Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#986524
När detta lager i remskivan skär, vad är det som händer då?
Är det så att kompressorn inte kan snurra med samma hastighet som dieselmotorn så att när lagret skär och remskivan/kopplingen blir stum så tvingas remmen slira istället?
#986534
Gabriel skrev:När detta lager i remskivan skär, vad är det som händer då?
Är det så att kompressorn inte kan snurra med samma hastighet som dieselmotorn så att när lagret skär och remskivan/kopplingen blir stum så tvingas remmen slira istället?
I mitt fall har troligtvis lagret till frihjuls remskivan gått trögt en tid och innerringen börjat att snurra kring "tappen" lagret sitter på (se tidigare bild). När "tappen" slitits ner gjorde det att lagret glappade och satte sig på tvären och frihjuls remskivan slutade snurra medans remmen fortsatte snurra, det rökte rejält under huven efteråt och när jag tittade så hade remmen gått av. Sambon sa att hon hörde att remmen skrek till någon vecka innan det skärande ljudet började.

Misstänker du att lagret är dåligt så kolla upp det så kanske du slipper byta hela kompressorn!

Borsen
#986554
Ja nu fattar jag, det berömda lagret sitter på en axel som är stum, dvs en del av kompressorhuset.
Jag tänkte att lagret satt på kompressorns roterande axel (typ som en slirkoppling för att reducera varvtalet) och kunde därför inte förstå varför remmen gick sönder när lagret skar.

Då är allt klart som tunt korvspad!

Jag funderar på att byta lagret i förebyggande i min D5 -09 med 9000mil på mätaren.
#986558
Gabriel skrev:Jag funderar på att byta lagret i förebyggande i min D5 -09 med 9000mil på mätaren
Lycka till :D

Jag inser att jag inte avslöjat milen på min bil men här kommer det, dryga 26 000 mil hade den rullat innan lagret sa upp sig.

Borsen
#986587
helgonet1 skrev:
oldtimersmc skrev:Bara att mäta grovleken på tappen/axeln skall vara 35mm om minder=byt pump i annat fall så skall det bara vara och pressa på lagret.
Om han behöver byta ac-pump, går det att byta till en Sanden som sitter i den nyare bilarna? Annars riskerar han (och alla andra som befinners sig i samma situation) ju att råka ut för samma haveri igen och nästa gång kanske han inte har sån tur. Sanden ska ju vara bättre än Valeo.

Nja det är inte så lätt har jag förstått, det är inte bara att bulta det en Sanden kompressor där det suttit en Valero (naturligtvis inte omöjligt) men byter man lagret så har man ett nytt och priset för den operationen är försumbart i sammanhanget.
#986603
oldtimersmc skrev:Nja det är inte så lätt har jag förstått, det är inte bara att bulta det en Sanden kompressor där det suttit en Valero (naturligtvis inte omöjligt) men byter man lagret så har man ett nytt och priset för den operationen är försumbart i sammanhanget
Tack för info om bytet till Sanden.

Lagret kostade ca 350 kr inklusive frakt och levererades dagen hem i brevlådan efter beställning m h a lagerlänken i tidigare inlägg :D

Borsen
#986613
borsen skrev:
oldtimersmc skrev:Nja det är inte så lätt har jag förstått, det är inte bara att bulta det en Sanden kompressor där det suttit en Valero (naturligtvis inte omöjligt) men byter man lagret så har man ett nytt och priset för den operationen är försumbart i sammanhanget
Tack för info om bytet till Sanden.

Lagret kostade ca 350 kr inklusive frakt och levererades dagen hem i brevlådan efter beställning m h a lagerlänken i tidigare inlägg :D

Borsen
Det är ju inte Valerokompressorn som är dålig i sig utan lagret som är av undermålig kvalité. Hoppas att Kulagets lager är bättre bara namnet förpliktigar :D

Ps De har för övrigt semesterstängt vecka 31-32 såg jag i deras senaste utskick Ds
#986681
borsen skrev:
Gabriel skrev:Jag funderar på att byta lagret i förebyggande i min D5 -09 med 9000mil på mätaren
Lycka till :D

Jag inser att jag inte avslöjat milen på min bil men här kommer det, dryga 26 000 mil hade den rullat innan lagret sa upp sig.

Borsen
Härligt med långmilare, ska till själv på min v70 2,4d -08 och byta lager i helgen förebyggande. Då jag har hört lagerljud ifrån den och den har också rullat 26tusen
#986699
Pmperformance skrev:
borsen skrev:
Gabriel skrev:Jag funderar på att byta lagret i förebyggande i min D5 -09 med 9000mil på mätaren
Lycka till :D

Jag inser att jag inte avslöjat milen på min bil men här kommer det, dryga 26 000 mil hade den rullat innan lagret sa upp sig.

Borsen
Härligt med långmilare, ska till själv på min v70 2,4d -08 och byta lager i helgen förebyggande. Då jag har hört lagerljud ifrån den och den har också rullat 26tusen
Hoppas du lyckas och lämna gärna rapport i tråden med resultat :D

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]