Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1026210
Uppenbarligen känner ju motorstyrsystemet till motorns aktuella oljetryck i de här fyrcylindriga modellerna. Annars hade den inte kunnat reglera detsamma genom att styra oljepumpen på olika sätt. Sen om motorn stoppas, eller föraren varnas, om trycket försvinner, det vet väl bara utvecklarna på Volvo, kanske...
av andersuw
#1026235
apersson850 skrev:Uppenbarligen känner ju motorstyrsystemet till motorns aktuella oljetryck i de här fyrcylindriga modellerna. Annars hade den inte kunnat reglera detsamma genom att styra oljepumpen på olika sätt. Sen om motorn stoppas, eller föraren varnas, om trycket försvinner, det vet väl bara utvecklarna på Volvo, kanske...
Kanske går det via start/stopp-systemet fast med bara stopp, utan start. ;-) Skämt åsido får man väl hoppas och tro att motorutvecklarna på Volvo tänkt ut något vettigt system för att varna för oljetrycksbortfall trots allt, trots att detta inte framgår av tillgänglig dokumentation. Den som lever får se ... kanske. Jag hoppas jag själv slipper uppleva ett skarpt test men tar gärna del av andras erfarenheter. ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1026259
andersuw skrev:
"The oil pump is fully variable and the oil pressure is controlled by a solenoid actuator for friction reduction."

Jag tolkar det som att pumpen är elektrisk och styrs av en givare för optimalt oljetryck.
Solenoid acutaor är ingen elektrisk oljepump, Det är bara en magnet-regelering.
andersuw skrev:Varför finns det i så fall ingen varning för problem med oljetrycket? Givaren borde ju kunna ge besked om att oljetrycket fallit under (eller stigit över) acceptabel nivå. :shock:
Det behöver inte säkert finnas någon tryckgivare, det kan vara så att regleringen sker vid en given temperatur/varvtal/gaspådrag tex.
andersuw skrev: Sedan verkar det tyvärr dessutom vara så att den elektroniska oljenivåmätaren i VEA-motorerna (i motsats till den i de femcylindriga) i själva verket är binär trots att mätaren ser ut att kunna visa mer än två nivåer. Antingen visar den att oljenivån står på max eller också att det behöver fyllas på, inget däremellan.:
Det är inte givaren om är binär. Det är Volvo som anser att dagens förare är super-idioter som är helt bakom flötet.

Man kör samma princip som på temperaturvisningen. Även om givaren rapporterar allt mellan 68-grader och 108 grader beroende på om man kör upp eller nedför, utomhus temp, last osv så visar man 85 grader på displayen för att föraren ska invaggas i ett lugn och inte undra varför tempen går upp och ned om man tex pressar motorn.

Samma med oljan, man vill inte oroa fören med att ge riktig information, Istället vill man frisera visningen för att inte oroa föraren.
#1026282
Anledningen till denna visning är förstås att alltför många av dagens förare visat att de är just imbecilla idioter, som klagar på att temperaturen ändrar sig med motorbelastningen osv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1026309
apersson850 skrev:Anledningen till denna visning är förstås att alltför många av dagens förare visat att de är just imbecilla idioter, som klagar på att temperaturen ändrar sig med motorbelastningen osv.
Japp, och i V90 har man tagit steget fullt ut och tankmätare kommer bara kunna visa två lägen. Fullt / Dags att tanka.

Allt för att inte oroa föraren att det minskar i tanken under körning.
av ChristerN
#1026335
VolvoB20 skrev:
Japp, och i V90 har man tagit steget fullt ut och tankmätare kommer bara kunna visa två lägen. Fullt / Dags att tanka.

Allt för att inte oroa föraren att det minskar i tanken under körning.
Är det sant på riktigt? (som ungdomarna säger)
Kan inte bli många köpare från glesbygden på den bilen, fast det kanske inte var meningen heller?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1026356
ChristerN skrev:
VolvoB20 skrev:
Japp, och i V90 har man tagit steget fullt ut och tankmätare kommer bara kunna visa två lägen. Fullt / Dags att tanka.

Allt för att inte oroa föraren att det minskar i tanken under körning.
Är det sant på riktigt? (som ungdomarna säger)
Kan inte bli många köpare från glesbygden på den bilen, fast det kanske inte var meningen heller?
:D :D :D :D :D :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
av Falk
#1026382
Funderar på att gå ut och fylla på en halvliter olja i min bil som nu gått en bit över tvåtusen mil. Detta trots att KalleAnka-mätaren fortfarande visar fullt. Skaffade en flaska 0-20 olja innan jag drog till Italien i somras...
Har aldrig under mina typ 40 bilägarår varit med om en bil som inte dragit en droppe olja under de första +2000 milen. :shock:
Användarvisningsbild
av palmqvist
#1026384
På 850 tiden hade man väl ett oljebyte efter 500 för att få ut lite trevliga rester från inkörningen eller så är man bara lite noggran kommer inte ihåg hur det var, jag har fortsatte detta även på senare bilar har fuskat med denna dock 750 mil nu så börjar bli dags
#1026445
Var ägare till en Saab 9-5 för en del år sedan. Den var utrustad med oljesticka till både motor och växellådan (automat). Dey var lätt att på detta sätt ha kontroll dels nivån samt även oljans tillstånd.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]