Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orbb
#995817
Tack för de tips som kommit in.

Som jag ser det så kan det vara dåligt lager, låg nivå kylmedia (läckage) eller remmen. Remmen är utesluten, kan ju ge ifrån sig ljud ändå fast än den är sprejad men troligen inte. Låg nivå kylmedia skulle det kunns vara. En fundering till er som råkat ut för detta, följer ljudet varvtalet på motorn eller är det mer ett statiskt ljud när kopressorn går?
Har tillgång till uv lampa på jobbet så försök att detektera läckage skulle vara möjligt. Är det redan tillsatt media i ac kretsen som syns med uv ljus eller måste man tillsätta något för att det ska vara möjligt att detektera?
av Alexas
#995824
Orbb skrev:Tack för de tips som kommit in.

Som jag ser det så kan det vara dåligt lager, låg nivå kylmedia (läckage) eller remmen. Remmen är utesluten, kan ju ge ifrån sig ljud ändå fast än den är sprejad men troligen inte. Låg nivå kylmedia skulle det kunns vara. En fundering till er som råkat ut för detta, följer ljudet varvtalet på motorn eller är det mer ett statiskt ljud när kopressorn går?
Har tillgång till uv lampa på jobbet så försök att detektera läckage skulle vara möjligt. Är det redan tillsatt media i ac kretsen som syns med uv ljus eller måste man tillsätta något för att det ska vara möjligt att detektera?
På SAAB ökar inte ljudet med varvtalet vid för låg gas. Ljudet hörs bäst när bilen står helt stilla och man slår av och på ACn (kompressorn). Då hörs ett tillfälligt sus och desto mer gas som läckt ut desto längre hörs det, till sist hörs suset hela tiden och när det är så lågt tryck i systemet (200g på SAAB 9-3, 680g är fullt) så slår en tryckvakt ifrån för att inte kompressorn ska starta och systemet skadas.
av Orbb
#995833
Då borde det inte vara låg nivå på kylmedia, mitt ljud följer varvtalet. Skulle ju kunna yttra sig annurlunda på volvo.

Glömde skriva i mitt tidigare inlägg att trolig orsak skulle kunna vara den där expansionsventilen också.
Får se vad meken kommer fram till på fredag. Ska försöka få han att kolla om min bil ingick i den kampanjen och om det är åtgärdat. Om inte så får han lite jobb att göra. Kommer även att vara med och kolla lite på vad han gör med bilen
Är det kompressorn och lagret byter jag det själv, verkar vara en ganska enkel operation om man är någosonär händig.
av Alexas
#995834
Orbb skrev:Då borde det inte vara låg nivå på kylmedia, mitt ljud följer varvtalet. Skulle ju kunna yttra sig annurlunda på volvo.

Glömde skriva i mitt tidigare inlägg att trolig orsak skulle kunna vara den där expansionsventilen också.
Får se vad meken kommer fram till på fredag. Ska försöka få han att kolla om min bil ingick i den kampanjen och om det är åtgärdat. Om inte så får han lite jobb att göra. Kommer även att vara med och kolla lite på vad han gör med bilen
Är det kompressorn och lagret byter jag det själv, verkar vara en ganska enkel operation om man är någosonär händig.
Låter inte som det är lågt kylmedia om det följer varvtalet. Detta med AC-fel kan vara en djungel! Och dyrt...
av Orbb
#995965
Joo jag har volvia och maskinskadeförsäkring upp till 15000. Vill bara vara säker på problemet blir löst. Vill heller inte betala några tusen i självrisk och byta hela ac kompressorn om det igentligen bara är ett lager för några hundringar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#996059
Ronne skrev:
Schmoyoho skrev: Det sitter en magnetkoppling som kopplar in när kompressorn behöver gå , så när den inte behövs så står ingående axeln stilla och det är bara remhjulet som snurrar.
Är det verkligen så på moderna ac kompressorer? Det trodde jag hörde det förra årtiondet till?
av Orbb
#996704
Så då var det dags för en uppdatering efter mitt verkstadsbesök i dag. Som vanligt var bilen ovanligt tyst, precis som om den visste att den stog på verkstaden.
Hur som helst så började vi med att lyssna noga från motorrummet, inte ett ljud. Ett lätt ljud från generatorn kunde han hitta. Innifrån kupen hördes samma vanliga ljud fast betydligt svagare. Hörs nästan bäst under lätt belastning på låga varv.
Han plockade även bort ac remmen så kunde vi kunde känna på lagren på de hjul den snurrar runt, känndes hur fins som hellst. Fanns ett ytterst litet glapp i hjulet till remspännaren, helt normalt tyckte meken.
Det ända han trodde att det kunde vara var en slang som kunde ge ifrån sig ett arbetsljud från ac. Det hade tydligen kommit en nyare version av slangen som var mer ljuddämpad. Jaja en slang kan jag väl kosta på att byta så jag frågade vad han ville ha för den, han klickade lite på datorn och hojtade några frågor till en kollega innan han kom fram till en summa på ca 4400 för en slang jäkel. Inget man chansar på att byta eftersom meken inte med säkerhet kunde sägs stt det var det som var felet.

Tycker själv att om volvo konsturerar en slang som ger ifrån sig ett sånt irriterande ljud så borde dom även rätta till problemet. Är tråkigt att jag/vi som privat person ska behöva punga ut med dom pengarna. Förstår inte varför volvo har så svårt att konstrera ett fungerande ac system, verkar vara diverse problem mellan de olika års modellerna. Man funderar ju om det är normalt att det är så, har alla andra biltillverkare också samma problem.

Nån annan som bytt den slangen till ac och kan bekräfta att det är så dyrt eller om den också varit med i nån kampanj?
av Schmoyoho
#997055
Vad är det för ljud du har? Samma som mig?

Samt expansionsventilen du sa någon föreslog skulle bytas, fick du något ungefärligt pris på det bytet?
av Ronne
#997077
MartinS skrev:
Ronne skrev:
Schmoyoho skrev: Det sitter en magnetkoppling som kopplar in när kompressorn behöver gå , så när den inte behövs så står ingående axeln stilla och det är bara remhjulet som snurrar.
Är det verkligen så på moderna ac kompressorer? Det trodde jag hörde det förra årtiondet till?
Hahaha
Ja det är mycket möjligt , jag har inte skruvat på såna på 20 år minst .
Hmm kanske ska hålla mej i veteranforumet... :D

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]