Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245379
Om man inte behöver 4wd, varför i hela världen väljer man en XC med 150 kg råa olackade svarta ABS paneler påhängda och högre luftmotstånd och förbrukning

Hade jag inte inte behövt AWD hade jag åkt V70 all dagar i veckan då den är snabbare, snålare och man får hela bilen lackerad.
#1245384
Jag håller med. Själv valde jag XC70 för jag ville ha AWD. Jag har sedan konstaterat att XC70 är för låg för de ställen där jag ibland försökt köra. Men jag lär mig, och dessutom har jag investerat i skyddsplåten under motorn. De senaste åren har jag inte kört i något som orsakat att jag har fått skruva fast saker som lossnat under bilen. Peppar, peppar...
#1245388
VolvoB20 skrev:Om man inte behöver 4wd, varför i hela världen väljer man en XC med 150 kg råa olackade svarta ABS paneler påhängda och högre luftmotstånd och förbrukning

Hade jag inte inte behövt AWD hade jag åkt V70 all dagar i veckan då den är snabbare, snålare och man får hela bilen lackerad.
Jag förstår inte. V70 finns ju också med AWD. :)

Jag gillar XC70 bättre än V70. Men jag vet inte. Kommer nog inte kunna motstå en roligare bil. Fast först ska Teslan säljas! Får se hur enkelt det blir. :)

Försöker få igenom ett köp av en BMW 440i Gran Coupe där hemma. Jag tror den är tillräckligt stor för våra behov och vi har även en takbox att ta till när det kniper. Men frugan gillar tydligen XC70 väldigt mycket...
#1245390
Han menar förstås att om man behöver AWD för att köra på oländigare underlag än vanliga vägar, då kan man också behöva en högre markfrigång. Som jag då, som har en tendens att hamna utanför allfartsvägarna, där jag ibland konstaterat att även XC70 är för låg.
Men om man klarar sig med FWD kör man oftast inte där bilen behöver vara högre heller. Enda undantaget jag snabbt kommer på är hårda skogsvägar med hög mittremsa, där FWD ger tillräcklig framkomlighet men det kan ta i undertill.
#1245417
Verdi skrev:
VolvoB20 skrev:Om man inte behöver 4wd, varför i hela världen väljer man en XC med 150 kg råa olackade svarta ABS paneler påhängda och högre luftmotstånd och förbrukning

Hade jag inte inte behövt AWD hade jag åkt V70 all dagar i veckan då den är snabbare, snålare och man får hela bilen lackerad.
Jag förstår inte. V70 finns ju också med AWD. :)
Bara med Automat, Min bil har varit tjänstebil och Volvos automater var förbjudna pga den höga förbrukningen/utsläppen och då fanns bara XC70 eller XC60 kvar att välja på om man behövde AWD då endast manuella kvalade in i kraven.

Så länge V70 fanns med AWD o manuell åkte jag det.
#1245421
VolvoB20 skrev:Om man inte behöver 4wd, varför i hela världen väljer man en XC med 150 kg råa olackade svarta ABS paneler påhängda och högre luftmotstånd och förbrukning

Hade jag inte inte behövt AWD hade jag åkt V70 all dagar i veckan då den är snabbare, snålare och man får hela bilen lackerad.
Du känner inga personer över 50 år? Stela knän mår förträffligt av mindre benvinkel när man stiger ut. En dag blir du gammal och vis också ska du se ;-)
#1245452
lewe skrev:
Lövet skrev: ons 18 apr 2018, 13:33 De flesta VEA problem man läser om är relaterade till oljeläckage och EGR problem, båda vilka i de flesta fall har tagits hand om inom ramen för garanti. Femman är nog ännu steget driftssäkrare men så har den ju också producerats ett bra tag.
Min XC70 D4 AWD (Polestar) MY15 var inne på den årliga servicen för ca en månad sedan. Min servicetekniker (som jag har stort förtroende för) nämnde då att han själv letade efter ett liknande exemplar, dvs med den 5-cylindriga motorn, detta eftersom han bedömde denna som betydligt driftsäkrare än VEA:n. Intressant kommentar av en person som hanterar Volvos alla fordon och motorer varje dag.

Överraskande att han inte dissade ditt motorval Bild
#1245617
Min budget går nog åt hvete. Blir kanske den 535 diesel som står på porsche center i Kalmar om de lyckas värka fram ett ok bud på Teslan.

Den har sjukt bra utrustad. Komfortstolar i nappaskinn med kyla, HUD, soft close, panoramatak, adaptiv farthållare, riktigt läcker azuritsvart individual-lack osv osv. I dyraste laget men den bilen saknar fel.
#1245654
Jag har haft en M550d, en 330d och en 335d. Det du säger om verkstad kanske är sant men den killen hade otur isf. Det är bra bilar.

Tyvärr så kunde Porsche Kalmar bara bjuda 750 tkr för min Tesla så det blev ingen affär.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.