Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1026449
Falk skrev:Funderar på att gå ut och fylla på en halvliter olja i min bil som nu gått en bit över tvåtusen mil. Detta trots att KalleAnka-mätaren fortfarande visar fullt. Skaffade en flaska 0-20 olja innan jag drog till Italien i somras...
Har aldrig under mina typ 40 bilägarår varit med om en bil som inte dragit en droppe olja under de första +2000 milen. :shock:
Skulle jag undvika att göra. Nu vet jag inte hur mycket olja en VEA-motor innehåller men jag resonerar så här. Låt säga att motorn har 5,8 L som fylls på vid service och den sedan larmar vid 5,5 L, dvs den har förbrukat 0,3 dl. Då vet du att det ska fyllas på enligt instruktionsboken, men det är ingen panik utan man kör vidare tills det passar att fylla på olja.
En motor havererar inte för att du har några deciliter mindre med olja i den. Däremot att fylla på några deciliter extra har det ju visat sig skapa problem, därför är vi några med äldre bilar som åker runt med en etikett i motorrummet som säger att endast fylla till 2/3 av markering oljenivå.
Så ta det lugnt och fyll på när det visar att det är dags :wink:
#1402824
jag tillhör ju också de som gärna vill kolla oljans beskaffenhet. Planerar man att ha bilen länge så känns det naturligt att kunna kolla färgen på oljan med jämna mellanrum.

Men eftersom oljemätstickan finns på utryckningsfordonens, (POLIS varianten) så finns de ju att köpa till.

Så om du som jag tycker det är prio men en oljemätsticka av den variant som har funnits i över 100 år, så hostar man upp 872 skr på volvohandlaren så får man mätsticka och rör till den samma.

Värt pengarna alla gånger - så kan man också se om verkstaden verkligen byter oljan vid service och inte bara tar betalt för det :)
Fast, hur mycket hade det kostat att haft kvar stickan ?

Art nr för paketet:
VO 31375301 Rör
VO 30637865 Tätningsring
VO 31316562 Mätsticka
VO 982776 Flänsskruv

\\-amme
av monza
#1402997
Volvo 850 AWD skrev:jag tillhör ju också de som gärna vill kolla oljans beskaffenhet. Planerar man att ha bilen länge så känns det naturligt att kunna kolla färgen på oljan med jämna mellanrum.

Men eftersom oljemätstickan finns på utryckningsfordonens, (POLIS varianten) så finns de ju att köpa till.

Så om du som jag tycker det är prio men en oljemätsticka av den variant som har funnits i över 100 år, så hostar man upp 872 skr på volvohandlaren så får man mätsticka och rör till den samma.

Värt pengarna alla gånger - så kan man också se om verkstaden verkligen byter oljan vid service och inte bara tar betalt för det :)
Fast, hur mycket hade det kostat att haft kvar stickan ?

Art nr för paketet:
VO 31375301 Rör
VO 30637865 Tätningsring
VO 31316562 Mätsticka
VO 982776 Flänsskruv

\\-amme
Menar du att detta finns till VEA-motorn?
#1403171
Som föregående skriver var det till den klassiska D5 an. Frågan är ju hur utryckningsfordonen har valt att göra på bilar med VEA motor?
av Champis
#1472860
Jag håller med inläggsförfattaren. Jag har kört bil sen 85 och har för närvarande 6 bilar, varav två V70. Jag har aldrig tidigare varit med om att jag inte kan kontrollera oljenivån. Jag har läst instruktionsboken, men den funkar inte med min bil eftersom jag har en sån där förbannad startknapp. Således kan jag inte "mickla med nyckeln" som jag tror föreslogs. Jag slog på tändningen (vilket borde motsvara "nyckelläge 2" från instruktionsboken, men oljenivåvalet är inte valbart. Jag startade även motorn, men valet i menyn är fortfarande svart...

Varför skulle jag inte alltid kunna kolla oljenivån när jag själv vill? Mycket märkligt.

UPPDATERING: Efter ytterligare googling (på engelska) hittade jag ett Youtubeklipp https://youtu.be/jCLc7PExPgI som visar hur man gör. Uppenbarligen ska man mickla med startknappen... 😂 Dvs först trycka på den och sen hålla in den. Sen funkade det!
av dannesk
#1472868
Champis skrev:Jag håller med inläggsförfattaren. Jag har kört bil sen 85 och har för närvarande 6 bilar, varav två V70. Jag har aldrig tidigare varit med om att jag inte kan kontrollera oljenivån. Jag har läst instruktionsboken, men den funkar inte med min bil eftersom jag har en sån där förbannad startknapp. Således kan jag inte "mickla med nyckeln" som jag tror föreslogs. Jag slog på tändningen (vilket borde motsvara "nyckelläge 2" från instruktionsboken, men oljenivåvalet är inte valbart. Jag startade även motorn, men valet i menyn är fortfarande svart...

Varför skulle jag inte alltid kunna kolla oljenivån när jag själv vill? Mycket märkligt.

UPPDATERING: Efter ytterligare googling (på engelska) hittade jag ett Youtubeklipp https://youtu.be/jCLc7PExPgI som visar hur man gör. Uppenbarligen ska man mickla med startknappen... 😂 Dvs först trycka på den och sen hålla in den. Sen funkade det!
Gör du som det står i manualen så kan du kolla oljenivån vilket du inte gjort för att aktivera tändningen.
Du stoppar in nyckeln och trycker ett antal sekunder på startknappen utan någon fot på pedalerna så startar tändningen, inget problem eller krångel precis som det står i manualen om du läst den.
Aldrig någonsin misslyckat med att starta tändningen eller kolla oljenivån på någon bil jag testat så det är nog handhavandefel om det inte funkar.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]