Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#982611
ChristerN skrev:Du har helt rätt!
Firman jag köpte av anlitar Svensk Bilgaranti hos vilka jag anmälde felet och de bad mig kontakta lämplig Volvo-verkstad för kontroll och åtgärd. Och jag använder gärna den PST på Bilia jag använt under längre tid och alltid varit nöjd med.
Jag kommer säkert inte behöva betala ur egen ficka men det tar tid och kraft att hålla på med sånt här.
Och så blir jag kanske av med bilen en period också.
Och det stör mig när saker krånglar!
Bra att du har koll på läget! :)
av ChristerN
#983822
På torsdag är det dags att lämna in pärlan på verkstad igen.
Det blir inte min vanliga PST som tar hand om den då men jag hoppas det löser sig.
Återkopplar här igen.
Tack så länge
av larsolsson
#983875
apersson850 skrev:Min ryckte vid nedväxlingar under måttlig nedsaktning (lätt bromsning). Bromsade jag tvärt - inga problem. Inte heller om den bara rullade med motorbroms. Men bromsa sådär lite välplanerat lätt, då blev det problem.
Fick du bort detta med hjälp av mjukvaru-uppgraderingen?
Min D5 -14 med 3000 mil tycker jag beter så ibland. Hårda/ryckiga nedväxlingar sällan men ibland när det är motorbroms tillsammans med lätt vanlig broms. Tror att det sker när lådan är varm. Kan även tycka att den ibland är väldigt hård vid övergång från neutral till D & R eller från R till D och vice versa. Verkstaden kollade felkoder och det fanns inga och de tyckte att lådan betedde sig normalt.

Personligen tycker jag att alla modifieringar kring "borttagning" av neturalkontrol verkar vara nödpatchar på ngt som inte riktigt fungerar som det skall. Dock kan jag väldigt lite om automatlådor, men funktionen fanns där standard och skall därför inte "patchas" bort på grund av att den inte fungerar. Det är ju ngt annat som är fel då i min mening.

Ni som håller på att felsöka. Uppdatera tråden med resultat.
Användarvisningsbild
av apersson850
#983911
Den så kallade neutralkontrollen har jag aldrig haft. Första gången jag hörde talas om den var i marknadsföringsmaterial från Aisin-Warner om växellådan. Då trodde jag det var något Volvo valt att inte utnyttja, men sen har jag förstått att man visst utnyttjade det, men för många kunder gillade inte funktionen, så Volvo tog bort den.
Själv lägger jag i N manuellt om jag står stilla och väntar på något i trafiken någon längre stund. Min bil tar 20% mindre bränsle på tomgång i N än vad den gör i D.

Nedväxlingsskuttet försvann med en mjukvaruuppgradering. Tydligen växlade lådan ibland direkt från exempelvis femman till trean, och då upplevdes detta som ett påtagligt ryck i bilen. Sedan mjukvaran uppdaterades tror jag inte jag känt det mer än en gång, och det är rätt många tusen mil sedan nu. Tidigare kom skuttet stup i kvarten.
Ibland får även jag en knyck när växelväljaren flyttas från N till D eller R. Jag står ofta med foten på bromsen då, så absorberas skuttet av fjädringen, eftersom bilen inte rullar någonstans i det läget. Men det är inte ofta det märks mycket.

Den största växlingskomforthöjande åtgärd jag gjort på senare tid var bytet av växellådeolja efter ungefär 12000 mil. Det var som om det blev en annan bil. Makalöst att det kunde göra så stor skillnad. Hade jag kört bilen efter bytet, och sedan direkt därefter före bytet, hade jag ställt frågan "Vad är det för fel på den här?". Men när jag körde den varje dag tyckte jag bara att den gjorde som den brukade. Försämringen med smutsigare olja kommer gradvis, så jag tänkte inte så mycket på det.
Användarvisningsbild
av EjS
#983957
Min låda har rycket från n till d. Den har också aut. neutral i d. Märks tydligt.

Och tro mig. Om lådan verkligen rycker när man åker i d från n så betyder det ingenting att man har foten på broms. Det rycker så kraftigt i bilen att man tänker något är helt fel.

Har som sagt haft problem senast efter frugan har åkt i bilen ett par veckor. Nu har jag buskört lådan en vecka - och nu går den bra igen (no shit)
Användarvisningsbild
av apersson850
#984002
Det är uppenbarligen något helt annat än vad jag har känt av. Men jag brukar inte fara fram som en tokstolle, så det är knappast något bekymmer med att lådan anpassar sig till sansad körning.
av ChristerN
#984638
En uppdatering.
Lämnade bilen på verkstan idag.
De nollställde adaptionen igen och körde igenom en körcykel för att adaptera lådan. Detta hjälpte inte.
Imorgon ska de, om de har tid, kontakta speciell support hos Volvo i Gbg för att se om de kan upptäcka felet. Nu förmodar man att det är något som läcker inne i lådan.
Nästa steg är att byta lådan. Ett jobb som tar 10-12 timmar och kostar ca 76.000. Tur man inte betalar själv.
Detta var tredje lådan de fått in med samma symptom, alla de senaste tre månaderna.
Mitt problem är att jag har en liten "assistans-bil" (V60) som jag bara får behålla tre dagar och ska iväg på semester imorgon. Inte så långt visserligen men nog för att det ska bli strul att åka tillbaka och hämta egna bilen efter reparation och vara trångt med packningen.
Får se vad de säger imorgon efter kontakt med Volvo.
av oldtimersmc
#984713
76k!
Det är 40% av värdet på bilen djävla tur man växlar i egen regi...

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]