Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
#986792
s6025t skrev:Motoroljan späds ut med tiden då den blandas med bensin/dieselrester som blir kvar vid förbränning som åker med oljefilmen i motorn den delen går aldrig att filtrera bort med ett filter viskositeten i motoroljan ändras om det går riktigt länge då en viss del olja är ersatt av bränsle därför kommer nog ett byte av olja alltid vara nödvändigt
Äntligen börjar vi komma nånvart. Du tog orden ur munnen på mig :-)-)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#986815
VolvoB20 skrev:Men om man bara kan hålla oljan ren så smörjer den ju länge. Enligt en specialist på rull- och kullager jag pratade med skulle en bilmotor utan vidare gå 500000 mil (jo, en halv miljon) om man kunde hålla oljan riktigt ren. Men då pratar vi om rening så den är snarare renare än vad den är idag när du häller i den från en vanlig oljedunk. Jag minns inte partikelstorleken han nämnde, men små var de!
Så problemet är ju att få bort skiten som oljan bär runt. Att släppa ut både skit och olja är ett uppenbart sätt. Vi skulle kanske kräva bättre oljefilter på bilarna?
Googla oljeseparator... Det använder man på fartyg för att rena oljan. Men att oljan skulle bli så ren att den går att använda i all oändlighet... nja.

Men att inte byta olja i en bilmotor är bara korkat.

.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
#986816
Erixs skrev:Jag tycker att det är en ganska intressant diskussion. Idag är ju serviceintervallen rätt stela i och med att man har x antal mil (i vissa fall dynamiskt) eller 1år i de flesta fall (alla?). Så länge ingen biltillverkare sticker ut hakan och säger att intervallet kan ökas till 2 år eller mer och får en konkurrensfördel av detta gynnas de flesta inte av de idag relativt långa serviceintervallen jämfört med några år sedan.

Sannolikt byts det ut väldigt mycket olja som egentligen skulle kunna fortsätta fungera bra problemet är snarare att reningen är relativt kass samt att man oftast inte har någon koll på oljans status. Det finns kvalitetsgivare för olja men vilka som faktiskt använder dessa, om någon, har jag ingen aning om. Med bättre rening samt bättre kontroll över oljekvaliteten borde man kunna förlänga intervallen en del och även anpassa dessa mer efter den körcykel fordonet har.

Problemet är att tillverkarna vill ha in sina bilar årligen av flertalet orsaker: inkomster, statistik på fel mm, möjlighet att uppdatera mjukvara för att få bort problem som finns men kanske inte direkt syns osv...
Sedan vill ingen tillverkare förknippas med eventuell badwill som skulle uppkomma ifall man får problem pga av detta, någon annan får ta smällen först helt enkelt.
VW har 2år på golfen, en kompis har en leasing (privat) bil och han tog kontakt med Toveks bil i skövde för att fråga när bilen ska in på service. Då säger dom att den ska in först när bilen är 2år. Vet inte vilken motor det är, men antagligen den minsta dieseln.
av Leafs
#986826
VolvoB20 skrev:
Låter väldigt skumt, Olja består ju av långa kolväte-kedjor med lite andra ämnen tillsatta. På ett varv i motorn (och det blir ju några stycken) träffar ju oljan på allt från kall oljekylare till glödheta cylinderväggar, vaccum in i insuget till oljepumpen till extrema tryck på oljefilmen mellan kolvringarna och cylinderväggen.

Det borde ju med tiden göra svår åverkan på kolkedjorna i oljan.

Kolvätekedjorna är ju inte oförstörbara precis, I ett raffinaderi både crackar man ju sönder dem och skarvar ihop dem ganska enkelt.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. En motorolja lever ett fruktansvärt hårt liv med allt du beskriver, plus att den förväntas hålla metallpartiklar och sot flytande i sig fram till filtret.

Kondens, som uppstår främst vid kortkörningar, försvinner till största del vid längre körning, men den utspädning som sker går aldrig ur. Visst, utspädningen är oftast väldigt liten, syns ej på nivån på oljestickan. Men den är fullt tillräcklig för att försämra oljans smörjande egenskaper.

Alla dieselägare kan ju ställa sig frågan varför motoroljan i de flesta fall är kolsvart redan 10-20 mil efter oljebytet. Vad har tillkommit? Sotet i sig är inget problem för oljan, men det visar enbart hur otroligt snabbt det går att "förorena" en motorolja.

Av ungefär samma anledning bör man byta oljan i den manuella växellådan med inte alltför långa intervall. Jag brukar göra det cirka var 6000:e mil i mina bilar. Även den oljan lever ett hårt liv med extrem värme (lådan ihopbyggd med motorn) omväxlad med extrem kyla. = Kondens m.m.
av Erixs
#986827
Bilnörden skrev: VW har 2år på golfen, en kompis har en leasing (privat) bil och han tog kontakt med Toveks bil i skövde för att fråga när bilen ska in på service. Då säger dom att den ska in först när bilen är 2år. Vet inte vilken motor det är, men antagligen den minsta dieseln.
Intressant man får reda på något nytt varje dag, trodde VW körde med någon form av flexibla intervaller på sina modeller.
av Daniel73
#986833
Erixs skrev:Jag tycker att det är en ganska intressant diskussion. Idag är ju serviceintervallen rätt stela i och med att man har x antal mil (i vissa fall dynamiskt) eller 1år i de flesta fall (alla?). Så länge ingen biltillverkare sticker ut hakan och säger att intervallet kan ökas till 2 år eller mer och får en konkurrensfördel av detta gynnas de flesta inte av de idag relativt långa serviceintervallen jämfört med några år sedan.

Det finns flera som kör med 2år...
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#986922
Daniel73 skrev:
Erixs skrev:Jag tycker att det är en ganska intressant diskussion. Idag är ju serviceintervallen rätt stela i och med att man har x antal mil (i vissa fall dynamiskt) eller 1år i de flesta fall (alla?). Så länge ingen biltillverkare sticker ut hakan och säger att intervallet kan ökas till 2 år eller mer och får en konkurrensfördel av detta gynnas de flesta inte av de idag relativt långa serviceintervallen jämfört med några år sedan.

Det finns flera som kör med 2år...
KIA har två år på rätt många av deras, diesel som bensin. De har ju nybilsgaranti (som jag antar ersätter alla eventuella problem med motorn) i 7 år eller 15000 mil så de försöker i alla fall påskina att deras motorer klarar det.
av oldtimersmc
#987134
Oljan har ju många uppgifter i motorn inte bara att separera slitytorna från varandra utan även att kyla transportera bort sot mm Oljans egenskaper förändras med tiden beroende på hur den behandlas så bryts den ner "slits" och får svårare att fylla sin uppgift med tiden.
Belastningen i ex vevlagren, kamnockar är brutal så brutna molekylkedjor kan i slutändan bli dyrt.

Att man byter olja i onödan många gånger kan vi nog vara överens om men förutsättningarna är ju så vitt skilda beroende på hur du brukar din motor och vilken motor du har.

Ex en b18 kunde du plåga hur mycket sim helst men om du bara slarvade det minsta med en Taunus 17m så skar vipparmstället (saabs systermotor tålde däremot det mesta). Ni som är lite yngre fråga era föräldrar så kan de förklara vad jag pratar om för motorer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#987138
Jojje62 skrev:Det kan inte vara något problem för Audi, efter som dom påstår att 1liter/100mil är normalt på vissa motorer :shock:
Då byter man ju ut oljan på 500 mil :D
Ligger mycket i det. På många Audi/VW/Skoda så blir oljebyte helt onödigt för motorn förbrukar ju oljan i ett rasande tempo så den hinner aldrig bli smutsig/förbrukad/sliten innan den har eldats upp och försvunnit genom avgasröret.

På 3000 mil har man ju hunnit köra upp 30 liter olja.Man kör ju i princip alltid med sprillans ny olja i motorn


Det enda som behövs är filterbyte.

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]