Sida 1 av 3
S80N 140/170hk?
Postat: lör 28 okt 2006, 01:43
av Borat
Kommer dom gamla sugmotorerna med 140/170 hk till S80N? Egentligen så är det motorprogrammet till den kommande V70NN som jag funderar på hur den kommer att se ut, 140hk är ju rätt populär till den nuvarande V70 och den minsta motorn till S80N är 2.5T som är rätt mycket dyrare.
Postat: tis 19 dec 2006, 08:18
av MGZTT
Hej! Vad jag läst och hört så kommer både S80 och nya V70 med en 2-liters turbofemma med etanoldrift, 2,0F på ca 200 hk. Dessutom planeras en fyrcylindrig V70 2,0 med 145 hk som instegsmodell. Att S80 kommer med fyrcylindrig 2-litersmotor verkar osannolikt.
Postat: tis 19 dec 2006, 19:34
av Frigge
MGZTT skrev:Hej! Vad jag läst och hört så kommer både S80 och nya V70 med en 2-liters turbofemma med etanoldrift, 2,0F på ca 200 hk. Dessutom planeras en fyrcylindrig V70 2,0 med 145 hk som instegsmodell. Att S80 kommer med fyrcylindrig 2-litersmotor verkar osannolikt.
Jag skulle tippa på att den kommer som 4 cyl på 145 hkr. En motor den kan dela med Nya V70:n. En Ford motor blir det då.
Postat: mån 22 jan 2007, 18:45
av ziaal243
Jag tror 2,4 170 hk stannar kvar och man lägger in en 4 cylindrig på ca 140 hk från ford för kunna erbjuda folk som känner för att betala 350 tusen för en Volvo.
Postat: tis 22 maj 2007, 20:05
av 427cobra
Är det någon som har aktuell info om 4 och 5 cylindriga motorer? 4-cyl 145hk etanol från Ford har det stått i tidningarna om men har någon läst/hört om det blir några 5-cyl motorer och i så fall när?
Postat: tis 22 maj 2007, 23:28
av Petzzon
Tillverkningen av 5cyl motorer i skövde kommer läggas ner! Endast diesel blir kvar! Och tillsvidare 2.5T Motorn
Blir tyvärr ford motorer o bara 4:a cylindrar
Tur man kör Diesel
Postat: ons 23 maj 2007, 21:05
av 427cobra
2.0 liters 4-cyl Flexifuel låter som inte speciellt kul i en tung bil som S80, kan inte vara så högt vridmoment med den volymen utan turbo...
"There is no substitute for cubic inches" som Carroll Shelby sa...
Postat: tor 24 maj 2007, 09:33
av MGZTT
När 2,5T försvinner så vore ju en "snikversion" av Si6:an kanske en vettig ersättare, varför inte en S80 2,8 med 210 hk?
Fyrcylindriga 2,0 Flexifuel med 145 hk känns spontant lite klen... En turboversion på minst 170 hk vore mer "rätt". En bil i E-segmentet bör inte ha mindre än 170 hk, det har då ingen av konkurrenterna bortsett från de minsta dieselmotorerna i vissa modeller.
Med tanke på att det kommer en V70 2,0D med PSA:s 136 hk diesel så är det inte en helt orimlig gissning att det även blir en S80 2,0D. Det skulle säkert funka fint då tvålitersdieseln är riktigt dragvillig med sitt vridmoment på hela 320 Nm. Hellre en 2,0D än 2,0F som lär vara riktigt slö...
Postat: lör 02 jun 2007, 23:42
av 427cobra
427cobra skrev:2.0 liters 4-cyl Flexifuel låter som inte speciellt kul i en tung bil som S80, kan inte vara så högt vridmoment med den volymen utan turbo...
Någon har skrivit på Wikipedia att 145hk motorn har 185Nm i nya V70. Jämför med den nuvarande 5-cyl. 140hk som har 220Nm vid 3300 varv så det ska bli intressant att jämföra hur momentkurvorna ser ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70_ ... #Volvo_V70
Postat: fre 15 jun 2007, 20:21
av ~Kalle~
Jag tror att 2.5T kommer att stanna kvar ändå för ford kommer att ha den som topp version i mondeo.
Ganska :) att volvos standard motor är fords toppmotor :!: