andersuw skrev:
"The oil pump is fully variable and the oil pressure is controlled by a solenoid actuator for friction reduction."
Jag tolkar det som att pumpen är elektrisk och styrs av en givare för optimalt oljetryck.
Solenoid acutaor är ingen elektrisk oljepump, Det är bara en magnet-regelering.
andersuw skrev:Varför finns det i så fall ingen varning för problem med oljetrycket? Givaren borde ju kunna ge besked om att oljetrycket fallit under (eller stigit över) acceptabel nivå. :shock:
Det behöver inte säkert finnas någon tryckgivare, det kan vara så att regleringen sker vid en given temperatur/varvtal/gaspådrag tex.
andersuw skrev:
Sedan verkar det tyvärr dessutom vara så att den elektroniska oljenivåmätaren i VEA-motorerna (i motsats till den i de femcylindriga) i själva verket är binär trots att mätaren ser ut att kunna visa mer än två nivåer. Antingen visar den att oljenivån står på max eller också att det behöver fyllas på, inget däremellan.:
Det är inte givaren om är binär. Det är Volvo som anser att dagens förare är super-idioter som är helt bakom flötet.
Man kör samma princip som på temperaturvisningen. Även om givaren rapporterar allt mellan 68-grader och 108 grader beroende på om man kör upp eller nedför, utomhus temp, last osv så visar man 85 grader på displayen för att föraren ska invaggas i ett lugn och inte undra varför tempen går upp och ned om man tex pressar motorn.
Samma med oljan, man vill inte oroa fören med att ge riktig information, Istället vill man frisera visningen för att inte oroa föraren.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.