Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#985447
Här kommer en slutrapport på tråden och dessvärre hade verkstäderna rätt om att det är bara att byta kompressor.

Det var inga problem att byta lagret i remskivan men jag missade en viktig detalj när jag tog bort remskivan. Tappen som remskivans lager sitter på var nersliten och lagret glappade när jag skulle sätta ihop det igen :cry: den är en del av själva kompressor huset och det skulle vara möjligt att byta ut det lock som remskivan sitter i. Jag ger dock upp och lär krypa till korset och byta hela kompressorn.

Det finns lite olika alternativ på kompressorer i olika prisklasser och har nån bytt eller har erfarenhet av några så dela gärna med er, här kommer tre alternativ jag sett.

http://www.mister-auto.se/sv/ac-kompres ... 13140.html

https://www.autoexperten.se/produkt/kom ... -27123434/

http://vparts.se/se/ac-kompressor-till- ... -xc90.html

Borsen
av Yaniz
#985533
Rådet jag kan ge dig är att höra med Avantia http://www.avantia.com/ om de har en magnetkoppling i lager.

Kan du inte gå in på en verkstad som exempelvis reparerar gräsklippare mm? Tror nog de skulle lösa problemet med tappen så att lagret inte glappar. Nu har jag inte sett vad det är för tapp du åsyftar, men mindre verkstäder brukar vara duktiga på att fixa det mesta. Jag tycker det är synd att ersätta en fungerande kompressor, dessutom kommer du att få ta fram den stora plånboken. Det är inte bara att byta kompressor, utan förmodligen skall torkfiltret bytas, därtill skall gasen i systemet återvinnas, systemet provtryckas och vakuumsugas och till sist återfyllas. Räkna med minst 10-12.000 kr.
#985543
ackomp.PNG
ackomp.PNG (339.68 KiB) Visad 2207 gånger
Det är "tappen" inringad i blått jag menar och tror att det är svårt att fixa till det så lagret sitter stadigt och att det håller för den elastiska remmen.

Det är inte fel på kopplingen utan huset till kompressorn men det skulle vara möjligt att byta ut den främre delen av den men jag har inte hittat någon.

Oavsett om jag ska få den fixad måste jag bort med kompressorn med en tömning/fyllning av systemet för det går troligtvis inte att göra på plats.

Jag uppskattar att dina försök på alternativa lösningar, tack :D

Mitt spår just nu är att få gasen tömd på en verkstad, köpa en kompressor som jag byter själv hemma och sedna åka tillbaka till verkstaden som fyller systemet igen. Då kan jag komma undan med halva summan hoppas jag.
Yanis:
Det är inte bara att byta kompressor, utan förmodligen skall torkfiltret bytas
Vad är det som gör att torkfilter förmodligen behöver bytas näre man byter kompressor?

Borsen
av Yaniz
#985553
Aj, det där är inte mycket att göra åt. Jag är rädd för att det blir nödvändigt med ny kompressor.

Torkfiltret har som funktion att binda upp eventuell fukt i systemet. Bör alltid bytas för att undvika framtida problem. Har systemet varit helt tomt samt öppnat så att syre kommit in in systemet så byts torkfiltret alltid av en seriös ac mekaniker. Man kan få frysning i systemet om det inte fungerar dvs inte suger i sig eventuell fukt.

Återkom gärna med hur du åtgärdade ac systemet.
#985573
Bara att mäta grovleken på tappen/axeln skall vara 35mm om minder=byt pump i annat fall så skall det bara vara och pressa på lagret.
#985622
Yaniz skrev:Aj, det där är inte mycket att göra åt. Jag är rädd för att det blir nödvändigt med ny kompressor.

Torkfiltret har som funktion att binda upp eventuell fukt i systemet. Bör alltid bytas för att undvika framtida problem. Har systemet varit helt tomt samt öppnat så att syre kommit in in systemet så byts torkfiltret alltid av en seriös ac mekaniker. Man kan få frysning i systemet om det inte fungerar dvs inte suger i sig eventuell fukt.

Återkom gärna med hur du åtgärdade ac systemet.
Jag har fortfarande inte tagit bort kompressorn och den får sitta kvar utan att öppna systemet tills det blir dax för byte, då kanske man slipper torkfiltret.

Jag återkommer med rapport när det blir klart eller nått nytt intressant händer :roll:
oldtimersmc skrev:Bara att mäta grovleken på tappen/axeln skall vara 35mm om minder=byt pump i annat fall så skall det bara vara och pressa på lagret.
Det glappade ett par millimeter så det är kört :cry:

Jag undrar om de millimetrarna försvann på de ca 20 mil jag körde med det (vad jag trodde var ett lager) skärande ljudet innan lagret satt sig på tvären och remmen gick av?

Det positiva är att jag lärt mig hur en ac kompressor fungerar samt bytt ett lager i remskivan.

Ingen med erfarenheter av passande kompressorer till min bil, bra eller dåliga? Det skiljer ganska mycket pengar mellan den dyraste och billigaste.

Borsen
#985682
Vet hur mycket tunnare en vevaxel blir vid vevstakslager haveri i 240khm sedan full motorbroms till stopp.

Vevaxeltappen till "storändan" gick från ca 60mm till 25mm, storändan på veven såg ut som om den var av smält smör...
I övrigt så var BMW sexan typ 5 cylindrig.

Så 20 mil med en lagerbana som roterar på en axeln lär påverka den sistnämnda en hel del, måste ha varit vitglödgad.

Men ni andra som visa av andras erfarenhet drabbas av SKRIK under huven skulle ju kunna hjälpas av Borsen/ Yaniz:s råd
#986373
oldtimersmc skrev:Bara att mäta grovleken på tappen/axeln skall vara 35mm om minder=byt pump i annat fall så skall det bara vara och pressa på lagret.
Om han behöver byta ac-pump, går det att byta till en Sanden som sitter i den nyare bilarna? Annars riskerar han (och alla andra som befinners sig i samma situation) ju att råka ut för samma haveri igen och nästa gång kanske han inte har sån tur. Sanden ska ju vara bättre än Valeo.
#986508
Gabriel skrev:Är det svårt att lossa remskivan utan att ta lös kompressorn från bilen?
Jag lossade den från bilen underifrån utan att ta bort kylslangarna. Den sitter med tre bultar så det var enkelt att ta ner den.

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]