Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#981507
js1 skrev:De främre, yttre punkterna 2 går alldeles utmärkt att lyfta i. Det är en förstärkt balkdel. Jag använder två garagedomkrafter och lyfter parallellt.
De bakre punkterna 2 är också en förstärkt rambalk men sitter djupt bakom tröskeln. Finns speciella gummiklossar hos Volvo att lägga an så man kommer åt med garagedomkraft men dom är dyra. Går lika bra att tillverka en träkloss.
Jag har lyft min på punkt 1 vilket resulterat i vikt plåt med både originaldomkraften och garagedomkraft med puck. Skulle vilka få ett bild på vart och hur man skall lyfta på punkt 2 fram/bak som känns stabilare att lyfta på.
Användarvisningsbild
av js1
#981536
Ska fixa bilder imorgon.
Användarvisningsbild
av js1
#981759
dannesk skrev:Jag har lyft min på punkt 1 vilket resulterat i vikt plåt med både originaldomkraften och garagedomkraft med puck. Skulle vilka få ett bild på vart och hur man skall lyfta på punkt 2 fram/bak som känns stabilare att lyfta på.
Här ser du lyftpunkterna.

Bild
Punkt 2 yttre fram.

Bild
Punkt 2 bak.

Bild
Punkt 2 bak. (Var försiktig så att klossarna inte kantrar)

För enbart hjulbyte bak är det enklast att lyfta direkt på bärarmen RAKT under bakfjädern. Lägg en 3dm lång bräda i bilens längdriktning mellan domkraften och bärarmen.
av oldtimersmc
#982078
En sk PU-Nyckel är så finurligt utformad så att om man drar nästan så mycket man kan så sitter muttern /bulten med rätt moment.
av Yaniz
#982116
oldtimersmc skrev:En sk PU-Nyckel är så finurligt utformad så att om man drar nästan så mycket man kan så sitter muttern /bulten med rätt moment.
Det där måste du förklara närmare och utveckla vidare. Det är alltid värdefullt att lära sig nya knep.
Användarvisningsbild
av mawster
#1135842
Detta var ju grymt!
Bästa bilderna på lyftpunkter / jack points för Volvo V70 2010 och däromkring på hela internet!
Tackar för dem.
Gjorde ett försök till att sätta dem i relation till de där manualbilderna:
Volvo V70 2008- Lyftpunkter Jack Points.png
Volvo V70 2008- Lyftpunkter Jack Points.png (1.76 MiB) Visad 10333 gånger

js1 skrev: Här ser du lyftpunkterna.

Bild
Punkt 2 yttre fram.

Bild
Punkt 2 bak.

Bild
Punkt 2 bak. (Var försiktig så att klossarna inte kantrar)

För enbart hjulbyte bak är det enklast att lyfta direkt på bärarmen RAKT under bakfjädern. Lägg en 3dm lång bräda i bilens längdriktning mellan domkraften och bärarmen.
Frågor:
1. Detta sista är jag inte med på- "direkt på bärarmen RAKT under bakfjädern" - var är det?
2. Där du sätter baktill, verkar inte vara exakt den plats som är markerad i skissen från Volvo, utan bredvid. Stämmer?
Jag brukar välja en annan plats, har inte provat med träblock, vet inte om jag vågar... Ska kolla vilken plats det är, återkomma.

3. Varför är det svart färg överallt undertill på bilen på bilderna? (korkad fråga från en som inte kan så mkt om bilar)

Stort tack för tydliga bilder!

/m
Användarvisningsbild
av js1
#1135891
1, Om du tittar in under bilen bakifrån så ser du de två kraftiga, tvärgående bärarmarna som bakhjulen sitter monterade i. Du ser även de bakre spiralfjädrarna. RAKT under dessa fjädrar kan man placera domkraftens lyftsadel. Jag lägger en 3dm lång brädbit i bilens längsriktning mellan lyftsadeln och bärarmen som skydd.
2, Jag vill påstå att det är samma punkt. På den nedre bilden (S80 bilden) är den markerad med en 2:a. Det finns en förstärkning i bottenplattan här, man ser förstärkningen om man tittar noga under bilen.
3, Det svarta är ett extra lager tjock underredsmassa/rostskydd.
av oldtimersmc
#1136452
Yaniz skrev:
oldtimersmc skrev:En sk PU-Nyckel är så finurligt utformad så att om man drar nästan så mycket man kan så sitter muttern /bulten med rätt moment.
Det där måste du förklara närmare och utveckla vidare. Det är alltid värdefullt att lära sig nya knep.

Lessen att jag sladdar tidsmässigt.

En pu-nyckel ex 13 har en längd och en dito 24mm har en annan, om du tar i ordentligt så når du det moment som pu-nyckeln.s bult förväntas ha för att sitta så hårt som den skall för att inte lossna och ändå inte översträckas och gå av "Ruffly"
13 nyckeln är kort= lågt moment 24:an lång =högre moment...
Sen handlar det naturligtvis om en massa annat runt i kring. Men med den tumregeln så kommer du i princip aldrig att sitta "en gaffel kort".
av EmilE
#1161977
Om man lyfter i fram med gargedomkraft får man upp även bakhjulet då? Tänkte måla bromsok i samband med byte till sommarhjul. Har självklart pallbockar när den väl är uppe men skulle gärna måla två ok åt gången med bara en hissning.

Avser V70 -09..

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]