Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orbb
#994680
Hej alla!!

Tänkte höra vad expertisen här på forat har att säga om mitt problem innan jag vänder mig till min volvo mekare.
Jag vet att det finns massor med trådar angående ac missljud men kanske inte så vanligt på en 12:a

Har en XC70 MY12 som just passerat 12000 nånting och har de senaste månaderna har jag irriterat mig på ett vinande ljud som jag till en början trodde var lådan, så var inte fallet. Ljudet försvann när kupefläkten ställdes ner till noll, jaha ska den jäkeln behövas bytas tänkte jag. Vet att den kan sitta jäkligt till så jag såg minst 5k försvinna ur börsen. Har inte brytt mig om ljudet så mycket utan bara kört sedan jag först började notera missljudet.

Denna vecka och i går kväll hade det helt klart tilltagit. Nu kunde man höra vid låga varv och på tomgång att ljudet följde varvtalet på ett sätt jag inte noterat förut. Hur hänger det ihop med kupefläkten tänkte jag, måste ju vara helt omöjligt. Kom på efter lite funderande att jag kanske borde testa att stänga av ac på knappen, tyst blev det. Ljudet är alltså ac relaterat!

Har läst massor av trådar angående lager haverier på Valeo kompressorer, trodde jag var på torra land eftersom jag har en MY12 och på den borde det sitta en Sanden som enl. rykten ska vara bättre. Har dom också samma problem med sina lager eller är det nått annat i kompressorn som gör att det låter illa?
Vet att på Valeo kompressorn har man en utökad garanti men vad gäller för Sanden om det skulle vara lager fel?

Nästa fundering är ju om det skulle kunna vara något annat. Hur är det med expansionsventilen? Läste något om att den kanske kunde ge ifrån sig oljud.
Har volvo kampanj på dessa? Kan någon bekräfta det i så fall.

Ska också nämna att bilen varit inne på verkstad två gånger i år. Den första var för att dom ville bygga om spännaren till multiremmen från hydraulisk till mekanisk. Har det med den ombyggnaden att göra, borde inte bli tyst när man stänger av ac i så fall?
Andra besöket hos meken var vanlig service. Vid service tillfället borde jag blivit informerad om det fanns något mer dom ville åtgärda tex. expansionsventil, men icke.

Så vad tror expertisen.
Vill bara ha lite mer på fötterna innan jag glider in till min volvo mekare och påtalar mitt problem
av Periodare
#994736
Har en D3 -12:a med D5204T3.

Hade i juni ett ljud jag trodde kom från kompressorn. Fanns bara när AC gick, men inte alltid.

Visade siq att det var ac-remmen. Meken sprayade lite på remmen och det är fortfarande tyst 700 mil senare. Kommer inte ljudet tillbaka så nöjer jag mig så. Bytesintervall på ac-remmen är 18000 mil, min har nu gått 8500.
av Orbb
#994873
Jasså kan det vara så enkelt, ska kolla lite på det i helgen.

Var förbi och pratade med min mekare på volvo när jag åkte hem från jobbet idag och fick ungefär de svar jag trodde.

Ac kompressorer var det inga större problem med, dom hade inte alls bytt så många fick jag till svar. Verkade inte alls känna till att tidigare modeller havererar.
Tänkte nästan säga till han att inte spela dum men bet mig i tungan. Är ju andå han som ska ge sig på och skruva och serva min bil så jag fick ta det lugnt.
Fick samma svar ang kampanjen på expansionsventilen, verkade inte vara något han kännde till.

För övrigt så var ju bilen ovanligt tyst precis när mekarn var ut och lyssnade på den, typiskt.

Jaja, ska testa att spreja på lite på remmen får vi se om den tystnar
Återkommer.
Användarvisningsbild
av LeifA
#994892
Jag vet att vissa Saabar kan låta om det är för lite gas i ac:n.
av Orbb
#995078
Var ut idag och sprejade båda remmarna men ingen skillnad. Vet inte om jag är petig men har allergi mot ljud som normalt inte ska finnas, missljud alltså.

Har tid på verkstan nästa fredag så jag får nog vänta för att se vad mekarn kommer fram till.

Nån som har koll på dimension på lager till sanden kompressorn?
av Droopy
#995189
Fick ventilen bytt på min -12a, var tyst ett tag, sedan byttes hela kompressorn, var tyst ett tag igen, sedan började ylandet åter och jag har inte brytt mig.

Kampanjen känner de såklart till, det gäller dok inte alla, det kommer upp i systemet då de knappar ditt regnummer, det kan meken själv göra.
av Schmoyoho
#995305
En fråga angående lager och sånt: jag har en S80 MY07 med en kompressor som ger ifrån sig ett malande ljud när jag antar kompressorn får jobba lite mer. Försvinner när man slår av AC:n. Om det är ett lagerljud så borde väl ljudet kvarstå även när kompressorn är avslagen? Multiremmen driver väl en massa saker och hjulet på kompressorn snurrar väl ändå? Eller är det något internt lager som stannar?

Gjorde en egen tråd för några månader sedan med ett bifogat ljudklipp. Antar vi har andra kompressormodeller men har fått föreslaget att det kan vara lagerfel så kan ju tålas att undersökas om det nu är samma missljud...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=117259
av Ronne
#995345
Schmoyoho skrev: Multiremmen driver väl en massa saker och hjulet på kompressorn snurrar väl ändå? Eller är det något internt lager som stannar?
Det sitter en magnetkoppling som kopplar in när kompressorn behöver gå , så när den inte behövs så står ingående axeln stilla och det är bara remhjulet som snurrar.

Som du är inne på så tyder det på att ett internt lager kanske är dåligt.
av Alexas
#995358
Precis som en före mig skrev så har SAAB ett vinande ljud bakom instrumentpanelen om systemet har för låg gas. Det hörs tydligast om man slår av kompressorn (AC off) och sedan sätter igång den igen. Blir som ett sus. Ljudet brukar dyka upp vid AC-läckage och någonstans runt 200g läckage. Ljudet tilltar desto mer som läcker ut.

Jag skulle föreslå dig att göra en enkel ac-kontroll med uv-lampa på vanligaste ställena för läckage ex kondensorn och ventiler. Eller en riktig ac service så vet du exakt mängd gas.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]