Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#986747
Finns det några som helst objektiva belägg för enadera? Just nu tycker jag nivån är lite låg där alla bara känner någon vars nästa bekante hade en bil som kördes si och så många mil med/utan oljebyten och det gick bra/dåligt.

Är det bara så enkelt som apersson850 skriver att oljan är duglig så länge den är ren? Eller förbrukas några av oljans kvaliteter med tid/slitage? Hade motorn överlevt en livstid på samma olja om man bytt oljefiltret extremt ofta t.ex (vet iofs inte vad exakt oljefiltret fångar upp men antar det är grövre partiklar medan mindre partiklar fortsätter cirkulera?).
av Yaniz
#986758
PTV skrev:Verkar mer som om TS är osäker på sitt eget tyckande angående dessa oljebyten och efter några icke medhållande svar på ett forum inser att denna "byt aldrig olja filosofi" inte alls stämmer överens bland flertalet andra fordonsägare där TS då kastar in handsken smått förgrymmad när denna nya övertygelse sjönk fortare än Titanic.
Vad vill du mer jag skall säga? Det handlar inte om mitt tyckande (läs mina inlägg i ämnet/ tråden), utan om påståenden i klippet. När sedan folk reagerar med barnsliga argument utan substans i likhet med följande axplock:

- Oljebyte är ju nästan gratis med tanke på vad bilen kostar.
- Det hela låter som taget ur en kvällstidning!
- Spelar ingen roll vem som säger att det inte behövs, jag byter ändå ...
- Jag har råd.
- Jag säger bara att jag skulle själv aldrig i helvete skita i att byta olja för att spara nån sketen krona ...
- Det är mycket möjligt att motorn håller, men det kan aldrig bli sämre med ny olja.
- Säger bara detta som slut poäng, det föds för många idioter använd kondom....

Är det verkligen någon som tycker detta är seriösa argument på nätets största volvoforum? Hade förväntat mig mer sakkunnig argumentation.

Klart jag kliver ur ringen och kastar in handuken ... vem vill boxas med barn.
av Cox
#986766
Yaniz skrev:
Cox skrev:Suck allvarligt !!
Skulle aldrig falla mig in att inte byta olja, ni som tror på denna nonsens har ni tömt och bytt olja själva någon gång ? Säger bara detta som slut poäng, det föds för många idioter använd kondom....

Mvh
Cox
Trevligt forum. Bli idiotförklarad för att man eventuellt har annan åsikt än mainstream. Trodde det var högre i tak. Tack för mig!
Mitt svar och påstående av vikten att använda kondom, riktar sig inte till dig Yaniz. Utan till tyskarna som dragit i gång det hela !

//Cox
av Jojje62
#986782
[quote="Klart jag kliver ur ringen och kastar in handuken ... vem vill boxas med barn.[/quote]

Med tanke på att du avslutar första inlägget med "Nu hukar jag och inväntar stormen ..." var du inte ut efter att bli struken medhårs.

Skulle troligen funkat bättre med en enkel fråga "Kommer oljebyten att försvinna ?"
Användarvisningsbild
av apersson850
#986786
Alla är väl i alla fall överens om att för att motorn ska fungera bra och länge så måste skiten bort från oljan, eller hur?
Dessutom är vi överens om att om man tappar ur den skitiga oljan och häller i ren olja istället, då blev man av med skiten, i alla fall för stunden.
Ovanpå detta är vi överens om att om man väljer att inte tappa ut oljan för att bli av med skiten, då får man ha ett filter som fångar skräpet, ett filter som man kan rengöra eller byta.

Med tanke på hur oljan ser ut efter en stunds körning, trots att vi har oljefilter på motorn, är det någon som tror på att det här kan fungera om man kör så i dagens motorer? Personligen tror jag att det krävs ett betydligt bättre system för att filtrera ut smutsen ur oljan om man ska låta den stanna kvar i motorn. Dessutom är det ju oftast så på dagens motorer att när du byter filter så rinner oljan ut, om du inte redan tömt ut den. Så om man inte ska suga ut oljan, byta filter och sedan pumpa tillbaka samma olja igen, så lär proceduren inte fungera bra på grund av hur filterna sitter monterade på motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#986788
apersson850 skrev: Men om man bara kan hålla oljan ren så smörjer den ju länge. Enligt en specialist på rull- och kullager jag pratade med skulle en bilmotor utan vidare gå 500000 mil (jo, en halv miljon) om man kunde hålla oljan riktigt ren. Men då pratar vi om rening så den är snarare renare än vad den är idag när du häller i den från en vanlig oljedunk. Jag minns inte partikelstorleken han nämnde, men små var de!
Så problemet är ju att få bort skiten som oljan bär runt. Att släppa ut både skit och olja är ett uppenbart sätt. Vi skulle kanske kräva bättre oljefilter på bilarna?
Låter väldigt skumt, Olja består ju av långa kolväte-kedjor med lite andra ämnen tillsatta. På ett varv i motorn (och det blir ju några stycken) träffar ju oljan på allt från kall oljekylare till glödheta cylinderväggar, vaccum in i insuget till oljepumpen till extrema tryck på oljefilmen mellan kolvringarna och cylinderväggen.

Det borde ju med tiden göra svår åverkan på kolkedjorna i oljan.

Kolvätekedjorna är ju inte oförstörbara precis, I ett raffinaderi både crackar man ju sönder dem och skarvar ihop dem ganska enkelt.
av Erixs
#986789
Jag tycker att det är en ganska intressant diskussion. Idag är ju serviceintervallen rätt stela i och med att man har x antal mil (i vissa fall dynamiskt) eller 1år i de flesta fall (alla?). Så länge ingen biltillverkare sticker ut hakan och säger att intervallet kan ökas till 2 år eller mer och får en konkurrensfördel av detta gynnas de flesta inte av de idag relativt långa serviceintervallen jämfört med några år sedan.

Sannolikt byts det ut väldigt mycket olja som egentligen skulle kunna fortsätta fungera bra problemet är snarare att reningen är relativt kass samt att man oftast inte har någon koll på oljans status. Det finns kvalitetsgivare för olja men vilka som faktiskt använder dessa, om någon, har jag ingen aning om. Med bättre rening samt bättre kontroll över oljekvaliteten borde man kunna förlänga intervallen en del och även anpassa dessa mer efter den körcykel fordonet har.

Problemet är att tillverkarna vill ha in sina bilar årligen av flertalet orsaker: inkomster, statistik på fel mm, möjlighet att uppdatera mjukvara för att få bort problem som finns men kanske inte direkt syns osv...
Sedan vill ingen tillverkare förknippas med eventuell badwill som skulle uppkomma ifall man får problem pga av detta, någon annan får ta smällen först helt enkelt.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#986790
PTV skrev:Verkar mer som om TS är osäker på sitt eget tyckande angående dessa oljebyten och efter några icke medhållande svar på ett forum inser att denna "byt aldrig olja filosofi" inte alls stämmer överens bland flertalet andra fordonsägare där TS då kastar in handsken smått förgrymmad när denna nya övertygelse sjönk fortare än Titanic.

Därmed inte sagt/skrivet att inlägg som "Cox" kondomsvar skulle vara okey på något vis.Vilket det naturligtvis inte är när hans mamma förmodligen använde p-stav för att undvika missöden i livet och ändå sitter han nu här forumet och skriver skit. :D
+1 :mrgreen:
av s6025t
#986791
Motoroljan späds ut med tiden då den blandas med bensin/dieselrester som blir kvar vid förbränning som åker med oljefilmen i motorn den delen går aldrig att filtrera bort med ett filter viskositeten i motoroljan ändras om det går riktigt länge då en viss del olja är ersatt av bränsle därför kommer nog ett byte av olja alltid vara nödvändigt

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]