Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1011599
palmqvist skrev:
poseidon skrev:Man kan ju eg inte va besviken på säljaren för att man själv inte tagit reda på information som rimligtvis stått på bladet på vindrutan i beghallen. De är nog eg besvikna på sig själva för att de inte tog reda på fakta innan bilköpartarmen sög för mycket.
Just för XC varianterna kan man ju tycka att säljaren borde upplysa om att varianten man tittar på är FWD och inte AWD, förmodligen stod det på lappen att det var en XC60 XX och inte speciefikt att den var FWD däremot brukar man skriva ut om det är AWD för då skruvar man upp priset lite extra. Det är ju inte alla som är biltokiga som många här inne. Min far tex har låtit mig speca hans senaste 5 bilar för han orkar inte bry sig förutom modellen om all ny teknik etc, senast blev det en XC90 inscription.

Tror det är väldigt väldigt många som förknippar XC med just AWD
Att man som köpare inte kollar upp bilen i bilregistret och antalet drivande axlar, alt hukar sig ner och kollar under bilen vid bakaxeln så får man skylla sig själv om inte prislappen triggar varningsklockan för bilen som ska vara lägre eller betydligt lägre prissatt för en FWD. Höll på att gå på niten själv men en FWD D3:a men priset stank fwd så en snabbflukt i registret och bara drivande axel fram samt koll under bakaxeln bekräftade det så var den bilen stendöd för med bara fwd hade en vanlig V70 dugit men var inte vad jag var ute efter.
Väldigt vanligt att inte nämna AWD/FWD alls för XC utan bara det som säljer oavsett antalet drivande axlar och som köpare har man skyldighet att veta att VEA inte är AWD innan man tittar på bilmodellerna om man är seriös bilköpare som gjort sina efterforskningar i bra och dåligt över bilen man är sugen på.
#1011609
Vänta nu här..
Ska en säljare säga till en kund som är intresserad av en viss bil säga till denna att den inte är AWD?

Det är väl som att en säljare måste säga att det inte är en turbo på en bil om det nu skulle vara en sugmotor? Eller att det inte är skinnklädsel i en bil med tygklädsel?

Det är kundens ansvar, antar man att bilen är AWD men att den inte är det så har man inte utfört sin undersökningsplikt.
#1011617
ER skrev:
palmqvist skrev:
poseidon skrev:Man kan ju eg inte va besviken på säljaren för att man själv inte tagit reda på information som rimligtvis stått på bladet på vindrutan i beghallen. De är nog eg besvikna på sig själva för att de inte tog reda på fakta innan bilköpartarmen sög för mycket.
Just för XC varianterna kan man ju tycka att säljaren borde upplysa om att varianten man tittar på är FWD och inte AWD, förmodligen stod det på lappen att det var en XC60 XX och inte speciefikt att den var FWD däremot brukar man skriva ut om det är AWD för då skruvar man upp priset lite extra. Det är ju inte alla som är biltokiga som många här inne. Min far tex har låtit mig speca hans senaste 5 bilar för han orkar inte bry sig förutom modellen om all ny teknik etc, senast blev det en XC90 inscription.

Tror det är väldigt väldigt många som förknippar XC med just AWD
Att man som köpare inte kollar upp bilen i bilregistret och antalet drivande axlar, alt hukar sig ner och kollar under bilen vid bakaxeln så får man skylla sig själv om inte prislappen triggar varningsklockan för bilen som ska vara lägre eller betydligt lägre prissatt för en FWD. Höll på att gå på niten själv men en FWD D3:a men priset stank fwd så en snabbflukt i registret och bara drivande axel fram samt koll under bakaxeln bekräftade det så var den bilen stendöd för med bara fwd hade en vanlig V70 dugit men var inte vad jag var ute efter.
Väldigt vanligt att inte nämna AWD/FWD alls för XC utan bara det som säljer oavsett antalet drivande axlar och som köpare har man skyldighet att veta att VEA inte är AWD innan man tittar på bilmodellerna om man är seriös bilköpare som gjort sina efterforskningar i bra och dåligt över bilen man är sugen på.
Du ska veta hur många som inte överhuvudtaget förstår "drivande axlar" eller vet hur prisättning bör vara utan (jag syftar på volvo återförsäljare), själklart håller jag med att man skall kolla upp bilen man köper efter alla konstens regler men det är många som inte ens känner till att man kan kolla upp bilar i ett register (tycker inte det borde vara nödvändigt hos en VOLVO återförsäljare)
#1011640
VolvoB20 skrev:
Krollspell skrev:XC60 och XC70 utan AWD är ju ovanliga, mestadels bara företagsbilar skulle jag gissa på. Oftast blir de hyllvärmare och priset lägre för att handlarna ska bli av med dem. Lite som att köpa en Audi Quattro Allroad med all attribut, men utan fyrhjulsdrift..
Här är min spaning, och jag tror det kommer accelerera:

Nya köps ju XC modeller köps ju främst av Zlatan Wannabees som vill framhäva sin äventyrliga sida i Solsidans villaområde men inte har råd med en Range Rover eller Cayenne. Om den har AWD eller ej spelar ingen roll, det är utseendet som räknas.

Som begagnad är det en helt annan sak, speciellt från nästa år då Volvo presenterat sin nya V/XC ersättare. Då är inte nuvarnade XC ball längre utan kommer köpas av folk som fattiga hästägare, husvagnsägare, båtägare, stugägare som köper bilen för den har AWD så den kommer fram bra och klarar att dra ett släp även om det är lite halt.

Titta bara på förra XC70N, Ingen skulle köpa en sådan idag om man inte behöver AWD, all imponatorfunktion av XC plasten har falnat sedan länge på den modellen och en FWD skulle inte betinga bättre pris än en V70. Det enda folk betalar extra för är AWDn och dragförmågan vilket ger bättre begpris.

För nybilsköparen verkar det vara fåfängan som styr men ju mer beg bilen blir ju mer är det funktionen som styr.

Varför man köper en ny XC70? Ja inte är det för att den är ball på solsidan, det kan du vara helt säker på. De som tänker så köper nog XC60 istället (som jag inte alls tycker är ball heller men...). Jag fick en väldigt välutrustad XC70 inklusive vinterhjul för under 400 tusen. Lättare begagnade kostade nästan lika mycket så valet var enkelt.

För under 400 tusen får man på sin höjd en snikutrustad variant av BMW 520d eller Mercedes E220 CDI så valet var enkelt. Det enda som distraherade mig var Audi A6 allroad 3.0 TDI som de har ett riktigt fint företagserbjudande på. Men den skulle bli ~150 tusen dyrare med samma utrustningsnivå och kändes som lite overkill.

Tänkte köpa en BMW 118d ett tag och behålla 3-serie touringen som familjebil men en 118d med lite utrustning hamnar en bra bit norr om 300 tusen netto den också. Tror det bara skiljde ca 70 tusen mot en XC70.
#1011657
mattish skrev:Vänta nu här..
Ska en säljare säga till en kund som är intresserad av en viss bil säga till denna att den inte är AWD?
Det är väl som att en säljare måste säga att det inte är en turbo på en bil om det nu skulle vara en sugmotor? Eller att det inte är skinnklädsel i en bil med tygklädsel?
När jag tittar på en bil anser jag det enklare att okulärt avgöra vilken sorts klädsel den har än vilken axel den driver på. Att påpeka att en bil "bara" är framhjulsdriven torde vara mer motiverat på en modell som "ser fyrhjulsdriven ut" än på en mer normal modell.
#1011667
Verdi skrev:Varför man köper en ny XC70? Ja inte är det för att den är ball på solsidan, det kan du vara helt säker på.
Allt är relativt. Detta gällde V70 vs XC70 och VEA vs AWD.

Varje gång jag frågar "varför i hela friden man köper XC70 istället för V70" när man inte alls tänker köra i skogen får man ju svaret "V70 är ju så vanlig och jag tycker XC70 är så mycket snyggare plus att man sitter högre upp"

Och jag blir alltid lika förvånad då ni redan vet vad jag tycker om 200 kg knottrig svart ABS plast och att sitta på andra våningen ock köra. :mrgreen:

Det måste ju vara Zlatan då som har gjort XC70 så mycket ballare än V70-
#1011671
VolvoB20 skrev:
Verdi skrev:Varför man köper en ny XC70? Ja inte är det för att den är ball på solsidan, det kan du vara helt säker på.
Allt är relativt. Detta gällde V70 vs XC70 och VEA vs AWD.

Varje gång jag frågar "varför i hela friden man köper XC70 istället för V70" när man inte alls tänker köra i skogen får man ju svaret "V70 är ju så vanlig och jag tycker XC70 är så mycket snyggare plus att man sitter högre upp"

Och jag blir alltid lika förvånad då ni redan vet vad jag tycker om 200 kg knottrig svart ABS plast och att sitta på andra våningen ock köra. :mrgreen:

Det måste ju vara Zlatan då som har gjort XC70 så mycket ballare än V70-
Jaha. Men V70 är verkligen stentrist tycker jag. Du får helt enkelt acceptera att man köper bil med hjärtat också och inte bara med hjärnan.
#1011732
Verdi skrev:Jaha. Men V70 är verkligen stentrist tycker jag. Du får helt enkelt acceptera att man köper bil med hjärtat också och inte bara med hjärnan.
Jag har accepterat och det var också min analys. Så länge XC70 är Zlatan-cool köper man med hjärtat och bryr sig inte om det är 2wd eller 4wd, man betalar gärna extra för imagen hos en XC.

Men om några år när bilen är gammal o tråkig pga nya volvomodellerna kommer nog ingen att betala extra för en falnad image, det man kanske kan få betalt extra för är om bilen är bra som dragare och tar sig fram till stugan, men inte ens det räcker kanske till om marknaden svämmas över av 4wd bilar.
#1011781
mattish skrev:Vänta nu här..
Ska en säljare säga till en kund som är intresserad av en viss bil säga till denna att den inte är AWD?

Det är väl som att en säljare måste säga att det inte är en turbo på en bil om det nu skulle vara en sugmotor? Eller att det inte är skinnklädsel i en bil med tygklädsel?

Det är kundens ansvar, antar man att bilen är AWD men att den inte är det så har man inte utfört sin undersökningsplikt.
Tycker jag gott han kan göra för xc bilarna, självklart är köparen ansvarig för sitt eget köp. Men säljaren kanske blir betydligt mer poppis om han berättar det, än att häst ägaren som köpte bilen upptäcker i "släpvagnskalkylatorn" f**n jag får inte dra mina transport på 2,1 ton som xc70 AWD får dra, ja han kunde kollat i registret att den bara fick dra 1,8 så hade han sluppit slakta ena hästen. Ganska vanligt att säljarna knappt vet nått om dragvikter etc men det kan vi ta i en annan tråd...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]