Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dartanjang
#984754
Ungefär samma fenomen började visa sig i höstas när bilen hade rullat ca 10000 mil. Jag bytte olja i lådan och nollställde adaptionen men det blev bara marginellt bättre. Nyligen var jag in till verkstad och ville få domen innan maskinskadeförsäkringen löpte ut då jag var övertygad om att minst en solenoid/ventil hade pajat eller en koppling i lådan och räknade med lådbyte. Tydligen är fenomenet inte ovanligt och en mjukvarufix är åtgärden enligt verkstad. Mot egen skepsis gick jag med på att prova den uppdaterade mjukvaran och räknade sedan med att få åka in igen i slutet på sommaren.

Jag måste dock hittills konstatera att lådan beter sig signifikant bättre och att jag endast någon enstaka gång kort efter uppdateringen kan säga att jag kände av problemet, och då är man ju nu extremt efterkännande och känslig. Men på sistone så har jag inte märkt av det alls. Så peppar peppar kanske detta funkade för mig. Jag kommer dock att vara mycket observant de närmaste månaderna innan jag säger faran över.
#984894
Pratade med Volvo igår angående byte av olja och adoption körning. Men de trodde inte det skulle bli bättre. Mjukvaran var den senaste i bilen. Vart ska man börja tro. Bilen har rullat 13500 mil nu. Byte av olja och adoption körningen skulle kosta på 5900kr.
Användarvisningsbild
av apersson850
#985071
Just det här nämnda rycket har jag ju inte upplevt. Men ett förebyggande oljebyte gjorde ju en remarkabel skillnad på växlingskvalitén på min bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
#992480
Igår, efter det att min kära dam kört bilen under dagen, satte jag mig i och skulle flytta den en liten bit. När jag lade i läge D ryckte det till rätt påtagligt i bilen.
Hon hade inte märkt något när hon körde, men hade ju heller inte skiftat från N till D mer än tre gånger under dagen. Hon körde hela tiden med släp.
Jag fick ryck varje gång jag lade i D resten av eftermiddagen, så när jag kom hem på kvällen gjorde jag en improviserad adaptionskörning hemma på gården. Motorn på tomgång hela tiden, lade i R, backade fem meter, skiftade till D (med ryck), körde fram fem meter och så höll jag på. Efter en femton gånger ungefär var rycket betydligt mindre. Efter ungefär 30 gungningar fram och tillbaka märktes inget alls längre. I morse var den precis som vanligt.

Kanske det adaptiva programmet i lådan då och då försöker adaptera sig till inbillad verklighet?
Användarvisningsbild
av EjS
#992495
Ja. Det finns ett framgångssätt att adaptera med bilen som minner om det du gjorde. Hittade på en tidpunkt en tech spec för aisin lådan på google där det beskrevs hur man gör.
av ChristerN
#995912
Uppdatering.
Lämnade bilen idag för lådbyte med planeringen att den skulle vara klar imorgon.
Fick en lånebil under tiden - juste!
Sen ringer de och säger att Svensk Bilgaranti vill att de demonterar lådan och skickar in den till någon av dem utsedd reparatör för lagning. När de själva inte tycker det är värt att reparera! Planerad tid ca 5 arbetsdagar när firman fått lådan till sig och sedan skicka tillbaka och återmontering på Bilia. Det blir lätt uppemot två veckor!
Lånebilen ska tillbaka imorgon och Svensk Bilgaranti åtar sig inte att stå för hyrbil/lånebil under tiden.
Dessutom måste Bilia ha bilen stående på en lyft under tiden då delar av framvagnen måste plockas ner för demonteringen. De var inte heller glada.
Sen menade representanten för Svensk Bilgaranti att jag riskerade att få stå för en del av reparationen då jag kan ha orsakat något som inte är "normalt slitage"!
Fy fanken!
av Jäverhammar
#995916
Men va surt! Åligger väl dem att bevisa att bilen utsatts för "onormalt" slitage av just dig som har garanti på den. Kan inte vara helt enkelt att göra det om du i värsta fall drar det längre.
De kan väl inte tro att du kört sönder lådan på tre månader (eller 1 månad från köp till första besöket). Lider med dig!
av ChristerN
#995929
StefanN skrev:Låter som en ganska klen "garanti". :???:
Får du veta i förväg vilka kostnader som du kan bli belastad av?
Nej, det skulle de kunna säga först när reparatören av lådan konstaterat vad som var fel :( .
av ChristerN
#995932
Jäverhammar skrev:Men va surt! Åligger väl dem att bevisa att bilen utsatts för "onormalt" slitage av just dig som har garanti på den. Kan inte vara helt enkelt att göra det om du i värsta fall drar det längre.
De kan väl inte tro att du kört sönder lådan på tre månader (eller 1 månad från köp till första besöket). Lider med dig!
Tack för deltagandet!
Nej, det blir inte enkelt för dem att påvisa att jag gjort något galet.
Nu är det ju inte den värsta saken i världen men, men.

Funderar nu på vad Konsumentköplagen säger. Där står ju något om "utan större besvär för kunden" och att jag kan ha rätt till skadestånd, vilket för min del skulle kunna vara bilhyra under reparationstiden. Får lusläsa lite.
Funderar vidare på att bilfirman jag köpte av sa att de inte var tvingade att lämna varudeklaration. Denna skulle i så fall ha kunnat upplyst mig om att det var fel på lådan men då sådan inte fanns har de mycket små möjligheter att mena att det inte är ett fel som fanns vid leverans, för precis som du skriver så upptäcktes felet så snart efter köpet och att pris, årsmodell och körsträcka inte kunde föranleda mig att tro att det var några sådana fel.
Som sagt, ska lusläsa lite vidare och kontakta bilfirman imorgon.
Tips på vägen ( :D ) mottas med tacksamhet.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]