Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#987128
Viktiga är att det är ett kvalitetslager SKF Irna eller dylikt
av Yaniz
#987135
oldtimersmc skrev:Viktiga är att det är ett kvalitetslager SKF Irna eller dylikt
Just det, jag avråder att köpa lager "Made in China" på eBay.
#987140
Yaniz skrev:
oldtimersmc skrev:Viktiga är att det är ett kvalitetslager SKF Irna eller dylikt
Just det, jag avråder att köpa lager "Made in China" på eBay.
SKF har 18 st fabriker i China.
av Yaniz
#987148
VolvoB20 skrev:
Yaniz skrev:
oldtimersmc skrev:Viktiga är att det är ett kvalitetslager SKF Irna eller dylikt
Just det, jag avråder att köpa lager "Made in China" på eBay.
SKF har 18 st fabriker i China.
Jo, det kan stämma, men vetefan om jag skulle våga köpa kullager på eBay. Sist köpte jag lödtenn (made in China) på eBay som inte gick att löda med (kallödningar hela vägen). Jo, jag kan löda.
#987161
Nu har jag äntligen fått bytt lagret på acn. Var lagerljud i mitt gamla så de kände som en nödvändig rep.
De gick över förväntan bra, trodde de skulle bli ett helvete med tanke på placeringen.
Började med att plocka av hjulet och innerskärmen efter man hissat upp bilen och självklart ställt den på pallbockar, även stora filt/plastkyddet till motorn ska undan.

Bild
Här hade jag skurit av remmen mellan servon och acn.
Bild
Jag lossade på kompressorn genom att skruva ur dom tre skruvar som har skalle nr 10mm.
Bild
Skruvade ur mitten skruven som håller själva ytterplattan, denna sitter med gänglåsning så jag og muttermaskin och körde undan den med. (Kom ihåg att göra rent hålet med gängtapp, missa de själv och lyckades dra av den bulten).
Själva plattan var bara att vicka så släppte den så fint. (Passa schimsen)
Bild
Här ser ni låsringen som håller frihjulet med de dåliga lagret.
Bild
Låsring borta och lagt på bra ställe ;)
Bild
Så nu är de samma visa där bara vicka dra rakt ut så kom hela hjulet så fint.
Bild
Själva magneten som suger åt sig ytterplattan mot frihjulet.
Bild
Gamla är fortfarande kvar i hjulet, här kändes att de var dligt när man snurra de. Fick slipa bort att låsningar lite grann bara är som små jack dom slagit i godset.
Bild
Borta bara rengöra med lite smärjelduk eller nåt så graderna efter låsningarna försvinner.
Bild
Använde en 33mm hylsa att knacka ur gamla lagret med.
Bild
Använde gamla lagret som verktyg när jag knacka nya på plats.
Gjorde några nya slaglåsningar med en dorn. Och montera tillbaka allt i omvänd ordning och provkörde.
Remmen är de ganska mycket jobb att få på då den är elastisk och saknar spännare, man fick lirka den fram och tillbaka och hoppa över på nästa spår.
#987178
Kul att gick bra för dig Pmperformanc och stort tack för den fina guiden du bjuder på!
av Yaniz
#987234
Utomordentligt fin beskrivning som många kommer att ha nytta av, inte minst de med dieslar som är de mest utsatta. Förhoppningsvis kommer många dyra motorras att undvikas.

Hur långt hade din V70 rullat då du började höra från lagret? Lite nyfiken bara.
#987260
Suverän guide. Vad är det för mått på det nya lagret och vad är det för märke på kompressorn?
#987344
Jag började lyssna på kompressorn med en mejsel mot örat. När motorn gick på tomgång . Och hörde ett malande knackande. Ca 25000mil
Lagret beställde jag hem via en AC firma. Märkte på min kompressor var valeo. Lagret hade måtten 55mm 35mm 20mm.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]