än på annat märke och därför tar emot med 4-cyl diesel. Fanns en 530d med M-Sport och all utrustning jag ville ha till salu för 298 500:- men den gick jävligt fort...Surt.

En Audi Allroad med dieselvärmare men i stort sett ingenting mer: https://www.blocket.se/uppsala/Audi_A6_ ... ?ca=10&w=1

Den har dock 6-cylindrig spis och är rätt fräsch utseendemässigt. Men med vissa nackdelar då vad gäller utrustning...
Adaptiv farthållare filtrerar bort väldigt mycket. Svindyrt tillval till både F11 och A6 så nästan ingen har det. Däremot standard på varenda Passat, Golf osv. Funderat på Passat Alltrack? Vill påstå att den inte står en 520xd eller XC70 VEA särskilt långt efter på någon punkt förutom varumärkesmässigt.
https://www.wayke.se/objekt/d0420acf-cb ... re-automat

A6 Allroad och 530xd är naturligtvis andra varelser men då är pris och driftskostnader andra.

Om du inte behöver adaptiv farthållare skulle jag absolut passat på att köpa dieselsexa igen. Kommer inte finnas många år till den typen av bilar tillverkas.
#1245255
Lövet skrev: ons 18 apr 2018, 13:33 De flesta VEA problem man läser om är relaterade till oljeläckage och EGR problem, båda vilka i de flesta fall har tagits hand om inom ramen för garanti. Femman är nog ännu steget driftssäkrare men så har den ju också producerats ett bra tag.
Min XC70 D4 AWD (Polestar) MY15 var inne på den årliga servicen för ca en månad sedan. Min servicetekniker (som jag har stort förtroende för) nämnde då att han själv letade efter ett liknande exemplar, dvs med den 5-cylindriga motorn, detta eftersom han bedömde denna som betydligt driftsäkrare än VEA:n. Intressant kommentar av en person som hanterar Volvos alla fordon och motorer varje dag.
#1245258
Köp det du behöver, behöver man inte fyrhjuldrift så är den extra dl onödig i förbrukning liksom de extra grejjerna som kan paja. Dessutom är de tvåhjulsdrivna billigare. Mer miljösmart och Euro 6 är de väl också allihopa.

Själv tycker jag inte skillnaden mellan drivlinorna kändes jättestor när jag provkörde dem efter varann, båda gjorde samma sak och tyst och effektivt. Tycker dock 5an har övertaget, tyckte den kändes starkare och med en snyggare kraft på låga varv utan så mycket nedväxlingar. Känner inte igen mig nåt bröl, den är ju inte som en 850 direkt. Tycker tvärtom att det nästan låter för lite? 5an passar en mjuk tung klump som XC70n och tycker den ger fantastiska förbrukningsdata för vad den är med hög frigång, fyrhjulsdrift och teknik från ”igår”. Men det gäller ju liksom hela bilen. :angelo:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]